פנסיה | דעה

דעה - למרות הירידות החדות: לא למהר, אחרת ההפסד עלול להתקבע

חוסכים שיש להם עוד שנים רבות, צריכים לשקול היטב אם כדאי להם למשוך את כספי החיסכון שנהנים מהטבות מס שאי אפשר לשחזר או אם הם רוצים לעבור למסלולים סולידיים

חיסכון פינסיוני / צילום: שאטרסטוק
חיסכון פינסיוני / צילום: שאטרסטוק

התשואות בחודש מרץ בחיסכון לטווח ארוך בישראל שליליות במיוחד. הן גם מהירות מאוד והן חותכות את הצבירה האישית שנחסכת באופן סיזיפי מדי חודש דרך אפיקי החיסכון החדש או דרך אפיקי החיסכון לטווח קצר ובינוני. המהירות והחדות של הירידות מעוררות חששות וגם את הרצון לבלום את ההפסד. אבל הן גם עלולות להביא לטעויות נחפזות שדווקא יקבעו את ההפסד ויהפכו אותו מהפסד על הנייר להפסד אמיתי שיתבטא בקצבת זיקנה קטנה בהרבה בעתיד הרחוק.

בהנחה שלא ניתן לצפות מה ילד יום ושלא ניתן לבטל את הירידות שנרשמו כבר בחיסכון, הרי שהניסיון שנצבר ממשברים בעבר מלמד שיש מה לעשות.

מה למשל? על אף האתגרים האדירים שנערמים לפיתחה של הכלכלה העולמית אלה ושמעצימים את המציאות המאתגרת של נסיקה בחובות שנוצרה כתולדה למשבר הגדול של 2008 - משבר שמיד לאחריו הגיעה נסיקה אדירה בתשואות - אפיקי החיסכון נותנים לציבור הרחב נגישות מפוזרת ומגוונת לשוקי ההון.

לפיכך, נראה כי חוסכים שיש להם עוד שנים רבות בטרם יצטרכו את הכסף, צריכים לשקול היטב אם כדאי להם למשוך כספי חיסכון שנהנים מהטבות מס שאי אפשר לשחזר או אם הם רוצים להעביר את החיסכון למסלולים סולידיים. זאת מאחר שלרוב ההתאוששות בשווקים מגיעה אף היא במהירות, כשמי שלא נמצא בשוק או במסלול הנכון עלול להחמיץ אותה.

בכל אופן, התקופה הנוכחית רוויה באתגרים אישיים ומשקיים ולא בטוח שההתאוששות תגיע מהר. על כן כדאי למי שצריך מזומנים לבחון מכשירים אחרים שיכולים לתת מרווח נשימה. למשל הלוואות זולות כנגד החיסכון הפנסיוני, ולאו דווקא למהר ולפדות כספים. בכל מקרה, חשוב להסתייע עם אנשי מקצוע לפני ביצוע צעד דרסטי שייקבע את ההפסד גם עבור אלה שיש להם אופק ארוך לתיקונו.