שני חברי כנסת מבודדים מכחול לבן יגיעו להצביע בעמדה מיוחדת בכנסת

הליכוד, בראשות בנימין נתניהו, הודיע כי יחרים את ההצבעה • "במשך כל שנות קיומה של מדינת ישראל ובכל 22 הכנסות שהוקמו בה, מאז ומעולם, לא היה מצב בו מביאים להצבעה במליאה את הקמתה של הועדה המסדרת והוועדות הנוספות ללא הסכמה"

בנימין נתניהו בהצהרת האמונים במליאת הכנסת הריקה בצל הקורונה / צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו בהצהרת האמונים במליאת הכנסת הריקה בצל הקורונה / צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת

הכנסת ה-23 תיערך היום (ב') להצבעות מליאה חריגות ומבודדות. לפי הנחיות של מנכ״ל הכנסת ההצבעות יערכו בקבוצות נפרדות של שישה ח״כים והדיון הכללי יתבצע בשלבים.

הכנסת הכינה עמדת מבודדים למספר ח״כים הנמצאים בבידוד בביתם ומעוניינים להשתתף. סיעת כחול לבן הודיע ששני חברי הכנסת שלהם הנמצאים בבידוד- אלון שוסטר ורם בן ברק, יגיעו לכנסת ויצביעו מתוך חדר המבודדים שיוכן ביציע הכנסת, במקום השמור לרוב לקהל ו/או עיתונות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר כי מפלגת הליכוד ושאר חברי בלוק 58 יחרימו את ההצבעה במליאה. ״כחול לבן רומסים את הדמוקרטיה על חודו של קול״, כתב נתניהו בערוץ הטלגרם שלו.

״במשך כל שנות קיומה של מדינת ישראל ובכל 22 הכנסות שהוקמו בה, מאז ומעולם, לא היה מצב בו מביאים להצבעה במליאה את הקמתה של הועדה המסדרת והוועדות הנוספות ללא הסכמה״, הוסיף רה"מ בהודעה.

יצוין שבסיעת הליכוד מסרבים לעבוד עם הרוב שנוצר בכנסת של 61 ח״כים המבקשים לקיים הצבעה לבחירת יו״ר הכנסת הבא. יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין חוסם את קיום ההצבעה באמצעות אי העלאת הנושא על סדר יומה של המליאה וזאת על אף שקיבל פניה חתומה של 61 ח״כים. הנושא הגיע עד לבג״ץ אתמול וכולם ממתינים לראות אם שופטי העליון יתערבו בהחלטה הפרוצדורלית של יו״ר הכנסת באשר למה הם הנושאים שיש להעלות על סדר היום במליאה.

בהודעת דוברות הכנסת באשר לסדרי הדיון המיוחדים נאמר ששלב הדיון במליאה יכלול בכל עת עשרה אנשים ברחבי המליאה, בתוכם: יו״ר הכנסת, מזכירת הכנסת, רשם, סדרן ושישה חברי כנסת מתוך חברי הכנסת שנרשמו לנאום בדיון.

הדוברים בדיון ירשמו מראש ויקראו להיכנס לאולם המליאה לפי סדר הרשמתם ובמקביל יוקצו מתחמי המתנה לנואמים בדיון. ההצבעה במליאה תיערך בקבוצות של שישה ח״כים בכל מקצה וההצבעה תיעשה על פי הקראה שמית לפי סדר הא״ב.

ועדות הכנסת יחלו לעבוד, בשלב ראשון יוקמו ארבע ועדות: הוועדה המסדרת, ועדת חוץ וביטחון, ועדת הכספים ו-ועדת הקורונה. ועדת חוץ וביטחון תתכנס בחדרה המאובטח, שאר הועדות יתפצלו לשני חדרים וכל חבריהן יוכלו להשתתף בדיונים ולהצביע באמצעות טלויזיה במעגל סגור.

בתוך כך, בליכוד החליטו להיאבק בגוש של כחול לבן באמצעות דיוני פיליבסטר ממושכים. ח״כ מיקי זוהר הודיע בקבוצת חברי הכנסת של הליכוד כי מיד אחרי ההצבעה על הקמת הועדה המסדרת, הוא מבקש מכל הח״כים שאינם מבודדים לשהות במשכן ומן השרים להיות זמינים.