החלו הליכי מכרז לטיהור מי התהום בקרקעות תעש ברמת השרון

ועדת המכרזים פרסמה את מסמכי המיון המוקדם במכרז פומבי לתכנון, הקמה ותפעול של מתקן לטיפול במי תהום מזוהמים במתחם תעש

רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי
רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי

החלו הליכי מכרז לטיהור מי התהום בקרקעות במתחם התעש ברמת השרון. ועדת המכרזים הבין משרדית המשותפת לאוצר, משרד האנרגיה, רשות המים והחברה הממשלתית ענבל, בראשות מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP באגף החשב הכללי איציק מרמלשטיין, פרסמה את מסמכי המיון המוקדם במכרז פומבי לתכנון, הקמה ותפעול של מתקן לטיפול במי תהום מזוהמים במתחם תעש.

הפעילות שהתבצעה במתחם התעש במשך עשרות שנים גרמה לזיהום חמור של מי התהום במגוון מזהמים. הקמת המתקן תמנע את המשך התפשטות כתם הזיהום ותצמצמו באופן שיאפשר את המשך השימוש במי התהום. תכנית השיקום מבוססת על שאיבה של מי התהום המזוהמים במשך כ-25 שנה ב-6 קידוחי הפקה ייעודיים שייקדחו במוקדי הזיהום במתחם התעש. המים הנשאבים במוקדי הזיהום יטופלו עד לרמה המאפשרת שימוש בלתי מוגבל בהם ויוזרמו לירקון כחלק מפרויקט "גאולת הירקון". קידום הטיפול במי התהום המזוהמים לצד טיפול בקרקעות המזוהמות יאפשר אישור של תכניות מפורטות ובעקבותיהן בנייה של עשרות אלפי יחידות דיור במתחם התעש שיפונה.

החשב הכללי רוני חזקיהו אמר כי "הטיפול במים המזוהמים באזור תעש רמת השרון הינו חיוני ביותר לצורך הטיפול בזיהום ומניעת התפשטותו, ויסייע בשיקום נחל הירקון ובקידום עשרות אלפי יחידות דיור באזור. פרויקט זה מתווסף לשורה ארוכה של פרויקטי תשתית המקודמים בימים אלו בחשב הכללי במסגרת תכנית 'תשתיות 2030', בתחומי התחבורה, האנרגיה, המים והפסולת".

מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי ציין כי "מדובר במכרז מורכב ובפרויקט נוסף במשק המים בשיתוף המגזר הפרטי".

ראש רשות המים גיורא שחם אמר כי "פעילותם של מספר מפעלי תעש ברחבי הארץ גרמה זיהומי מים חמורים ביותר, שהביאו לסגירת קידוחי הפקה רבים בסביבתם. תעש רמת השרון היה אחד האתרים הגדולים שזיהמו את מקורות מי השתייה של רמת השרון וגרמו לסגירתם. זיהום זה מאיים כיום על קידוחים נוספים בהרצליה ובתל אביב. גורמי המקצוע ברשות המים פעלו לאיתור ופענוח מקורות זיהום המים והיו אחראים להכנת התוכנית המקצועית המקיפה לשאיבת המים המזוהמים, טיפול בהם ושילובם בפרויקט "גאולת הירקון".