מה קורה כשהורה גרוש נדרש להיכנס לבידוד, והאם יש עילה לבטל מזונות? גלובס עושה סדר

הרשת מלאה בשאלות כמו "האם הסדרי הראייה נמשכים כרגיל גם לאחר שניתנה הנחיה שלא לצאת מהבתים",  ו"האם ניתן להפחית מזונות ילדים בתקופה זו" • לא לכל השאלות יש תשובות, אולם מומחי המשפט מנסים לצמצם מעט את חוסר הוודאות

גירושים והסדרי ראייה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
גירושים והסדרי ראייה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

מעבר להשלכות הכלכליות, המשפטיות, הרגשיות והנפשיות שיש למשבר הקורונה, מזמן המשבר לא מעט אתגרים בתחום האישי, בחיי המשפחה ובייחוד אתגרים משמעותיים להורים פרודים או גרושים שתוהים מה יעלה כעת בגורל זמני השהות של הילדים עם כל אחד מהם והמזונות המשולמים.

הרשת מלאה בשאלות כמו "האם הסדרי הראייה נמשכים כרגיל, גם לאחר שניתנה הנחיה שלא לצאת מהבתים", "האם הסדרי ראייה בפיקוח במרכזי הקשר נמשכים כרגיל", ו"האם ניתן להפחית מזונות ילדים בעקבות סגירת עסק לאור המשבר".

כמו בכל דבר שקשור למשבר המתמשך, לא לכל השאלות יש תשובות, ואולם מומחי המשפט מנסים לצמצם מעט את חוסר הוודאות ולתת מענה לחלק מהשאלות.

האם אפשר להמשיך ולקיים את חלוקת זמני השהות בהסכם ופסקי דין לאור ההגבלות החדשות על יציאה מהבית?

עו"ד יואב טל ממשרד טל-שפיצר, המתמחה בדיני משפחה, מציין כי "ההנחיות אינן ברורות בעניין (ובעקבות כך ראש לשכת עורכי הדין פנה לראש הממשלה בבקשת הבהרה), אבל ברור שקיום הסדרי השהות הוא בגדר ההנחיה לפעול 2לכל צורך חיוני אחר2. מכך די ברור כי גם שני הורים החיים בנפרד יכולים להמשיך ולטפל, כל אחד בזמנו, בילדים המשותפים.

"עם זאת, רצוי וכדאי לשמור על כמה כללים בסיסיים: לא להתנהל בתחבורה ציבורית עם הילדים; להימנע מלצאת עימם לגני שעשועים ולהגביל את האינטראקציה של הילדים לבני המשפחה בלבד; חשוב לשמור על תקשורת כנה ופתוחה בין ההורים ולדווח על כל מקרה של מחלה בין באי ביתו של כל הורה, ולזכור כי גם ילדים עלולים להידבק בנגיף, ולכן חשוב להיות ערים לסימנים ובמקרה של הדבקה, לפעול בהתאם להנחיות משרד הבריאות ולהימנע משליחת ילד חולה לבית ההורה האחר".

עו"ד אוהד הופמן ממשרד הופמן-פרידנברג, המתמחה בדיני משפחה וירושה, מסביר כי "חלוקת זמני שהות על-פי פסק דין או הסכם גירושים מחייבת לכל דבר ועניין, ויש לקיימה, זולת אם מדובר בנסיבות חריגות מאוד שמקשות על קיום תקין (כמו למשל הורה שנאלץ להיכנס לבידוד או שרותק למקום עבודתו).

"אין מניעה לקיים קשר בין ילדים וכל אחד מהוריהם הגרושים, ומצופה מן ההורים לגלות אחריות ולהתעלות מן תחושות רוויות יצרים כדי לסייע לקיומו של קשר תקין בין הילדים ובין ההורה השני.

"הוראות המדינה לא אסרו על יציאה מהבתים אלא לצרכים חיוניים, וברור שקיום הוראות שיפוטיות ושמירת קשר בין ילדים והורים הם צורך חיוני ברור, מה גם שבתקופת ההשבתה אפשר ומומלץ לקיים הסדרי ראייה רחבים במתכונת של החופש הגדול, כך שתנועת הילדים בין בתי ההורים יכולה להיעשות במצומצם, פעם או פעמיים בלבד במהלך השבוע".

האם זמני השהות משתנים בעקבות העובדה שאין לימודים?

עו"ד יואב טל: "ראשית, בתקופה הזו כולנו נדרשים לגמישות בכל המובנים. אם אחד ההורים עדיין עובד, וההורה האחר לא, אפשר להסכים בצורה מסודרת (רצוי בכתב!) על התאמת ההסדרים למצב; חשוב לסייע זה לזה בהעברה בטוחה של הילדים מבית לבית.

"מוצע לשמור על המסגרת שלה רגילים הילדים (שגם כך סובלים מהשינוי שנכפה עליהם, ורצוי לא להוסיף עליהם את הקושי בניתוק מההורה האחר) ולקיים את זמני השהות בימים הרגילים עם התאמות: לערוך את החילוף בין הבתים בשעות הבוקר, או לערוך את החילוף בשעה מקבילה לשעה בה הסתיימו הלימודים בדרך-כלל".

מה קורה כשהורה נדרש להיכנס לבידוד? הסדרי השהות משתנים?

עו"ד יואב טל: "הורה שחלות עליו הוראות הבידוד אמור להיות מבודד גם מיתר בני הבית (שאינם בבידוד) ולכן גם מהילדים עצמם. לפיכך קיימות שתי אפשרויות: ככל שעובר לכניסה לבידוד כבר נחשפו גם הילדים להורה (למשל כאשר התגלה בדיעבד שהיה מפגש עם חולה), אפשר להסכים על השארתם בבידוד יחד עם ההורה; במקרים אחרים רצוי שהילדים ישהו עם ההורה האחר שאינו בבידוד לאורך כל התקופה ולשמור על תקשורת רצופה של הילדים עם כל אחד מההורים באמצעות שיחות טלפון ו-ווידאו".

האם ימשיכו להתקיים מפגשים בין ילדים להוריהם במרכזי הקשר?

על-פי עדכוני משרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים, מפגשים בין הורים לילדיהם תחת פיקוח במרכז הקשר יימשכו. באתר המשרד צוין כי "עובדי המחלקות לשירותים חברתיים ימשיכו לתת שירות לאוכלוסייה בהתאם לצורך, ומרכזי הקשר ימלאו את הסדרי הראייה בין הורים לילדים על-פי צווי בית משפט באמצעים דיגיטליים וטלפוניים בלבד".

מה המצב לגבי תשלומי מזונות בתקופת הקורונה? האם סגירת העסק או אובדן פרנסה בעקבות הקורונה מהווה עילה לביטול מזונות?

עו"ד אוהד הופמן: "גם תשלומי מזונות הם הוראה שיפוטית (בין אם בהסכם גירושים ובין אם בפסק דין), ויש לקיימם ללא כחל ושרק.

"במקרה של הורה שפרנסתו נפגעה (למשל הורה שהוצא לחל"ת או הורה עצמאי שסגר את העסק), סביר להניח כי גם ערכאה שיפוטית תגלה הבנה, ומכאן מוצע להורים לקיים ביניהם שיח בוגר כדי להגיע לפריסת תשלומים. מן הצד השני חשוב לזכור שההוצאות הכספיות בגין הילדים בתקופת הריתוק לבתים הן נמוכות מן הרגיל, כך שלא תמיד קיימת הצדקה לעמוד על קוצו של יו"ד.

"כך הוא המצב גם לגבי הורים שרותקו למקום עבודתם (למשל אנשי ביטחון או צוותי מחלקות הקורונה בבתי החולים) - כאשר מלוא נטל הילדים עובר בשל כך לכתפיו של ההורה שנותר בבית, יש בהחלט מקום להתחשבות בתשלומי המזונות".

מה קורה אם יש סכסוך דחוף, וצריך לערב את בית המשפט?

עו"ד הופמן: "ככלל, בתי המשפט סגורים, דיונים לא מתקיימים, ואי-אפשר לפתוח תיקים חדשים אלא במקרים שהוגדרו מראש ברשימה סגורה שנחתמה במסגרת תקנות שעת החירום - דוגמת עיכוב יציאה מן הארץ, הבטחת קשר, אלימות במשפחה וכו'.

"במקרה שבו כבר קיים תיק פתוח - עורכי הדין יכולים להגיש לתוך תיק בית המשפט בקשות באמצעות המערכות הממוחשבות, ובמקרה כזה סביר להניח שתינתן החלטה על-פי הדחיפות, שכן גם השופטים מצויים בביתם, ובחלק מהזמן הם מחוברים בעצמם למערכת.

"עם זאת, במקרה של סכסוך כספי 'רגיל' שאין בו שום דחיפות - הטוען לזכויות ייאלץ להמתין בסבלנות עד שהמערכת תחזור לפעילות שגרתית רגילה".