עמותות | דעה

דעה: המגזר השלישי שומר על כולנו - חשוב לשמור עליו, דווקא עכשיו

כולם מדברים על הפגיעה במגזר העסקי, אבל מה לגבי הארגונים שדואגים לשירותים החברתיים הנחוצים ביותר בשעת משבר?

קשישה עם מסיכה בתל אביב בצל הקורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
קשישה עם מסיכה בתל אביב בצל הקורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בימים שבשגרה, המגזר השלישי מהווה כוח חברתי וכלכלי משמעותי במשק הישראלי, ואחראי על מתן מענה איכותי, יעיל ומידי לכלל האזרחים בישראל, בדגש על אוכלוסיות מוחלשות כמו קשישים, בעלי מוגבלויות, נוער בסיכון ומשפחות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית.

בשעת חירום תפקיד המגזר השלישי משמעותי אפילו יותר, כאשר ארגוני החברה האזרחית מהווים את "הדופק של השטח" ויודעים לייצר מענים ופתרונות יצירתיים ומידיים להתמודד עם המצב, פעמים רבות הרבה לפני שמוסדות המדינה מצליחים לעשות את ההתאמות הנדרשות.

עתה, נוכח הצורך להתמודד עם מגפת הקורונה, אנו עדים להתגייסות חסרת העכבות ואינספור היוזמות החברתיות שמצב החירום מצמיח, לעוצמה של המגזר השלישי, במלוא הדרו, וההבנה עד כמה הוא מהווה תשתית לחיים בישראל, תשתית לא פחות מקריטית בשיגרה, ועוד יותר בזמן משבר.

בתוך כך, גם משרדי הממשלה וגורמים רשמיים שונים המנסים לתת מענה מיטבי לאזרחים, מבינים כי הם זקוקים לתשתית החברתית שהמגזר השלישי בונה בשגרה - ופונים אל ארגוני החברה האזרחית כדי לרתום אותם לטובת הצרכים הייחודיים של שעת חירום זו. מיותר לציין כי הארגונים כבר פועלים במישור זה, וקמות עוד ועוד יוזמות שנועדו לסייע לאזרחים שנמצאים בבידוד, לקשישים, להנגשת מידע לאוכלוסיות השונות ועוד.

אבל מי דואג לאלה שדואגים לכולם?

אמש התקיימה מסיבת עיתונאים בה התחייבה המדינה על שורת צעדים משמעותיים שמטרת להגן על המגזר הציבורי והמגזר העסקי, ולמי לא נשאר? מי נשכח ולא נאמרה עליו אף לא מילה אחת? המגזר השלישי.

חשוב להבין כי השירותים החברתיים בסכנה ממשית. המגזר השלישי ניצב בפני משבר רב-מערכתי בהיקף רחב. תבהלת הקורונה פוגשת את המשבר הפוליטי והתקציב ההמשכי, שמשמעותו צמצום התקשרויות של המדינה לטובת השירותים החברתיים.

התפרצות נגיף הקורונה, הביאה איתה גם פגיעה משמעותית בעבודה של ארגוני המגזר השלישי - עובדים בבידוד והתמודדות עם השלכות המצב כמעסיקים, לצד מיעוט פעילות, פחות מתנדבים, ביטול כנסים ואירועים ופגיעה בהכנסות העצמיות, וחשש אמיתי לפגיעה גם בפילנתרופיה הפרטית. במקביל, המגזר השלישי מתמודד עם מציאות של 3 מערכות בחירות והיעדר תקציב מדינה לשנת 2020 - מציאות של אי ודאות בכל הנוגע לאספקת השירותים החברתיים, התקשרויות ותמיכות ממשלתיות.

וכך העמותות והארגונים החברתיים, שכבר מתמודדים עם חוסר התקציב הממשלתי, פועלים לתת מענה בחירום בעקבות התפרצות הקורונה, מגיעים חבוטים להתמודד עם המשבר הכלכלי המתהווה, שפוגע בתרומות ממשקי בית ואפילו עשוי לפגוע בהתחייבויות מפילנתרופים שנערכים למצב של מיתון.

אז מה עושים?
אנחנו במנהיגות אזרחית פועלים בחודשים האחרונים כדי לנסות לייצר רשת ביטחון לשנה הלא ודאית הזו, מול כל הגורמים הרלוונטיים וקוראים - לא לפגיעה בשירותים החברתיים בישראל!

עם הכרזת ארגון הבריאות העולמי על מגיפה עולמית, ולאור אינספור פניות מארגונים שכבר נפגעו - ונאלצו לצמצם פעילות וחוששים מהרגע בו יצטרכו גם לפטר עובדים - הקמנו את החמ"ל של המגזר השלישי כדי שנוכל לייצג את המגזר השלישי באופן המיטבי ולייצר מענים מערכתיים עבורם.

בפתחו של משבר כלכלי, אנו קוראים למדינה להכיר בחיוניות פעילותם של גופי החברה האזרחית. אנחנו עומדים על כך שנהיה שותפים בכל ההתייעצויות שנעשות עם המגזר העסקי וההסתדרות - כמי שמייצגים מגזר שלם - ארגוני החברה האזרחית. אנחנו מעסיקים בין 12% ל 15% מהמועסקים במשק, ועוד מאות אלפי מתנדבים - ולכל ההחלטות יש השלכה ישירה על פעילות הארגונים החברתיים. יש לנקוט צעדים משמעותיים נוספים ובהם הקמת קרן סיוע ייעודית, כדי להבטיח את המשך פעילותן של העמותות המספקות את השירותים החברתיים לאזרחי ישראל, בחירום כמו בשגרה. חשוב שנבין, פגיעה בשירותים אלה משמעותה פגיעה באזרחים עצמם. 

הכותבת היא מנכ"לית ארגון מנהיגות אזרחית - ארגון הגג של המגזר השלישי (עמותות וחל"צ) בישראל