באיזה תנאים מותר לצאת מהבית, מה תהיה הסנקציה על מפרים ומה יקרה למשלוחים?

המגבלות החדשות שעליהן הכריז ראש הממשלה כדי להילחם בקורונה נועדו להפחית עוד יותר את מספר האנשים השוהים מחוץ לביתם, אך הן כנראה לא יהיו סוף פסוק • מי יאכוף אותן ומה צפוי בהמשך? • "גלובס" עושה סדר

נמל תל אביב נטוש בצל הקורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
נמל תל אביב נטוש בצל הקורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

לראשונה בתולדות המדינה אישרה הממשלה תקנות לשעת חירום שיגבילו את התנועה הפיזית ברחובות. התקנות ייכנסו לתוקף באופן מיידי. להלן כל מה שצריך לדעת לגביהן:

מדוע הממשלה מחמירה את ההגבלות?

לדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו, ההגבלות שכבר הוטלו וההנחיות של משרד הבריאות לפיהן יש לצמצם דרמטית את השהייה במרחב הציבורי ובמקומות עבודה אמנם מיושמות, אבל לא באופן מלא. מכיוון שמספר הנדבקים עולה מדי יום בצורה משמעותית, ומכיוון שהרשויות בישראל חוששות מאובדן שליטה ומעומס על בתי החולים, החליט ראש הממשלה על ההחמרה בהמלצות. יצויין כי משרד הבריאות הפעיל בימים האחרונים לחץ משמעותי להגביר עוד ועוד את הסגר.

למי בכל זאת מותר לצאת מהבית?

לפי התקנות הטעונות באישור הממשלה הלילה, אין לצאת ממקום המגורים למרחב הציבורי, אלא לאחת מהפעולות או המטרות הבאות: הגעה למקום עבודה וחזרה ממנו, הצטיידות במזון, תרופות ומוצרים חיוניים, קבלת שירותים חיוניים, קבלת שירות רפואי, תרומת דם, הפגנה, פעילות ספורט לא מאורגנת של עד 5 בני אדם, יציאה ממקום מגורים של יחיד או שלושה אנשים הגרים באותו מקום, לזמן קצר ולמקום בקרבת מקום מגוריהם (למשל, לטיול עם הכלב), יציאה לטקס דתי, ובכלל זה לחתונה או להלוויה; וכן יציאה לתפילה. יציאה לצורך סיוע לאדם שבשל גילו, בעיה רפואית, קושי או מגבלה זקוק לעזרה מקצועית, או יציאה לצורך חיוני שאינו מפורט במסמך.

ומה לגבי יציאה למקום העבודה?

היציאה לעבודה מותרת בכפוף למגבלות שכבר הוטלו ובמסגרתן נדרשו המעסיקים לצמצם באופן דרמטי את מספר העובדים מהמשרד. ברוב מקומות העבודה מדובר על עד 30% מכוח העבודה ו/או עד עשרה עובדים במרחב. מרבית משרדי הממשלה בישראל מושבתים, וכך גם בתי הספר והאוניברסיטאות. כל עובד אמור לקבל מהמעסיק שלו הנחיות ספציפיות ולפעול לפיהן, כאשר מספר מצומצם של ענפים (הכוללים למשל את בתי החולים, מפעלים חיוניים, תקשורת וחנויות לממכר מזון) מוחרגים.

כיצד יאכפו התקנות החדשות ומה יהיו העונשים?

לפי המשטרה, הקנס על התקהלות הינו 3,000 שקל, ועל הפרת בידוד 5,000. בעל עסק הפותח שעריו בניגוד להנחיות ומבלי שקיבל לכך אישור, מסתכן במאסר של חצי שנה או קנס.

האם ההנחיות יוחמרו בימים הקרובים?

הדבר תלוי בקצב ההתפשטות של המחלה.

עד מתי יחולו המגבלות?

בשלב הראשון לשבעה ימים אולם הן יכולות ואף צפויות להיות מוארכות.

כיצד יווסתו החנויות הפתוחות את העומס?

חנויות שקיבלו אישור לפתוח את שעריהן (דוגמת סופרים, מתי מרקחת ומסעדות ללקיחת טייק אוואי בלבד), צריך להקפיד על מרווח של 2 מטרים בין הלקוחות, לווסת את כניסת הלקוחות ולסמן מקומות עמידה בתורים. עוד לפי התקנות, יש לשמור על יחס של ארבעה לקוחות בחנות לקופה פעילה.

ומה לגבי משלוחי אוכל?

משלוחים ימשיכו להתקיים, והמשלוח יונח בסמוך לפתח בית המגורים - מחוצה לו.