גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עדיין מבולבלים? זה כל מה שאנחנו יודעים על נגיף הקורונה עד כה

האם אפשר להידבק שוב אחרי שעברתי את המחלה? האם זה נכון שאסור לצרוך אדוויל ונורופן? מה קצב התפשטות? האם מסיכות פנים עוזרות בכלל? וכמה חיסונים נמצאים בפיתוח? – כל השאלות החשובות שכדאי לכם להיות בקיאים בהן

מדענים ועובדי בריאות הציבור לומדים יותר ויותר על נגיף הקורונה החדש שמאחורי המגיפה שאנחנו בעיצומה או בתחילתה. המחלה שהוא גורם נקראת קוביד-19. אנחנו מעדכנים את השאלות והתשובות שלנו בקביעות כדי לכלול את הממצאים. הנה מה שאנחנו יודעים עד כה על המחלה, וכל הדרכים בהן תוכלו למזער את הסיכון שלכם.

מהם התסמינים של קוביד-19?

הנגיף מזהם את אזור הנשימה התחתון. החולים מפתחים תחילה חום, שיעול וכאבים, שיכולים להתקדם לקוצר נשימה וסיבוכים מדלקת ריאות. מבין 56,000 חולים בסין, ל-87.9% היה חום, ל-67.7% שיעול יבש, 38.1% חשו עייפות ו-18.6% חשו קוצר נשימה. תסמינים פחות נפוצים אחרים כללו כאב גרון, כאב ראש, כאבים, ההצטננות, הקאה, שלשול וגודש באף.

כמה חולים חשים רק סיבוכים קלים, ואחרים נדבקים אך לא מרגישים חולים. יש שמרגישים חולים קל כמה ימים, ואז מפתחים תסמינים חמורים יותר של דלקת ריאות.

המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בממשל הפדרלי בארה"ב, CDC, אומרים שאנשים עם תסמינים חמורים צריכים לחפש מיד טיפול רפואי. התסמינים הללו כוללים:

  • קושי בנשימה או קוצר נשימה
  • כאב מתמשך או לחץ בחזה
  • שפתיים או פנים בגוון כחול

כמה אני צריך לדאוג?

רוב הנגועים יחלו רק בצורה מתונה, לפי הנתונים. אבל "מתון" יכול להיות כל דבר מחום, שיעול וכאבים עד דלקת ריאות, ולכן לא צריך לזלזל בזה. בכל מקרה צריך לבודד אותך.

אם לא תידבק תגן גם על הסובבים אותך, כולל בני משפחה מבוגרים יותר או כל מי שאתה מכיר עם מחלות לב או סוכרת, שמגדילות את הסיכוי למחלה חמורה.

מבין 44,672 מקרים בסין, ל-81% היו תסמינים קלים, 13.8% היו חולים קשים ו-4.7% היו חולים במצב קריטי. כל המתים היו תחילה במצב קריטי.

אנשי בריאות הציבור מנסים לקבוע כמה אנשים נפגעו, כולל אלו שכלל לא חלו. הם רוצים לבלום את הנגיף כי השפעותיו עדיין לא ידועות במלואן. בנוסף, נגיפים חדשים יכולים לעבור מוטציה, ולהיות תוקפניים יותר בהתפשטותם בקהילה.

אני שומר על ריחוק חברתי ומרגיש טוב. האם אני לא בסכנה?

הנגיף החדש מתפשט בערים רבות, וכל עוד הוא מתפשט בקצב הזה, יש סיכון להידבק בו. יתכן שלא יהיו לך תסמינים מיד. אנשים חולים בין יומיים ל-14 יום אחרי ההידבקות, או בממוצע אחרי 5 ימים, לפי רוב האומדנים.

תרופה רגילה נגד צינון ללא מרשם יכלה לעזור?

מומחים אומרים שהיא עוזרת בהשתלטות על תסמינים, וזהו הטיפול העיקרי בנגיף החדש, אבל זו לא תרופה למחלה, והיא לא תמנע ממך להדביק אחרים.

שמעתי שאסור לקחת אדוויל/נורופן. זה נכון?

יש דיווחים ששימוש במשככי כאבים אנטי-דלקתיים שאינם סטרואידיים, שמכילים רכיבים כמו ibuprofen, עלולים להחמיר זיהומי קוביד-19. התרופות הללו מפחיתות את הדלקות בגוף שיתכן שיש בהן צורך כדי להילחם בזיהום. ארגון הבריאות העולמי לא ממליץ שלא להשתמש בהן. הוא לא ראה ראיות לאפקט שלילי בחולים משימוש באדוויל, מעבר לתופעות הלוואי הרגילות. הוא מתייעץ בנושא זה עם רופאים שמטפלים בחולי קורונה.

יש בדיקה?

כן, יש בדיקות אבחון שאפשר לקבל דרך רופא או בית חולים, שהן הדרך היחידה לוודא אם לחולה יש קורונה חדש או זיהום אחר. מאות אלפי בני אדם נבדקו בסין ובדרום קוריאה. בארה"ב, הבדיקות הוגבלו על ידי בדיקה שה-CDC פיתחו והגדרת בדיקה צרה.

בדיקות דם נמצאות בפיתוח, והרישוי הוא לבדוק נוגדנים לנגיף כדי לקבוע כמה אנשים נדבקו. הבדיקה הזו תוכל גם להראות אם אנשים שכבר חלו מחוסנים מהידבקות חוזרת.

מה אם אני צריך לבודד את עצמי?

אם נאמר לך לבודד את עצמך, תצטרך להישאר בבית ולהימנע ממגע עם אחרים במשך 14 יום. השתדל לא לשהות עם אחרים באותו החדר בו זמנית - כך ממליץ שירות הבריאות הלאומי הבריטי. הישאר בחדר מאוורר היטב עם חלון נפתח. לא לחלוק מגבות, חפצים או כלי אוכל עם אחרים, וחשוב לשטוף אותם ביסודיות אחרי השימוש. נקו את השירותים והמשטחים בקביעות. שטפו ידיים לפני ואחרי מגע עם חיות מחמד.

בקשו מבני משפחה או חברים להשיג מוצרי מכולת, תרופות ועוד עבורך. שליחים צריכים להשאיר את המשלוחים על סף דלת הבית.

יש תרופות לטיפול בקורונה?

אין תרופות או חיסונים שמאושרים ספציפית לנגיף החדש, אבל כמעט 40 כאלו בפיתוח או נחקרים. הניסוי הראשון של החיסון הניסיוני של חברת מודרנה לנגיף החל במכון מחקרי הבריאות קייזר פרמננט וושינגטון בסיאטל. השלב הראשון החל מוקדם, אבל ההערכה היא עדיין שניסוי החיסון ידרוש שנה עד שנה וחצי להשלים. כמה יצרני חיסונים אחרים מפתחים מוצרים נגד הנגיף.

שני ניסויים קליניים בסין ואחד בארה"ב מעריכים את remdesivir, תרופה נגד נגיפים של חברת גלעד סיינסז, שנבדקה גם לטיפול באבולה. תרופה למלריה, הידרוקסיכלורוקין, נחשבת לטיפול אפשרי, איך אין הוכחה מדעית שהיא פועלת.

מי נמצא בקבוצת הסיכון הגדולה ביותר?

מבוגרים בכל גיל נדבקו, אך הסיכון למחלה חמורה ומוות הוא הגבוה ביותר בין מבוגרים יותר ואלו עם מחלות כמו מחלות לב, מחלות ריאה כרוניות, סרטן וסוכרת. רוב 1,023 בני האדם שמותם נכלל במחקר של המרכז הסיני לבקרת מחלות היו בני 60 ויותר, והיו להם מחלות אחרות. חולים רבים שמתו התקבלו בבתי החולים רק כשהמחלה הייתה כבר מתקדמת. מרחק רחב בסין חשף שיעור תמותה של 14.8% בין בני 80 ויותר ו-8% בין בני 70-79 לעומת 2.3% בכל האוכלוסייה שנבדקה.

האם ילדים נמצאים בסכנה?

מעט מאד ילדים אובחנו עם קוביד-19, אבל זה עלול להשתנות. מבין הילדים שננגעו בסין, רק שיעור קטן היו חולים קשה, לפי ארגון הבריאות העולמי. המחלה קלה בין בני עשרה וצעירים, אך כמה מהם מתו. מבין 121 חולים אמריקאים שהתקבלו ליחידות טיפול נמרץ, 12% היו בני 20-44.

איך הנגיף מתפשט בין בני אדם?

באמצעות "טיפות נשימה" שפולט אדם נגוע כשהוא מדבר, משתעל או מתעטש, לפי ארגון הבריאות העולמי. הטיפות מתפזרות באוויר ויכולות לנחות על פיו או אפו של אדם אחר, או להישאף לריאות ולהדביק אותו. הטיפות יכולות גם להתיישב על משטחים סמוכים כמו שולחן, דלפק או ידית דלת, ולשרוד זמן-מה. אדם יכול להידבק על ידי נגיעה במשטח הנגוע, ואחר כך נגיעה בפיו, אפו או עיניו.

טיפות נשימה הן כבדות ואינן נעות רחוק באוויר, ולכן מומלץ לשמור על ריחוק של 2 מטר מאנשים אחרים. המדענים חוקרים גם אם הנגיף החדש יכול להתפשט דרך השתן או הצואה. בדיקות גילו את הנגיף בדרכי העיכול של כמה חולים.

כמה זמן יכול הנגיף לשרוד על משטחים?

עד 72 שעות על משטחים פלסטיים או פלדת אל-חלד, עד 24 שעות על קרטונים ועד 4 שעות על נחושת, לפי מחקר בג'ורנל הרפואי של ניו אינגלנד של הממשל האמריקאי ואקדמאים. אבל הן מתפוררות במהירות, אמר וינסנט מונסטר, וירולוג במכן הלאומי לאלרגיות ולמחלות מדבקות, שהוביל את המחקר.

המחקר הראה גם שהנגף יכול לשרוד בטיפות קטנות, תרסיסי אוויר, כשלוש שעות, אם כי הוא נחלש תוך כדי. הטיפות הללו קטנות מספיק כדי להישאר בתלויות באוויר כחצי שעה עד שעה, תלוי בזרימת האוויר.

נקו את השולחנות, המשטחים, הידיות ועוד פריטים שנוגעים בהם לעיתים תכופות. מגבוני נייר מחטאים וחומרי ניקוי רגילים הורגים את הנגיף.

מסכות פנים יכולות להגן עליי מפני הנגיף?

מומחי בריאות ויצרני מסכות אומרים שרק מסכה נושמת מסוג 95N בשימוש נכון יכולה להגן מפני הנגיף. ה-CDC אומרים שאין צורך במסכה אלא אם מטפלים באדם שחלה. בנוסף, מלאי המסכות מצומצם, וצריך לשמור אותו לעובדי הבריאות והמטפלים.

מה עוד אני יכול לעשות כדי להגן על עצמי?

הדבר החשוב ביותר הוא לשטוף ידיים לעיתים תכופות, לפחות 20 שניות בכל פעם. במשרד, בחזרה הביתה, לפני האוכל וכשאתה נוגע במשטחים. אפשר להשתמש גם במחטא ידיים שמכיל לפחות 60% אלכוהול. אל תיגע בעיניים, באף או בפה. נגב חפצים ומשטחיים בחומר ניקוי ביתי. שמור על מרחק מחולים. הישאר במרחק 2 מטר מאחרים.

כדאי לאגור עוד תרופות מרשם שלך, מוצרי ניקוי וחיטוי ומעט מצרכים לשהות ממושכת בבית, כמו שימורי שעועית, אורז ופסטה ומשקאות, וגם קוטלי כאבים ותרופות להורדת חום.

מה אנחנו יודעים על המדע שמאחורי הנגיף החדש

קודם כל, מה הוא נגיף קורונה?

הנגיף שייך למפחת נגיפים שידועה כנגיפי קורונה, בגלל היתדות דמויות הכתר שעל משטחיהם. הם מדביקים בעיקר עטלפים, חזירים ויונקים קטנים. הם עוברים בקלות מוטציות ויכולים לעבור מבעלי חיים לבני אדם, ובין בני אדם. בשנים האחרונות הם ממלאים תפקיד מרכזי יותר במחלות מדבקות ברחבי העולם.

שבעה זנים ידועים מדביקים בני אדם, כולל הנגף החדש הנוכחי, וגורמים מחלה בדרכי הנשימה התחתונות. ארבעה מהזנים הלו גורמים להצטננות רגילה. שני אחרים, לעומת זאת, הם בין הקטלניים ביותר: סארס (תסמונת הנשימה החמורה האקוטית) ותסמונת הנשימה המזרח תיכונית (MERS).

הנגיף החדש נקרא תסמונת נשימה אקוטית קורונה 2, או סארס קוב-2. המחלה שהוא גורם נקראת קוביד-19 (המספר הוא שנת 2019, שבה היא התגלתה).

כמה קטלני הנגיף?

שיעור התמותה העולמי נע בין 2% ל-4% ויותר, לפי נתוני ההידבקויות והמתים היומיים. השיעור האמיתי ייוודע רק אחרי שמומחי המגיפות יוכלו לקבוע את המכנה, כלומר כמה אנשים נדבקו בפועל. המספר הזה יכלול אנשים שמעולם לא היו להם תסמינים, או שחשו כמו בשפעת רגילה ולא נבדקו לקורונה.

שיעור התמותה משתנה מאזור לאזור, לפי דו"ח של משלחת מומחים בינלאומית שארגון הבריאות שיגר לסין. בשבועות הראשונים בווחאן, הוא היה 5.8%. באזורים אחרים בסין, שהיה להם יותר זמן להיערך לטיפול בבני אדם, הוא היה 0.7%.

שיעור התמותה הכולל יכול להיות נמוך מ-1%, לפי כמה מומחים בארה"ב, במידה שמספר מקרי המחלה ללא תסמינים או עם תסמינים קלים יהיה גדול פי כמה ממספר המקרים המאומתים. זה עדיין קטלני בהרבה מהשפעת העונתית, עם שיעור תמותה של כ-0.1%.

קוביד-19 נראית פחות קטלנית מסארס, שהתפרץ בסין ב-2002 והתפשט בעולם ב-2003. סארס הרג כ-10% מהאנשים שהוא הדביק. קוביד-19 גם הרבה פחות קטלני ממרס או אבולה, אבל הוא מתפשט מאדם לאדם קל יותר בהשוואה לסארס, לפי כמה מחקרים ומודלים.

באיזו קצב הוא מתפשט?

מומחי מודלים של מחלות מעריכים שבממוצע, כל אדם נגוע מעביר את הנגיף לעוד 2.6 בני אדם, אם כי הטווח הוא 1.5 ע 3.5 בני אדם. השיעורים הללו גבוהים בהשוואה לכמה נגיפי שפעת רגילה. חלקם נמוכים בהשוואה לסארס, והם נמוכים בהרבה בהשוואה לחצבת, שבה אדם נגוע אחד יכול להעביר את המחלה ל-12-18 בני אדם.

האומדנים הללו הם ראשוניים, ואפשר להנמיך אותם על ידי אמצעי הריחוק החברתי והניקוי.

יש דיון בשאלה באיזו קלות הנגיף מועבר. משלחת המומחים מטעם ארגון הבריאות העולמי לסין דיווחה שההידבקות התרחשה בעיקר בין שני משפחה. התפרצויות אחרות הצביעו על דפוס התפשטות פתוח יותר.

לפי רוב האומדנים, המחלה מופיעה יומיים עד 14 יום אחרי ההידבקות. דו"ח אחד תיאר מקרה של 27 יום אחרי ההידבקות. מחקר של חוקרים באוניברסיטת ג'ונס הופקינס (בולטימור) מצא שתגופת הדגירה החציונית של נגיף היא 5.1 ימים. 97.5% מהנדבקים יפתחו תסמינים בתוך 11.5 ימים.

אפשר להידבק שוב אחרי שעברתי את המחלה?

עדיין לא ידוע. לעיתים אדם חסין למחלה אחר הידבקות, אבל לא תמיד. בדיקות הדם שמגלות כמה נוגדנים יש בגופם של חולים שהבריאו יכולות לפתור אולי על התעלומה הזו.

אפשר להידבק ממישהו שעדיין לא פיתח תסמינים?

כמה מחקרים מראים שאנשים ללא תסמינים, או עם תסמינים מוקדמים או קלים יכולים להעביר את הנגיף לאחרים. המדענים אומרים שהעברה כזו עלולה להיות שכיחה, והסבר אפשרי להתפשטות המהירה. בכל מקרה, מומלץ מרחק של 2 מטר מכל אדם בקהילה שבה יש התפרצות.

מהיכן הגיע הנגיף הקורונה החדש?

כנראה מעטלפים, אומרים מדענים. לא יודע היכן או איך בדיוק הוא הועבר לבני אדם. נגיפים מעטלפים מדביקים במקרים רבים יונקים אחרים ואחר כך עוברים מוטציה כדי לעבור לבני אדם. לפי השערה אחת, החיה ששימשה המתווכת להעברה היתה אולי פנגולין, יונק קטן שנמכר בשוקי חיות בר, שבשרו נחשב טעים וקשקשים מכסים את גופו.

מומחי בריאת מאמינים שההתפרצות החלה בשוק החיות ופירות הים הגדול בווחאן שבסין. מ-41 המקרים הראשונים, ל-27 היתה חשיפה לשוק הזה, לפי דיווח במגזין לאנסט. אבל שלושה מארבעת הנגועים הראשונים, ב-1 בדצמבר וב-10 בדצמבר, דיווחו שלא היה להם כל קשר לשוק.

מחקר בג'ורנל הרפואי של ניו אינגלנד מצא ש-55% מהחולים בווהאן שחלו לפני 1 בינואר היו במגע עם השוק, לעומת 8.6% מהחולים אחרי התאריך זהה. יידרש עוד זמן לאיתור המקור המדויק.

האם הנגיף עובר מוטציות, שיהפכו אותו למדבק עוד יותר?

הנגיף עבר כמה שינויים גנטיים, כפי שנגיפי נשימה נוטים לעבור, אך הם לא הפכו אותו לקטלני או מדבק יותר, אומרים מומחים.

עוד כתבות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך