בתי חולים | ניתוח

שנה לפני הקורונה: האם המבקר הזהיר שחסרים 6 בתי חולים?

ליברמן יודע בדיוק כמה בתי חולים חסרים: כמה שמבקר המדינה אמר • המבקר אמר? • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף

בתי החולים בישראל עדיין לא גדושים חולי קורונה כמו בספרד ובאיטליה, אבל כבר נשמעות טענות שהממשלה לא הכינה אותם ליום סגריר. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לא הסתפק בביקורת משלו, אלא נתלה באילן גבוה: מבקר המדינה הקודם יוסף שפירא. בראיון לגלי צה"ל, קרא ליברמן להקים מיד את ועדות הכנסת כדי לאשר תקציב למערכת הבריאות. "רק לפני שנה", הוא טען, " לפני הקורונה, קראנו בדוח מבקר המדינה שחסרים פה לפחות שישה בתי חולים בסדר גודל של שיבא".

ליברמן מייחס לשפירא טענה מרחיקת לכת. שתי המפלגות הגדולות הבטיחו ערב הבחירות האחרונות להקים בתי חולים חדשים: בכחול לבן הבטיחו שניים, בליכוד ארבעה. ליברמן אומר שהוא קרא אצל שפירא המלצה על שישה, ועוד "כמו שיבא", בית החולים הגדול בישראל.

האומנם? הדוח האחרון של שפירא על מערכת הבריאות אכן פורסם במאי 2019, והוא מותח ביקורת על התכנון הלקוי של פתיחת מחלקות והקצאת מיטות אשפוז בבתי החולים הכלליים. מתברר שמשרד הבריאות התחיל לגבש ב-2014 תוכנית הצטיידות ל-20 שנה לפי שלושה תרחישים: ב-2035 יהיו בישראל 1.8 מיטות לאלף נפש; או 2.18 מיטות (כמו היום); או 2.5 מיטות. בסוף לא נבחר שום תסריט, והתכנון בפועל הוא לשנתיים.

אלא שגם מבקר המדינה עצמו לא מציין בשום מקום כמה מיטות חסרות וכמה בתי חולים יש להקים. הוא מסתפק בהערת שוליים קטנה, שלפיה ב-OECD ישנן בממוצע 3.6 מיטות אשפוז לאלף נפש - הרבה יותר מהתסריט האופטימי של משרד הבריאות.

אז איפה ליברמן קרא על מחסור בשישה בתי חולים? אולי אצל מישהו אחר, יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי. האחרון פרסם בסוף 2018 מאמר דעה על הצפיפות בבתי החולים שבו ערך תרגיל כזה: בישראל יש 2.4 מיטות אשפוז כללי לאלף נפש, וב-OECD יש 3.7. בהתחשב בגודל האוכלוסייה בישראל, נצטרך להוסיף 12 אלף מיטות אשפוז כדי להגיע לשיעור דומה. "במילים אחרות", מסכם חגי, "בישראל חסרים כיום שישה בתי חולים בסדר הגודל של המרכז הרפואי שיבא בתל השומר".

האמת היא שהאומדן של חגי נמוך מדי, כי הוא מסתמך על מספרים ישנים. בשיבא יש 1,551 מיטות לאשפוז כללי. אם נחזור על התרגיל שלו עם נתונים עדכניים יותר על אוכלוסיית ישראל ועל מצבת המיטות במדינות OECD, נמצא שחסרות לנו 12,462 מיטות אשפוז - כשמונה "בתי חולים שיבא".

■ בשורה התחתונה: דברי ליברמן לא נכונים ברובם. אף שמבקר המדינה ביקר ב-2019 את תוכניות משרד הבריאות להוספת מחלקות ומיטות אשפוז, הוא לא קבע יעד כלשהו להקמת בתי חולים או לתוספת מיטות.