Airbnb | ניתוח

Airbnb מתמודדת עם גל עצום של ביטולים בעולם על רקע מגפת הקורונה

עפ"י הנתונים, רק 1,600 הזמנות Airbnb נרשמו בבייג'ין בתאריכים 1–7 במרץ, ירידה של 96% מיותר מ–40 אלף הזמנות • סין איננה המקרה היחיד: בבירות רבות בעולם המצב דומה • ענקית ההשכרה לטווחים קצרים תכננה השנה הנפקה, אבל כרגע שוק המניות בירידה דרסטית

חדר להשכרה באיטליה / צילום: shutterstock
חדר להשכרה באיטליה / צילום: shutterstock

מספר ההזמנות לדירות של Airbnb בערים גדולות בעולם נמצא בקריסה על רקע מגפת הקורונה. ענקית ההשכרה לטווחים קצרים תכננה השנה הנפקה, אבל כרגע שוק המניות בירידה דרסטית.

על פי הנתונים, רק 1,600 הזמנות Airbnb נרשמו בבייג'ין בתאריכים 1-7 במרץ, ירידה של 96% מיותר מ-40 אלף הזמנות בתאריכים 5-11 בינואר, לפי דוח שפרסמה בשבוע שעבר AirDNA, חברה שעושה ניתוחים לנתוני Airbnb. ההזמנות ברומא ובסיאול ירדו באותם תאריכים ביותר מ-40%, ומדובר על התקופה שלפני האיסור שהטילה איטליה על כניסת זרים. סין, איטליה ודרום קוריאה היו בין הנפגעות הגדולות ביותר מהמגפה.

ההזמנות מתחילות להיפגע גם בארה"ב, ככל שחברות התעופה מקרקעות טיסות והאירועים הגדולים של השנה מתבטלים. 2020 עלולה להיות השנה הגרועה ביותר של רשתות המלונות בארה"ב מאז המיתון של 2008. בניו יורק ירדו ההזמנות לדירות Airbnb ב-21% ב-1-7 במרץ לעומת 5-11 בינואר, לפי AirDNA .AirDNA מסרה שהנתונים מתבססים על יותר מ-10 מיליון הזמנות באתר Airbnb בכל העולם. אפשר להניח שמאז המצב הורע עוד.

"ההיסטוריה מראה שבטווח הארוך התעשייה מתאוששת ממשברים"

דובר של Airbnb מסר באי מייל שהמגפה "גורמת להגבלות נסיעות ולשיבושים אחרים שיש להם השלכה ישירה על מגזר התיירות ומעבר לו. אף שאיש אינו יודע מהו היקף הנזק שהמגפה הזו תחולל, אנחנו מאמינים שההיסטוריה מראה שכאשר יש הפרעות עולמיות כאלו, תעשיית התיירות התאוששה מהן בטווח הארוך".

Airbnb עדיין פועלת בהפסד, ומוערכת בשוק הפרטי ב-31 מיליארד דולר. החברה מצויה תחת לחץ כבד של עובדים לצאת להנפקה לפני שהאופציות למניות שלה יפקעו השנה. החברה הזכירה ביום חמישי את ההודעה שלה מספטמבר 2019 שבה היא מתכננת לצאת להנפקה בשנת 2020. וול סטריט ג'ורנל דיווח לפני כן שהחברה לא תונפק לפני הרבעון השלישי, והעיתוי עשוי להיות מושפע מאי הוודאות לגבי הנגיף.

החברה כרגע מסתכלת על האפשרות לגייס הון נוסף ממשקיעים חדשים. התחזית ל־Airbnb לקראת הנפקה אפשרית לא נראה טוב, וכרגע חלוקים בחברה בנוגע לשאלה האם להמשיך עם התוכניות להנפקה. לדוגמה, ההזמנות בסיאטל ירדו ל-13% תפוסה בתחילת אוגוסט 2020 בהשוואה ליותר מ-65% באוגוסט 2019. בניו יורק ובאוסטין הן ירדו לתפוסה של 7.3% ו-3.4% בהתאמה באמצע אוגוסט, בהשוואה ל-40% ו-30% באוגוסט 2019 בהתאמה.

ביום שני שעבר משכה היריבה בוקינגס הולדינג את התחזית שלה למשקיעים לרבעון הראשון, בנימוק שהיא אינה יכולה לפרסם תחזיות "במצב שמשתנה במהירות".

"Airbnb בטוח מרגישה את אותה המגמה", אמר מארק מהאני, אנליסט ב-RBC שוקי הון שמכסה את בוקינג.קום וחברות נוספות. הוא סבור שנוסעים אולי יעדיפו בתי מלון בעתיד הקרוב, משום שמדיניות הניקיון שלהם יותר קפדנית ואחידה, ואילו הניקיון בדירות הפרטיות שרשומות ב-Airbnb נתון בידי הבעלים.

שישה בעלים כאלו ששוחחנו איתם בארה"ב דיווחו שההזמנות שלהם לחודש מרץ צנחו. הירידה הזו תתגבר כנראה בעקבות הגבלות הטיסות שהוכרזו בארה"ב ביום רביעי שעבר.

"כבר היו לי אורחים שגנבו - אבל עכשיו הכי גרוע"

"כבר היו לי אורחים שגנבו לי את הרכב, שדדו לי את תכולת הדירה, השתמשו בסמים וניהלו בורדל זמני. הקורונה הוא הגרוע ביותר, והוא יאלץ אותי אולי לסגור את הדירה", אמר טים מרפי, מורה בגמלאות בן 60 שתלוי בהכנסה מהדירה שלו, שמשקיפה על האוקיינוס בסן פרנסיסקו.

מרפי, שמוגדר כ"מארח-על" ב-Airbnb ומשכיר את הדירה שלו בפלטפורמה הזו כבר עשר שנים, אמר שאין לו כלל הזמנות למרץ, לאפריל ולמאי, אף שהרשת הורידה מחירים. בפרטי המודעה שלו נאמר כעת שהוא ינקה את הדירה במשך יומיים אחרי כל שהות של אורחים, עם חומרי חיטוי ברמה רפואית.

Airbnb מפסידה כספים גם מביטול אירועים גדולים בארה"ב. בעלים של דירות באתר רשמו הכנסות בסך 16 מיליון דולר מפסטיבל המוזיקה הדרומית באוסטין בשנה שעברה. בשבוע שעבר בוטל הפסטיבל הזה לראשונה ב-34 שנותיו, ורוכשי הכרטיסים מיהרו לבקש החזרים על הזמנות דירות Airbnb שלהם.

Airbnb הרחיבה את "מדיניות הנסיבות המיוחדות" שלה כדי להציע החזרים מלאים על הזמנות שבוצעו לסין, דרום קוריאה ואיטליה, היכן שיש הגבלות טיסה ממשלתיות, אך לא לערים כמו אוסטין, שרק פרסמו הנחיות חירום לבריאות הציבור. חלק מהבעיה הוא שבניגוד למלון, Airbnb מאפשרת למארחים שלה חופש החלטה אם לפצות אורחים שביטלו קרוב לתאריך השהות שלהם.

המודל המבוזר הזה, שליבה את עליית Airbnb בעבר, יצר כעת חיכוכים בין המארחים והאורחים באוסטין בעקבות ביטול פסטיבל המוזיקה. קטי רייף, תושבת שיקגו שעובדת אצל מפיץ סרטים קטן, מספרת שהיא הפסידה יותר מ-2,000 דולר כי בעל הדירה שהיא שכרה באוסטין לא פיצה אותה על עשרה ימי הזמנה. "אני לא אוהבת את העובדה ש-Airbnb גורמת לאנשים הקטנים להילחם זה בזה".

בשבוע שעבר הודיעה Airbnb שהיא תעניק תמריץ לבעלי דירות שיציעו החזרים כספיים - בין היתר על ידי קידום המודעות שלהם בחיפושים באתר. דובר החברה אמר שניתוח של הזמנות שבוטלו מ-11 בפברואר עד 10 במרץ מצא ש"86% מהכספים שהאורחים השקיעו בהזמנות שבוטלו הוחזרו להם".