מצטיידת במזומנים: דסק"ש מציעה למכירה את החזקותיה בשופרסל

דסק"ש שבשליטת אדוארדו אלשטיין מחזיקה בכ-26% ממניות שופרסל בשווי של כ-1.35 מיליארד שקל • אלשטיין מזרים 12 מיליון שקל לקופת אי.די.בי לטובת תשלום אג"ח

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

חברת דיסקונט השקעות  שבשליטת אדוארדו אלשטיין מבקשת להצטייד במזומנים ומציעה למכירה את החזקותיה (26%) ברשת שופרסל . דסק"ש פרסמה היום (א') הצעה למשקיעים מסווגים לרכוש ממנה מניות שופרסל בתמורה לתשלום מזומן ו/או בתמורה לאיגרות חוב מסדרות ו' ו-י' שהנפיקה בעבר.

בנוסף מציעה דסק"ש גם לבצע רכישה עצמית של אג"ח מסדרות אלה בתמורה למזומן, במקרה שתקבל הצעות אטרקטיביות עבורן. את ההצעות נדרשים המשקיעים המסווגים (גופים מוסדיים, סוחרי נוסטרו, תאגידים ועוד) להעביר עוד היום לידי חברת אפסילון חיתום והנפקות, שבשליטת דסק"ש.

את המהלך מוביל דירקטוריון דסק"ש בראשות היו"ר אלשטיין והמנכ"ל החדש דורון כהן, שנכנס לתפקידו בתחילת השבוע שעבר. שופרסל נסחרה היום בירידה של כ-4% לשווי שוק של 5.2 מיליארד שקל, אולם נותרה מהחברות הבודדות בבורסה שהצליחו לשמור על ערכן בסערה האחרונה בשווקים.

דסק"ש מחזיקה כאמור בכ-26% ממניות שופרסל בשווי של כ-1.35 מיליארד שקל. אג"ח דסק"ש מסדרות ו' ו-י' נסחרו היום במחירים של 94 אגורות ו-74.6 אגורות בהתאמה, המשקפים תשואות שנתיות לפדיון של 15% ו-14% בהתאמה.

מלבד שופרסל, מחזיקה דסק"ש ב-68.7% ממניות נכסים ובניין בשווי של כ-710 מיליון שקל, ב-47.7% ממניות סלקום בשווי של כ-610 מיליון שקל, ב-61% ממניות אלרון בשווי של כ-130 מיליון שקל וכן בנכסים פרטיים. מנגד, לדסק"ש יש גם חוב פיננסי נטו (בניכוי מזומנים שבקופה) בהיקף של כ-3 מיליארד שקל.

הירידות החדות שנרשמו בבורסה בשבועות האחרונים הפילו את מניות נכסים ובניין וסלקום ב-55% וב-22% בהתאמה מתחילת השנה. עקב כך, צנח גם השווי הנכסי הנקי (NAV) של דסק"ש ל-210 מיליון שקל בלבד נכון ליום חמישי האחרון, וזאת לעומת NAV של 1.236 מיליארד שקל שהציגה החברה בסוף 2019.

בנוסף, הובילו הירידות החדות לזינוק בשיעור המינוף LTV (חוב לשווי נכסים) של דסק"ש לרמה של 93%, לעומת 70% בסוף 2 019. בעקבות השחיקה ב-NAV והעלייה ב-LTV, הודיעה דסק"ש כי היא אינה עומדת נכון להיום בשתי אמות-מידה פיננסיות שנקבעו עבור סדרת אג"ח י', וכי אם מצב זה יימשך עד 31 במרץ, יגדל שיעור הריבית המשולם למחזיקי אג"ח אלה ב-0.75% לרמה של 5.55%.

רווח של 14 מיליון שקל בלבד ב-2019

דסק"ש נסחרה היום בבורסה לפי שווי שוק של 455 מיליון שקל, לאחר שאיבדה כ-47% מערכה מתחילת השנה. היום פרסמה החברה גם תוצאות חלקיות ל-2019, לפיהן סיימה את השנה עם רווח נקי המיוחס לבעלי המניות של 14 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 539 מיליון שקל שנרשם ב-2018.

עוד פרסמה דסק"ש כי ההון העצמי המיוחס לבעלים נשחק ל-1.8 מיליארד שקל בסוף 2019, לעומת 2.3 מיליארד שקל בסוף 2018. גם החברה-הבת, נכסים ובנין , פרסמה תוצאות חלקיות, ולפיהן ההון העצמי שלה גדל בסוף השנה ל-2.3 מיליארד שקל, לעומת כ-2 מיליארד שקל בסוף 2018.

הרווח הנקי המיוחס לבעלי מניות נכסים ובניין הסתכם בכ-1 מיליארד שקל, לעומת 116 מיליון שקל ב-2018. הרווח הנקי ב-2019 הושפע בעיקר מרווח הון שנרשם ממכירת מניות חברת גב ים, שקושש בחלקו מהפסד שנגרם מחלוקת מניות מהדרין כדיבידנד בעין. שני גורמים אלו יחדיו תרמו רווח נטו של 823 מיליון שקל.

נכסים ובניין מחזיקה בין השאר ב-74.2% ממניות חברת IDBG, שמחזיקה בפרויקט המסחר והמשרדים טיבולי שבלאס וגאס. בשבוע שעבר הציעה נכסים ובניין לרכוש את יתרת מניות IDBG מידי אי.די.בי פתוח, בתמורה לכ-97 מיליון שקל.

שלוש הערכות שווי שהזמינו שתי החברות ל-IDBG, העניקו להחזקה של אי.די.בי שווי ממוצע של כ-130 מיליון שקל, אולם בנכסים ובניין דורשים הנחה של 25% על שווי זה, לאור הסיכונים הקיימים בשווקים והמצוקה הפיננסית הנוכחית של אי.די.בי. השלמת העסקה תהיה מותנית בתמיכת רוב מחזיקי מניות המיעוט של נכסים ובניין, מאחר שמדובר בעסקת בעלי עניין.

אלשטיין משלם למחזיקי אג"ח אי.די.בי

אי.די.בי, שגם היא בשליטת אדוארדו אלשטיין, מוגדרת כיום כחברה אחות של דסק"ש. ביום חמישי האחרון בשעה 23:11 דיווחה אי.די.בי פתוח כי אלשטיין הסכים להזרים לקופתה סכום של 12 מיליון שקל באמצעות חברת דולפין שבשליטתו. הכסף ישמש לפירעון תשלום הריבית בסך 11 מיליון שקל למחזיקי האג"ח מסדרה י"ד.

מדובר בהמשך התמיכה של אלשטיין באי.די.בי, אליה כבר הזרים מאז מאי 2014 סכום עתק של כ-2.8 מיליארד שקל. אלשטיין הגיע לפני יותר משבוע לישראל ומאז עוסק בטיפול במצב המורכב אליו נקלעה הקבוצה בשל משבר הקורונה העולמי.

בהמשך למכתב ששלחה לאחרונה ועדת הביקורת של אי.די.בי לאלשטיין, ובו דרישה להעברה מידית של כסף לחברה בסך של לפחות 40 מיליון שקל, דיווחה אי.די.בי כי היא פנתה לבעל השליטה ויחד עמו גיבשה מתווה פעולה, בהסכמה עם הוועדה. זאת, בשים לב להתפשטותו של נגיף הקורונה בארץ ובעולם, ובשים לב גם לנסיבות הקיצוניות שנוצרו והתנודתיות חסרת התקדים בשוקי ההון.

לפי המתווה שסוכם בדירקטוריון אי.די.בי, בין אלשטיין וחברת דולפין לחברי ועדת הביקורת של אי.די.בי, הודיעה הוועדה כי היא מעדכנת את המכתב, כך שסכום הדרישה להזרמה מבעלת השליטה יעמוד על כ-12 מיליון שקל, וזאת במקום סכום הדרישה המקורי שעמד על 40 מיליון שקל.

מתוך סכום זה, סך של כ-11 מיליון שקל יועבר כאמור כתשלום הריבית למחזיקי איגרות החוב (סדרה י"ד) של החברה, העומדת לתשלום ביום 30.3.2020, בהתאם לתנאי שטר הנאמנות. יתרת הסכום, יחד עם מקורותיה הקיימים של החברה, ישמשו על-ידי הנהלת החברה לביצוע תשלומים שוטפים הנדרשים לחברה לצורך פעילותה השוטפת.

עוד נקבע כי הנהלת אי.די.בי תפעל לעדכון של התחייבויותיה כלפי מחזיקי האג"ח, שמסתכמים כיום בכ-2 מיליארד שקל, וזאת בשיתוף פעולה עם נציגיהם של המחזיקים, לתקופה של 90 ימים. במהלך תקופה זו, מתכוונת הנהלת אי.די.בי לפעול יחד עם אלשטיין ודולפין לגיבוש תוכנית ומתווה פעולה בקשר עם מצבה הכספי של החברה ולצורך המשך שירות התחייבויותיה.

לאי.די.בי NAV שלילי עמוק כלומר שסך נכסיה נמוך משמעותית מסך התחייבויותיה, והיא פועלת ברמת מינוף של יותר מ-100%, כך שהיא נמצאת על פניו בסביבה של חדלות פירעון. על-פי מקורבים לנושא, המטרה הפעם היא למצוא במהלך תקופה זו פתרון מלא למצב הפיננסי של אי.די.בי אחת ולתמיד.

בנוסף, נקבע בדירקטוריון אי.די.בי כי החברה תשתף פעולה עם החברה הבת, אי.די.בי תיירות, ועם החברה הנכדה ישראייר, לצורך בחינת מספר אפשרויות או חלופות בקשר למצבה הפיננסי של ישראייר, ובכלל זה ביחס להלוואה שהועמדה לאי.די.בי על ידי אי.די.בי תיירות, שיתרתה עומדת על כ-18 מיליון שקל. באי.די.בי לא מתכוונים בשלב זה להיכנע לדרישת בנק לאומי לפירעון של 5 מיליון דולר מתוך החוב של ישראייר כלפיו, אם אי.די.בי לא תפרע לאי.די.בי תיירות לפחות 3 מיליון דולר מהתחייבויותיה אליה.