נתניהו: "התנועה בישראל תוגבל, אזרחי ישראל צריכים להישאר בבית. זו לא בקשה זו הנחיה"

ראש הממשלה הכריז היום על תקנות שעת חירום לסגר כללי • בין התקנות החדשות: יציאה מהבית רק במקרים הכרחיים • שירותי משלוח מזון מוחרגים מן האיסורים • נתניהו: "יש היענות לבקשתי להישאר בבית, אך היא לא מספקת"

ראש הממשלה נתניהו דורש מהציבור להישאר בבתים / צילום: קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה נתניהו דורש מהציבור להישאר בבתים / צילום: קובי גדעון, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב על תקנות שעת חירום לסגר כללי או כפי הן מכונות במסמך התקנות: "צמצום יציאה למרחב הציבורי".

"המגיפה מוספה להתפשט וגבתה אלפי קורבנות בעולם", אומר נתניהו. "בארץ מספר החולים עולה, לשמחתי איש עדיין לא מת, אך הכפלת מספר החולים עלולה להביא לקורבנות. זמנים קשים מחייבים החלטות קשות. יש היענות לבקשתי להישאר בבית, אך היא לא מספקת". 

"הממשלה תאשר הלילה תקנות שעת חירום להגבלת התנועה. אתם נדרשים להישאר בבית. עכשיו זו כבר לא המלצה או בקשה, אלא הנחיה מחייבת שתיאכף על ידי גורמי אכיפה. אני יודע שזה לא קל, אך מבקש את שיתוף הפעולה". 

בין הכללים שפורסמו ישנו אישור יציאה מן הבתים למטרות הבאות בלבד: הגעה למקום העבודה וחזרה, הצטיידות במזון, תרופות ומוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים, קבלת שירות רפואי, תרומת דם, הפגנה, הליך משפטי, פעילות ספורט לא מאורגנת של עד 5 אנשים, יציאה ממקום המגורים של יחיד או אנשים הגרים עמו לזמן קצר בקרבת מקום המגורים. בנוסף, מותר יהיה להוציא את הכלב. 

התקנות יחריגו את מקומות העבודה שנחשבים מפעלים חיוניים (מפעלי מזון, חקלאות, בתי חולים, סיעוד ועוד). עוד יותרו יציאות לטקסים דתיים: חתונה, הלוויה ותפילה. ניתן גם יהיה לצאת למטרת סיוע למבוגרים.

בתקנות נאמר כי הציבור מונחה לשמור על מרחק פיזי של 2 מטר אדם מאדם, לא לנסוע יותר משני אנשים ברכב, ורק אם מדובר באנשים הגרים ביחד. שירותי משלוח מזון מוחרגים מן האיסורים, ובלבד שהמשלוח יונח מחוץ לפתח הבית. תקנות שעת החירום לא כוללות הנחיה לקנוס את האנשים העוברים עליהן.

"נגיע ל-5,000 בדיקות יומיות"

"המטרה היא שכמה שפחות אנשים ידביקו או יידבקו. מדובר בהצלת חיים של שכנים וחברים", אמר  הערב נתניהו. "אם אתם חושבים שאני מגזים, תסתכלו על ספרד ואיטליה ועל הצוותים שמעמיסים מתים בכלי רכב מיוחדים. אסור שזה יקרה כאן. הלילה התקנות ייכנסו לתוקפן אחרי שיאושרו בממשלה. הן יהיו בתוקף ל-7 ימים בשלב ראשון. אני מבקש שאנשים יאכפו את התקנות בעצמם. הכרה וחובה פנימית של כל אחד ואחד מכם".

"כולם נשארים בבית, למעט עובדים שעבודתם הותרה. לא היה צעד כזה מאז הקמת המדינה, לא היה דבר כזה במאה השנים האחרונות", הדגיש נתניהו.

"מדינה דמוקרטית מבוססת על שותפות בין האזרחים למדינה ואני רוצה להביע הערכה לצוותים רפואים, וגם לעובדים נוספים במשק וגם לכתבים באולפנים. אתם מעבירים את המסרים שלנו. אני אומר זאת כדי להסביר שאנחנו נותנים בכם אמון. החרגות מאפשרות לצאת לצורך טיפול, מזון והחרגות נוספות". 

נתניהו ציין שתי הערות: "הצטיידות - כל העולם נמצא במחסור של חליפות מגן, מכונות הנשמה ומסיכות פנים. מספר מדינות מתחרות תחרות עזה על ציוד זה, כולל ארה"ב. צריך להבין שלא ניתן להחזיק ציוד מתכלה במחסנים במשך שנים. מדינת ישראל מפעילה את כל אמצעיה כדי למלא את החסר, אנחנו מפעילים את המוסד, משרד הביטחון, מחלקת הרכש ויש את הקשרים האישים שלי וגם יצור עצמי. אנחנו פועלים למגן את צוותי הרפואה, הגיבורים בחזית. מחאנו להם כף היום, הם עושים עבודה אדירה. אנחנו פועלים להגדיל את מספר מכונות ההנשמה, המטושים".

"באשר לבדיקות", המשיך נתניהו, "אנחנו לומדים מן המדינות המובילות, כדי שנהיה לא פחות טובים. עד יום ראשון נגיע ל-3,000 בדיקות ביום, שווה למה שהולך בדרום קוריאה. שבוע לאחר מכן - 5,000 בדיקות יומיות. זה ישים אותנו בצמרת המדינות בעולם".

"הערה השנייה היא לגבי אחריות", אמר נתניהו. "אני פועל יום ולילה מסביב לשעון, עם המלל, מנכ"לי המשרדים, מערכות הבריאות והאוצר, והמשטרה. אני מרגיש את האחריות העצומה על כתפינו. אבל האחריות רובצת גם עליכם. כל אחד מכם לוחם נגד הקורונה. אל תגידו לי זה לא יקרה. אל תגידו למשפחתי זה לא יקרה. אם לא תפעלו נכון, זה כן יקרה. כל משפחה נמצאת בימים אלה בביתה, אבל כולנו משפחה אחת. אני חושב על החלוצים שהקימו את המדינה, גם הם התמודדו עם מחלות ומלריה וקדחת. היה להם קשה אבל לא חשבו להתייאש".

"אנחנו חייבים להקים ממשלת אחדות, ולהתכנס לממשלת חירום לאומית", סיכם נתניהו. "אני אומר לאנשי כחול לבן, כנסו מתחת לאלונקה ונישא אותה יחד ויחד נושיע את העם והמדינה". 

שר הבריאות יעקב ליצמן עלה לדבר אחרי נתניהו: "כל התקנות של משרד הבריאות הן קשות אך זה אמור להקל על הציבור לשמור על עצמו ולבצע ולשמור על כל התקנות. אני יודע שאנחנו במצב חירום ולא נהסס לעשות מה שצריך כדי להציל את עם ישראל.  יש לי מלא הערכה לצוותי הרפואה, מד"א, קופות חולים, הם עושים עבודת קודש והציבור אפילו לא מעריך עד כמה". 

משה בר סימן טוב: "אומרים ביושר שזו רק ההתחלה וזה הולך להיות ארוך"

לאחר מכן עלה מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. "הצעדים שלנו היום הם קשים, אנחנו מצמצמים מאוד את התנועה. אומרים לציבור רק לעבודה המותרת בתקנות או הצטיידות בדברים חיונים וטיפול רפואי".

"רבים שואלים אותנו מה יהיה המשך, אנחנו רוצים להשיג 3 דברים חשובים: לדחות ככל הניתן התפרצות; להפחית את מספר החולים; לשטח את העקומה, לפזר על ציר הזמן. 

הזמן משחק לטובתנו. כל יום שאנחנו דוחים את ההתפרצות, אנחנו מרוויחים זמן, מצטיידים, קונים תרופות ומכונות הנשמה, וקולטים עוד כוח אדם בבתי החולים. אנחנו קולטים את הסטודנטים לסיעוד ולרפואה בבתי החולים. אנחנו מספיקים ללמוד עוד את המחלה, לעומת מה שידענו לא מזמן. ההצלחה שלנו במאבק, תלויה בכולנו. אין פה עורף וחזית". 

"היום התפרסמה תמונה של צוות שכתב 'אנחנו באים לעבודה כדי שאתם תשארו בבית'. התרגשנו ממחיאות הכפיים לצוותים הרפואים. אני מקווה שאתם מבינים שיש פה אירוע גדול מאוד. זה היה בסין, עבר לאיטליה ולספרד. תשמרו על עצמכם. תשמרו על הסבים והסבתות. כך נשמור על עצמנו כחברה". 

"אנחנו אומרים ביושר שזו רק ההתחלה וזה הולך להיות ארוך. אני רוצה להבטיח שרק דבר אחד מנחה אותנו, וזה טובת הציבור. אלה הן החלטות קשות ואנחנו מתייעצים עם המוחות הטובים ביותר במדינה ובעולם. אנשים מתנדבים לעזור לנו ויעצו לנו ללכת קדימה כדי להרוויח עוד זמן".