כאוס הקורונה בבית משפט השלום בבאר-שבע: 3 שופטים ו-32 אנשי מינהלה בבידוד - והנחיה לקיים דיונים כרגיל

בתחילת השבוע המשיכו להתקיים כסדרם דיוני הוכחות במשפטים פליליים, לצד דיונים רבים נוספים • זאת, לפי הנחיית נשיא ביהמ"ש אלון גביזון • רק לאחר החמרת המצב יישר גיבזון קו עם תקנות החירום

השופט אלון גביזון, נשיא בית המשפט השלום בבאר-שבע / צילום: אתר בית המשפט
השופט אלון גביזון, נשיא בית המשפט השלום בבאר-שבע / צילום: אתר בית המשפט

שלושה שופטים, וביניהם סגן נשיא בית המשפט, ולמעלה מ-30 עובדי מינהלה מבית המשפט השלום בבאר-שבע נמצאים בבידוד לאחר ש-10 עובדות מנהלה בבית המשפט אובחנו כחולות בנגיף הקורונה.

ל"גלובס" נודע כי על-פי הנחיית נשיא בית המשפט, אלון גביזון, בתחילת השבוע בבתי המשפט המשיכו להתקיים כסדרם דיוני הוכחות במשפטים פליליים, לצד דיונים רבים נוספים. זאת, חרף תקנת "סדרי דין במצב חירום מיוחד", שעליה חתם שר המשפטים אמיר אוחנה הקובעת כי כלל בתי המשפט, הפרקליטות והסנגוריה הציבורית יפעלו במתכונת חירום. רק לאחר שהוחמר המצב, החליט הנשיא גביזון ליישר קו וקבע כי לא יתקיימו דיוני הוכחות בתקופה זו. 

על-פי הצו, בתקופת מצב החירום המיוחד יתקיימו בבית המשפט השלום דיונים רק בעניינים הבאים: "מעצר ושחרור בערובה, מעצר מינהלי, עבירות לפי חיקוקים הנוגעים למצב החירום המיוחד וסעדים זמניים דחופים בעניינים אזרחיים".

יש לציין כי התקנה קובעת כי "רשאי נשיא בית משפט, מטעמים שיירשמו, לקבוע כי הליך מסוים הנמנה עם העניינים המפורטים בתקנה לא יידון, או שהליך מסוים שאינו נמנה עמהם - יידון". על-פי החלטת מנהל בתי המשפט ד"ר יגאל מרזל, רשאים נשיאי בתי המשפט לאפשר דיוני הוכחות בתיקים פליליים שבהם הנאשם עצור.

חובת התייצבות לשופטים

ל"גלובס" נודע עוד כי הנשיא גביזון חייב בתחילה את כל השופטים להתייצב מדי יום בלשכותיהם בבניין בית המשפט ולא איפשר להם לעבוד מהבית. זאת, אף אם אין להם דיונים ביום הנתון.

בעקבות הנחיית נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ומנהל בתי המשפט יגאל מרזל, התיר גביזון לשופטים לעבוד מהבית אולם קבע כי בכל יום יהיו ארבעה שופטים תורנים. גם נקודה זו השתנתה, וכעת מספר השופטים התורנים יופחת בהדרגה כדי להימנע ממצב שבית המשפט יושבת בשל הידבקות קבוצתית של השופטים.

מסמכים מיד ליד

בתוך כך בעקבות המצב הקשה במדור הפלילי בבית המשפט השלום וניטרול המזכירות, הוחלט בהנהלת בתי המשפט כי מזכירות בית המשפט המחוזי, לצד מדורים אזרחיים, תסייע למדור הפלילי.

הבעייתיות בבית המשפט חמורה עוד יותר לאור העובדה כי קיים מחסור קיצוני במיגון של עובדי בית המשפט. העובדים במזכירויות ובדיונים לא קיבלו מסכות, כפפות או כל אמצעי מיגון אחר, ואף אלכוג'ל לא נמצא במקום. יש לציין כי במהלך הדיון מועברים מסמכים שונים בין הצדדים ואל השופטים, ובכך עולה הסיכון להדבקה. מצב דומה קיים בבתי משפט רבים נוספים ברחבי הארץ. 

השר אוחנה האריך את מצב החירום במערכת המשפט

שר המשפטים אמיר אוחנה החליט על הארכת מצב החירום במערכת המשפט בשל התפשטות נגיף הקורונה. זאת, בתיאום עם מנהל בתי המשפט ועל דעת נשיאת בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה.

על-פי התקנה, מצב החירום בבתי המשפט, בתי הדין לעבודה, לשכות ההוצאה לפועל, בתי הדין לערערים, בתי הדין הדרוזיים ובבתי הדין השרעיים יימשכו עד ליום 16 באפריל 2020.

ההחלטה התקבלה בתיאום עם מנהל בתי המשפט, השופט ד"ר יגאל מרזל, ועל דעת נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות והיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט.

בהודעת לשכת שר המשפטים נכתב כי "בניגוד לנטען בשבוע האחרון על-ידי גורמים רבים הן בתקשורת והן במערכת הפוליטית, מערכת המשפט ממשיכה לפעול, אך במתכונת מצומצמת, בדיוק כפי שהיא עושה בתקופת הפגרה - כל זאת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומתוך מטרה לשמור על שלומם ובריאותם של השופטים, עורכי הדין, העובדים והציבור הבא בשעריו של בתי המשפט".

גם נשיאת העליון חיות התייחסה במוצאי שבת לטענות כי נתניהו השבית וסגר את בתי המשפט. בהודעתה נכתב כי "הנשיאה מבקשת להבהיר כי בתי המשפט ובתי הדין ממשיכים לפעול בכל רחבי הארץ כשירות חיוני וליתן מענה לציבור". לדברי חיות, "בתי המשפט ובתי הדין אינם מושבתים ואינם סגורים וזאת מתוך מודעות ומחויבות לחשיבותה של זכות הגישה לערכאות לא רק בימים כתיקונם אלא גם - ובנושאים מסוימים בפרט - בימים חסרי תקדים כימים האלה. והכל כמובן תחת המגבלות והאילוצים הנובעים מן המצב, בהתאם להנחיות משרד הבריאות ובסוגי העניינים שנקבעו על-פי התקנות הנוגעות למצב החירום המיוחד".

חיות הוסיפה עוד כי "כמי שעומדת בראש הרשות השופטת, הצורך לשמור על עצמאותה של רשות זו הוא בראש מעייניה בימי משבר כמו בימי שגרה. על כן כל צמצום בפעילות בתי המשפט ובתי הדין בשל מגפת הקורונה נעשה עד כה - וככל שיידרש ייעשה גם בעתיד - בראש ובראשונה על דעתה ועל-פי החלטתה".