דעה: על ההתפרצות העתידית של הנגיף המשפטי שכמעט כולם הם נשאים שלו

השפעת הקורונה תישאר אתנו עוד הרבה זמן לאחר שימצא החיסון לנגיף • התביעות הרבות הצפויות להיות מוגשות ילוו אותנו עוד שנים רבות ויזכירו לנו את הנגיף שמשתולל כרגע הרבה אחרי שהוא ייעלם לחלוטין מחיינו

תביעה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
תביעה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

נגיף הקורונה שמשתולל בעולמנו משפיע על תחומים רבים ומגוונים. כולם מדברים, ובצדק, על ההשפעה על הכלכלה העולמית, על תחומי החינוך, על אירועי הספורט, תרבות ועוד. אבל יש תחום נוסף שמושפע ויושפע עוד יותר מהקורונה - מדובר על התחום המשפטי.

את ההשפעה "המשפטית" של הנגיף אפשר לחלק לשתי תקופות: התקופה הנוכחית, תקופה בה הנגיף משתולל ומשבית את חיינו; והתקופה לאחר שהחיים יחזרו למסלולם, הנגיף יוכרע, אבל השפעותיו עדיין יהיו מורגשות. בתקופה השנייה תהיה התפשטות של נגיף אחר - נגיף משפטי בדמות תביעות, הליכים משפטיים וכו'.

בתקופה הנוכחית ההשפעה "המשפטית" של הנגיף ידועה ומוכרת. מרבית ההליכים המשפטיים מוקפאים. בתי המשפט סגורים כמעט לגמרי (וממש לא בגלל משפט ראש הממשלה). גלגלי ההליכים המשפטיים כמעט ופסקו למעט בעניינים דחופים ביותר. עורכי הדין ספונים בבתיהם. מרבית המשרדים מושבתים. הפעילות העסקית נעצרת, ואיתה כל הנלווה אליה.

כמות הנפגעים כתוצאה מהמשבר הנוכחי גדלה. בין אם מדובר בעובדים, חברות וגופים שנקלעו לקשיים רבים. בשלב הזה כולם מתחילים ללקק את הפצעים, לבדוק את הנזקים, לחשוב איך ממשיכים קדימה כאשר האופציה משפטית, במרבית המקרים, עדיין רחוקה. זה השלב בו מכה הנגיף.

בתקופה השנייה, התקופה לאחר שהנגיף יודבר ותוצאותיו הכלכליות יתבהרו, יתפשט הנגיף המשפטי שכרגע רק מקנן חזק אצל יחידים וחברות. בתקופה השנייה הנזקים יתבהרו, ויחידים וחברות יכמתו את נזקיהם, וגל של הליכים ישטוף את המערכת המשפטית. חברות ואנשים ינסו לבדוק מי האשם במצבם (מלבד הנגיף), מה היה המשקל של הצדדים האחרים להתקשרות איתם, האם במקרה של הפרות הסכם מדובר היה רק בכוח עליון ועוד.

אין ספק כי הליכים משפטיים יציפו את הערכאות המשפטיות, שהן גם ככה עמוסות לעייפה. אנשים, חברות, עסקים קטנים שנפגעו מהקורונה יבקשו פיצויים בעקבות הנזקים האדירים שנגרמו להם. אותם עסקים, חברות ו/או אנשים אמורים כבר בשעה זו להכין את תביעתם ולהיערך לניהול ההליך המשפטי. מדובר - לצורך הדוגמה בלבד - בתביעה נגד ספקים שלא ספקו את הסחורה במועד, תביעות נגד קבלנים שלא עמדו בהתחייבות בנוגע למסירת הדירה, תביעות בגין הפרות הסכמים שנגרמו בעטיו של הוירוס (ולא רק) ועוד.

יש אין-ספור דוגמאות שהמשותף לכולן - הפרות של הסכמים, נזקים שנגרמו בגין ההשלכות שהיו לווירוס עוד. בהקשר זה יש לציין כי רבים יבקשו לראות בקורונה כוח עליון שהביא לסיכול ולמצב כלכלי מסוים. הבסיס לבקשה לראות בקורונה כוח עליון הוא פסיקה רבה שמאפשרת, בין היתר, להימנע מתשלום, במקרה שמדובר בכוח עליון.

עם סיום המשבר, הערכאות המשפטיות יצטרכו לטפל גם בכל הדברים שהוקפאו במשך חודשים רבים וגם עם כל אותם ההלכים החדשים שאמורים להציף אותם.

ההליכים המשפטיים שינבטו לאחר שהנגיף יודבר יהיו ארוכים לאין-ערוך מהתקופה בה הנגיף השתולל ברחבי הגלובוס. זה טיבם של הליכים משפטיים. אין ספק כי כמות הנפגעים מהנגיף, ומדובר ברמה הכלכלית, עולה מיום ליום, ושיעור העלייה גבוה לאין-ערוך מזה של הנדבקים או הנשאים. למערכת המשפטית צפויה תקופה קשה ומאתגרת, ולא שכיום היא מתנהלת על מי מנוחות.

השפעת הקורונה, אם כך, אמורה להישאר איתנו עוד הרבה זמן לאחר שיימצא החיסון לנגיף. התביעות הרבות הצפויות להיות מוגשות ילוו אותנו עוד שנים רבות ויזכירו לנו את הנגיף שמשתולל כרגע, הרבה אחרי שהוא ייעלם לחלוטין מחיינו.

בניגוד מוחלט לנגיף האמיתי, שכנראה לא יכולנו להיערך מולו, הרי לנגיף המשפטי אפשר וחייבים להתכונן, ואת זה ניתן לעשות כבר כיום - ויפה שעה אחת קודם. 

הכותב הוא עורך דין. מומחה לליטיגציה מסחרית, יו"ר ועדת סדר דין אזרחי וראיות בלשכת עורכי הדין