כ-10% מההידבקויות בקורונה – לפני שיש תסמינים: המדריך היומי לעולם במשבר

בידוד רק של אנשים חולים לא יעזור למגר את המחלה לגמרי, ומה אומרות כותרות העולם • מדריך יומי של "גלובס" יגלה לכם את כל מה שכדאי לדעת וצריך להכיר, בדגש על כלכלה, מדע וסיקור עולמי

אנשי צוות רפואיים מובילים חולה קורונה לבית חולים ברומא בחליפות מגן / צילום: Associated Press
אנשי צוות רפואיים מובילים חולה קורונה לבית חולים ברומא בחליפות מגן / צילום: Associated Press

חזית המדע:

כ-10% מההידבקויות בקורונה - לפני שיש תסמינים

יורדים לגינה ומתרחקים מילדים משתעלים מחשש להידבק בקורונה? זה עוזר, אבל עד גבול מסוים. מחקר שפורסם באתר כתב העת Emerging Infectious Diseases טוען כי 10% ממקרי ההדבקה מתרחשים לפני שמופיעים התסמינים. כלומר, אם כל אדם ייסגר בבית מרגע השיעול הראשון או עליית החום, נוכל להפחית משמעותית את התפשטות המחלה, אבל לא לגמרי.

המחקר בוצע על ידי צוות חוקרים מארה"ב, צרפת, סין והונג קונג. הם מצאו כי לרוב עוברים ארבעה ימים בין הופעת תסמינים אצל "המדבק" ובין הופעת התסמינים אצל "נדבק". נתון זה הוא חלק ממשוואת מהירות ההתפשטות של הווירוס. למדנו להכיר בימים האחרונים את ה-Ro, המקדם שמנבא כמה אנשים ידביק כל נשא של הווירוס. קצב הופעת התסמינים הוא נתון שני שמגביר כמה מהר המגפה תתפשט. קצב של ארבעה ימים נחשב קצב מהיר.

קצב הופעת התסמינים המהיר הוא חרב פיפיות. מצד אחד זה אומר שמסתובבים בינינו פחות אנשים שבכלל לא חושדים שהם חולים. מצד שני, כיוון שהאדם עם התסמינים הוא מדבק יותר, הרי שככל שהתסמינים מופיעים מהר יותר, גם התפשטות המגפה מהירה יותר, ואנחנו עלולים להגיע מהר יותר לאותה עקומה אקספוננציאלית שממנה כולם מפחדים, משום שהיא מקריסה את מערכת הבריאות. מגפה שמתפשטת מהר נחשבת ליותר מורכבת לעצירה.

"במקרה של מחלת האבולה, התסמינים מופיעים תוך כמה שבועות, ולכן כל מי שנדבק הופך למדבק רק אחרי כמה שבועות. קל יותר לשלוט במחלה, כי הגל מתפשט לאט יותר, ובתקופה הזו אפשר גם לזהות ולבודד את האנשים שאולי נדבקו. לעומת זאת שפעת, אשר כמו הקורונה הופכת אנשים לבעלי תסמינים ולכן מדבקים תוך כמה ימים, מתפשטת במהירות רבה מאוד", אומרת פרופ' לורן אנסל מיירס מאוניברסיטת טקסס באוסטין. "הנתון הזה משמעותו שאכן צריך לפעול במהירות כדי לעצור את התפשטות המגפה".

אילו קצב הופעת התסמינים היה מהיר אבל רק אנשים עם תסמינים היו מדבקים, היה ניתן לשלוט במחלה דרך שליטה רק באנשים עם תסמינים. אולם, כיוון שכאמור 10% מההידבקויות היו מאנשים ללא תסמינים, המהלך יצטרך לכלול את כל האוכלוסייה. 

גלי וינרב

הטיפ הכלכלי: לקחת, למחזר, לוותר? כל מה שכדאי שתדעו על המשכנתה שלכם על רקע משבר הקורונה

מה קורה בעולם:

רק 60% מהאיטלקים מצייתים לסגר, בסין אפס מקרי הדבקה

מספר המתים באיטליה שבר שיאים ועמד ביום רביעי על 425 בני אדם. מספר המתים הכולל כבר מתקרב לזה של סין, ועומד על כ-3,000 בני אדם. נתונים שפרסם משרד הבריאות האיטלקי הראו ש-99% מהקורבנות סבלו ממחלות רקע וכי הגיל הממוצע שלהם עמד על 80, מה שמשקף בעיקר את ה"סלקציה" של בתי החולים בצפון המדינה, שהעדיפו לטפל בצעירים ובבריאים במכונות ההנשמה המוגבלות שעמדו לרשותם. הממשלה הודיעה כי תאריך את הסגר המוטל על המדינה מעבר ל-3 באפריל כפי שתוכנן, אך סקר שהתפרסם בתקשורת העלה כי רק 60% מהתושבים אכן נשארים בבית כפי שהתבקשו. נתון זה גבוה יותר מ-40% בתחילת הסגר, אך עדיין מאפשר התפשטות של המחלה. "תנהגו באחריות, אלה הם הימים המכריעים", מכריזה כותרת העיתון "לה רפובליקה".

העיתון האיטלקי "לה רפובליקה". "תנהגו באחריות, אלה הם הימים המכריעים" / צילום: צילום מסך
 העיתון האיטלקי "לה רפובליקה". "תנהגו באחריות, אלה הם הימים המכריעים" / צילום: צילום מסך

הממשלה בווינה ממשיכה להוות סמן מחמיר של ההתמודדות עם המשבר, ובנוסף לסגר הדוק על המדינה הטילה בידוד מוחלט על כל חבל טירול, כולל 279 הרשויות המקומיות שבו וכ-750 אלף תושבים. אתרי הסקי בחבל אחראים להפצת הנגיף ברחבי אירופה והעולם, וכעת הודיעה אוסטריה כי היא תבודד אותו במטרה למנוע התפשטות בתוך המדינה. באוסטריה נרשמו 1,843 מקרים אך רק חמישה מקרי מוות (שיעור תמותה של 0.27%, דומה לשיעור בגרמניה ורחוק מאוד מ-8.3% באיטליה), אך היא נוקטת צעדים חריפים בשל השכנות לצפון איטליה. הקאנצלר סבסטיאן קורץ הודיע על תוכנית בשווי 38 מיליארד לסיוע לתושבים ולעסקים. "יעלה כמה שיעלה", מצוטט קורץ בכותרת של הצהובון "אוסטריה".

קורץ בכותרת של הצהובון "אוסטריה": "יעלה כמה שיעלה" / צילום: צילום מסך
 קורץ בכותרת של הצהובון "אוסטריה": "יעלה כמה שיעלה" / צילום: צילום מסך

בסין דיווחו הרשויות היום על אפס מקרי הדבקה בעיר ווהאן, מקור ההתפרצות של מגפת הקורונה בעולם. כתב העת באנגלית "בייג'ין רוויו" מציג את הניקיון וסגירת המרכזים לבידוד חולי קורונה שהוקמו במהירות שיא בעיר, ושסייעו למדינה לעצור את ההתפרצות. במפעלי כלי הרכב בעיר החלו פועלים לאייש מחדש את קווי הייצור. במקומות אחרים בסין נרשמו 38 מקרים, וכעת עובר הפוקוס של הרשויות במדינה למניעת התפרצויות נוספות כתוצאה מתושבים החוזרים מחו"ל. מרבית המקרים החדשים דווח, הם של תושבים סיניים שחזרו מחו"ל. 

כתב העת באנגלית "בייג’ין ריוויו" / צילום: צילום מסך
 כתב העת באנגלית "בייג’ין ריוויו" / צילום: צילום מסך

אסף אוני