ההסתדרות רוצה דיון דחוף ב"רשת ביטחון" לחוסכים לפנסיה בגלל נפילות הקורונה

פנתה בעניין לראש אגף תקציבים באוצר, שאול מרידור, ולממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

בעקבות התשואות השליליות בשיעור דו ספרתי שנרשמו עד כה במרץ בחיסכון הפנסיוני בישראל, ושהחלו כבר עם ירידות חד ספרתיות שנרשמו בפברואר, פונה היום (א') ההסתדרות לראש אגף תקציבים באוצר, שאול מרידור, ולממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, בבקשה לדון בדחיפות במתן "רשת ביטחון" לחיסכון הפנסיוני בישראל. במכתב ששלח היום יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, בעניין "הצורך הדוחק" לדון במתן הגנה מינימלית לחוסכים לפנסיה ולגמלאים בשל משבר הקורונה.

בהסתדרות מבקשים לתת הגנה לכלל החיסכון הפנסיוני, הגם שלתפיסתם הכי דחוף זה מי שפורש בימים אלה. זרת משום שהיתרה של אותו חוסך שנמצא ערב הפרישה לגמלאות נחתכת בימים אלה בחדות, כך שהוא עתיד לצאת עם קצבה מצומקת. בנוסף, עם הפיכתו לגמלאי ההשקעות שלו הופכות ל-60% מיועדות ורק 40% שוק חופשי, כך שגם במקרה של תיקון מהיר בשווקים הזכויות שלו יתוקנו רק חלקית. כלומר, שיפור מצבו ייקח הרבה יותר זמן, אם בכלל. עוד מוטרדים בהסתדרות מכך שיש את מקבלי הקצבאות בפוליסות המשתתפות שגם נפגעים מיידית.

כמו כן, ניתן לומר כי ככל שהמצב יימשך, תשואה שלילית שכזאת תשפיע על המאזנים האקטואריים של הקרנות. בקרנות החדשות זה יביא להפחתת הגמלאות גם לפנסיונרים קיימים. בקרנות הוותיקות זה גם יכול להביא להפחתת זכויות.

בנוסף, בהסתדרות גם רוצים למנוע היסטריה כמו שהייתה בשנת 2008, אז נרשמו משיכות אדירות, כשבהקשר זה מסבירים כי יש עדיין המון כסף נזיל בגמל (ובהשתלמות).

מוקדם יותר היום דיווחנו כי על פי אומדן בשוק, מתחילת מרץ איבד החיסכון הפנסיוני כ-12% עד 15% אחוז כשבקרנות הפנסיה החדשות המקיפות כנראה מדובר בירידות מתונות רק במקצת הודות לאג"ח המיועדות (של 10%-13% בממוצע ענפי).