נגיף הקורונה | סיקור שוטף

מקרה מוות ראשון בישראל; 627 מתו ביממה החולפת באיטליה

חולה בן 88 עם מחלות רקע נפטר בבית החולים שערי צדק • הממשלה בישראל אישרה תקנות לשעת חירום המגבילות את מספר העובדים במקום העבודה במגזר העסקי והציבורי • ספרד מסתמנת כמוקד התפרצות מרכזי שני באירופה אחרי איטליה • טבע תתרום לבתי חולים בארה"ב כ-10 מיליון טבליות של תרופה שנבדקה כיעילה לנגיף • מספר מקרי הקורונה הפעילים בעולם עומד על 245,967, והנגיף גבה כבר 10,048 קורבנות

חיטוי של תחנת רכבת במילאנו, איטליה, מפני  נגיף קורונה / צילום: Claudio Furlan, Associated Press
חיטוי של תחנת רכבת במילאנו, איטליה, מפני נגיף קורונה / צילום: Claudio Furlan, Associated Press

אפליקציה חדשה של משרד הבריאות מאפשרת לכם לכתוב את שם הרחוב שלכם ולראות אם יש בסביבתכם חולי קורונה

22:20

במרכז הרפואי שערי צדק, נפטר לפני כשעה מטופל בן 88 שאושפז לפני כשבוע במחלקה המבודדת למטופלי קורונה.

החולה הגיע לשערי צדק במצב קשה מאוד עם מחלות רקע רבות ומשמעותיות.

המטופל קיבל טיפול רחב, מקיף וצמוד על ידי צוות רחב ועבר במהלך השבוע החייאה בשל אירוע לבבי. בשעות האחרונות חלה הידרדרות במצבו וכאמור לפני כשעה הוא נפטר.

20:35

חמישה אנשי צוות במחלקה פנימית בבית החולים הלל יפה נדרשו להיכנס לבידוד, לאחר שסייעו לטיפול בחולה שאושפזה היום לפנות בוקר במחלקה לחולים עם תחלואה נשימתית, ואובחנה בדיעבד כחיובית לקורונה. החולה הועברה למחלקה הייעודית למאושפזים מאומתים לנגיף. כל שאר אנשי הצוות שבאו עימה במגע, מקבלתה ועד אישפוזה היו ממוגנים. נכון להיום מאושפזים במרכז הרפואי הלל יפה 12 חולים מאומתים לוירוס הקורונה. 11 במצב קל ואחד במצב בינוני.

19:40

בבריטניה השלים בוריס ג'ונסון את השינוי-כיוון הבריטי, והודיע היום במסיבת עיתונאים כי המסעדות, הפאבים ובתי הקפה ייסגרו מהערב בכל רחבי בריטניה. זאת, בנוסף לבתי הספר שנסגרו היום. גם תיאטראות, בתי קולנוע, חדרי כושר וקניונים ייסגרו בממלכה המאוחדת. מספר המתים במדינה זינק ב-40 בני אדם ל-184. ברחבי העולם עומד מספר המאובחנים בקורונה מאז תחילת ההתפרצות על 275,000 בני אדם (לפי אתר Worldometers), מהם כ-90,000 החלימו, 11,186 מתו והיתר עדיין חולים.

19:20

איטליה: 627 מתו ביממה, 6,000 מאובחנים חדשים:

מספר הקורבנות באיטליה ממשיך לזנק: 627 בני אדם מתו ביממה האחרונה, עלייה משמעותית לעומת 427 מקרי מוות אתמול. מספר המאובחנים החדשים ביממה האחרונה עם קורונה עלה גם הוא, ועומד על 5,986 לעומת 5,322 מאובחנים חדשים אתמול. איטליה עקפה אתמול סין במספר הקורבנות ונכון להיום נרשמו בה 4,032 מקרי מוות מקורונה, בפחות מחודש של התפרצות. הממשלה ברומא הזהירה כי שיא התחלואה עדיין לפני האיטלקים, והחמירה חלקית את ההנחיות לגבי יציאה החוצה.

16:50

500 אסירים פליליים יועברו למעצר בית:

בצל התפשטות הנגיף, השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, קיבל את המלצת שירות בתי הסוהר להוציא לחופשה במעצר בית מוחלט אסירים פליליים תושבי ישראל העומדים לקראת תום תקופת מאסרם. מדובר בחופשה של עד 30 יום ולאחריה יגיע מועד שחרורום המלא. זאת, במטרה להפחית את סכנת ההתפשטות בבתי הסוהר.

איך ייקבע מי ישתחרר ומי לא? בשב״ס אומרים כי רשימת האסירים הפוטנציאליים לצאת לחופשה תיקבע על פי קריטריונים מדודים הנוגעים לאסירים שאינם נמנים על סוגי אוכלוסיות ברמת מסוכנות גבוהה. עפ״י הערכת שב״ס ובהתאם לקריטריונים אלה, ניתן יהיה להוציא לחופשה מיוחדת כ-500 אסירים.

כדי להוציא את המהלך לפועל יידרש השר ארדן לקדם התקנת תקנות לשעת חירום, שיאפשרו לו להסמיך את מ״מ נציב בתי הסוהר להוציא לחופשה מיוחדת בת עד 30 יום, וזאת בשל מצב החירום.

כמו כן, הממשלה אישרה תקנות לשעת חירום המגבילות את מספר העובדים במקום העבודה: התקנות קובעות כי מספר העובדים יצומצם ל-30% במגזר העסקי והציבורי. עם זאת, משרד האוצר מבקש להדגיש כי עסקים יוכלו להישאר פתוחים כל עוד יעמדו בכללים שנקבעו.

15:07

ספרד: 171 מתו ביממה, ירידה קלה במספר המאובחנים החדשים

171 בני אדם מתו ביממה האחרונה בספרד כתוצאה מנגיף הקורונה, והמדינה מסתמנת כמוקד התפרצות מרכזי שני באירופה אחרי איטליה. מספר הקורבנות הכולל בספרד עומד על 1,002. מספר המקרים החדשים ביממה האחרונה עומד על 1,903. שירותי הבריאות במדינה הצביעו כי מדובר בירידה במספר המאובחנים החדשים לעומת אתמול, אז נרשמו 3,308 נדבקים ביממה.

בגרמניה תכריע מחר הממשלה אם להטיל סגר בסגנון ספרד וצרפת על התושבים, בו ייאסר עליהם לצאת מהבית למעט לפעולות הכרחיות. מדינת המחוז בוואריה עשתה זאת היום בצהריים באופן עצמאי, ואמרה כי למעט במקרי חירום, תושבי המדינה אינם רשאים לצאת מביתם. גם כמה רשויות מקומיות נוספות, כמו פרייבורג ולברקוזן נקטו יוזמות דומות באופן עצמאי. מבחינת מספרי מקרים, קצב ההדבקה בגרמניה הפך למהיר יותר מזה שבאיטליה, שהקדימה ויזמה עוצר לפני כשבוע. מספר המתים בגרמניה עומד על 44 בני אדם (ו-16,665 חולים).

15:00

עדכון נתונים משירות התעסוקה: מתחילת חודש מרץ ועד השעה 13:00 נרשמו בשירות התעסוקה 476,700. זהו גידול של 26,000 מהדיווח של 5:30 הבוקר. קצב הנרשמים ירד מ-6,000 בשעה ל-3,500 בשעה.

ביום ראשון שירות התעסוקה יתחיל להעביר את הדיווחים לביטוח הלאומי במנות של 100,000 בכל יום על מנת שישלם לזכאים את דמי האבטלה.


13:30

קבוצת הביטוח הראל הודיעה על הוצאה לחופשה ללא תשלום (חל"ת) של כ-15% מהעובדים. "במסגרת ההחלטה הוחלט להוציא את העובדים הנ"ל לתקופה של 30 ימים לפחות, על מנת שיוכלו ליהנות מדמי האבטלה המגיעים להם בחוק", הוסבר בסביבת החברה, תוך שהוסיפו כי "לאחר תקופה זו תעשה החברה כל מאמץ להחזיר את העובדים לעבודה סדירה, בכפוף כמובן להתפתחויות העסקיות עם תום המשבר".

הראל תמשיך את הכיסויים הביטוחיים וההפרשות הסוציאליות של העובדים שייצאו לחל״ת ובנוסף תעניק לכל עובד שייצא לחל״ת מענק של 5,000 שקל, "על מנת לסייע להם בתקופה זו".

11:43

פורסם הבוקר עדכון נתונים משירות התעסוקה: מתחילת חודש מרץ ועד השעה 5:30 הבוקר נרשמו בשירות התעסוקה 450,256. זהו גידול של 81,574 מהדיווח של 17:00 אתמול. קצב הנרשמים ממשיך לעמוד על 6,000 בשעה.

ביום ראשון שירות התעסוקה יתחיל להעביר את הדיווחים לביטוח הלאומי במנות של 100,000 בכל יום על מנת שישלם לזכאים את דמי האבטלה.

10:55

רכבת ישראל מודיעה כי תדלל את הנסיעות החל משבוע הבא. בשל ההנחיות החדשות ומספר הנוסעים שפחת בין כה בשיעור של כ-80%, מספר נסיעות הרכבת ירד כעת במחצית.

המשמעות היא כי תדירות הרכבות תצומצם בכמחצית, ותופעל רכבת אחת בשעה, לכל כיוון, במרבית הקווים. כלל התחנות תישארנה פתוחות לשירות, מלבד תחנות י-ם מלחה, דימונה וראשל"צ הראשונים, אשר נסגרו לשירות בשבוע שעבר בשל מחסור בפקחי רכבת הנמצאים בבידוד.

בהתאם להנחיית משרד התחבורה ולפי הוראות משרד הבריאות, קוצרו שעות פעילות הרכבות והן אינן מופעלות כלל בימי שישי ומוצ"ש. בשאר ימות השבוע הן פועלות בין השעות 21:00-06:00.

10:20

חברת התרופות טבע הודיעה שתתרום לבתי חולים בארה"ב כ-10 מיליון טבליות של המוצר hydroxychloroquine sulfate בחודש הקרוב, מתוכן 6 מיליון עד סוף מרץ.

התרופה מיועדת לטיפול במלריה, זאבת ודלקת מפרקים שגרונית, ואף שאינה מיועדת לטיפול בנגיף קורונה (COVID-19), יעילותה כטיפול בנגיף נבדקת ובממשל האמריקאי ביקשו זמינות מיידית של התרופה. בטבע ציינו כי החברה בוחנת אפשרויות נוספות לענות על הביקוש הגלובלי.

08:58

לראשונה בתולדות המדינה אישרה הממשלה תקנות שעת חירום לסגר כללי או כפי הן מכונות במסמך התקנות: "צמצום יציאה למרחב הציבורי". התקנות ייכנסו לתוקף באופן מיידי.  

באיזה תנאים מותר לצאת מהבית, מה תהיה הסנקציה על מפרים ומה יקרה למשלוחים?

בין הכללים שפורסמו ישנו אישור יציאה מן הבתים למטרות הבאות בלבד: הגעה למקום העבודה וחזרה, הצטיידות במזון, תרופות ומוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים, קבלת שירות רפואי, תרומת דם, הפגנה, הליך משפטי, פעילות ספורט לא מאורגנת של עד 5 אנשים, יציאה ממקום המגורים של יחיד או אנשים הגרים עמו לזמן קצר בקרבת מקום המגורים. בנוסף, מותר יהיה להוציא את הכלב.

התקנות יחריגו את מקומות העבודה שנחשבים מפעלים חיוניים (מפעלי מזון, חקלאות, בתי חולים, סיעוד ועוד). עוד יותרו יציאות לטקסים דתיים: חתונה, הלוויה ותפילה. ניתן גם יהיה לצאת למטרת סיוע למבוגרים.

בתקנות נאמר כי הציבור מונחה לשמור על מרחק פיזי של 2 מטר אדם מאדם, לא לנסוע יותר משני אנשים ברכב, ורק אם מדובר באנשים הגרים ביחד. שירותי משלוח מזון מוחרגים מן האיסורים, ובלבד שהמשלוח יונח מחוץ לפתח הבית. תקנות שעת החירום לא כוללות הנחיה לקנוס את האנשים העוברים עליהן.

היקף החולים בארץ עומד על 677. מתוכם 644 במצב קל, 13 במצב בינוני, 6 במצב קשה ו-14 החלימו.

בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים מסרו אמש כי חלה הידרדרות נשימתית מהירה במצב של בת 89, המוגדר כעת אנוש. החולה היא אחת מדיירות מבית האבות "נופים" בירושלים, שדייריו הושמו בבידוד בעקבות הידבקות בנגיף. דייר נוסף מאותו בית אבות מאושפז במצב קשה בבית החולים שערי צדק.

כחלק מהיערכות צה"ל למאבק בנגיף הקורונה ובמטרה למנוע ולצמצם תחלואה בקרב משרתיו, הוסב בימים האחרונים כפר הנופש באשקלון של "יחד למען החייל" לכפר המחלימים אשר ישמש כמתקן שהייה לחיילים ואנשי קבע חולים. הסבת כפר הנופש התקיימה בהובלת "יחד למען החייל" וחיל הרפואה. כפר המחלימים נפתח היום ויתחיל לקבל חולים לשעריו.

המרכז הרפואי וולפסון מדווח הבוקר על החמרה במצבם של מספר חולי קורונה המאושפזים בביה"ח; סה"כ מאושפזים כרגע 13 חולים, מתוכם 3 במצב קשה, כאשר 2 מהם מונשמים ומורדמים ביחידה לטיפול נמרץ.

3 חולים נוספים במחלקה לטיפול בקורונה מוגדרים במצב בינוני, יתר המטופלים, 7 במצב קל

במלזיה הצבא יפרוס כוחות החל מיום ראשון כדי לסייע למשטרה באכיפת צו תנועה מוגבל שמטרתו להשאיר אנשים בבית כדי לעצור את התפשטות הנגיף, כך דווח ברויטרס. המדינה סגרה אתמול את גבולותיה למטיילים. הסגר צפוי להימשך עד 31 במרץ, אך ראש ממשלת מלזיה, מוחידין יאסין, אמר כי ניתן יהיה להאריך את הסגר אם המצב לא ישתפר.

במלזיה דיווחו על 900 מקרים מאושרים של הנגיף - המספר הגבוה ביותר בדרום מזרח אסיה - ושני מקרי מוות נכון ליום חמישי, כך על פי משרד הבריאות.

מספר מקרי הקורונה הפעילים בעולם עומד על 245,967, והנגיף גבה כבר 10,048 קורבנות. מספר המחלימים מהנגיף עומד על 88,465.