"אתם יודעים כמה מתמחים ניגשו לבחינת ההסמכה האחרונה בבריאות הציבור? שניים"

פרופ' נדב דווידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון ובעבר יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור לשעבר: "רוב התקציב הלך לשכר הרופאים בבתי החולים - וזה בסדר גמור, אבל אותנו הזניחו ואנחנו יכולים לתת את המענה הגדול ביותר בעלות הנמוכה ביותר"

עובדי המחלקה הייעודית לחולי קורונה בבי"ח השרון / צילום: רמי זרנגר
עובדי המחלקה הייעודית לחולי קורונה בבי"ח השרון / צילום: רמי זרנגר

פרופ' נדב דווידוביץ', מרצה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון ומי שכיהן בעבר כיו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, מזהיר מפני מחסור חמור ברופאים המתמחים בכך.

בעקבות פרסום דוח מבקר המדינה על היערכות ישראל למחלות מתפרצות, הוא אמר ל"גלובס": "רק כדי להדגים את המצב החמור של בריאות הציבור בישראל, אתם יודעים כמה מתמחים ניגשו לבחינות ההסמכה האחרונה בבריאות הציבור? שניים. אנחנו מדברים על ההתמחות שעוסקת בקידום בריאות האוכלוסייה ובהתוויית מדיניות בריאות.

"מההתמחות הזאת הגיעו בכירים במשרד הבריאות - המשנה למנכ"ל פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' סיגל סדצקי, ומנהלת חטיבת הטכנולוגיה והמחקר ד"ר אוסנת לוקסנבורג. אבל אין לנו את הדור הבא. אולי עכשיו זה ישתנה. אני כבר מקבל יותר פניות מסטודנטים".

לדברי דווידוביץ, "ההזנחה של התחום בשגרה נותנת את האותות שלה בחירום. יש לנו בישראל מרכז לאומי לבקרת מחלות, ה-ICDC, אבל לאורך השנים לא תקצבו אותו ולא השתמשו בו מספיק, ואפילו עכשיו מתחילת המגפה לא שילבו אותו מספיק - כי המערכת לא התרגלה לעבוד איתו. זה מרכז שיכול לנתח נתונים, לייעץ בהתוויית דרכי פעולה, אבל זה לא קורה.

"כעת רופאי בריאות הציבור שחוקרים חקירות אפידמיולוגיות מהבית לא מקבלים על זה שכר בהסכם החירום שנחתם וזה הביא לדמורליזציה. במקומם מנסים עכשיו להציע פתרון טכנולוגי, אבל את הבדיקות מישהו עדיין צריך לעשות? וניתוח הנתונים?"

אומרים שתקציב הבריאות גדל בשנים האחרונות.

"השאלה גם מהי חלוקת התקציב, ומעט מדי ממנו הלך לבריאות הציבור. הרוב הלך לשכר הרופאים בבתי חולים - וזה בסדר גמור, אבל אותנו הזניחו ואנחנו יכולים לתת את המענה הגדול ביותר בעלות הנמוכה ביותר. זה מה שמכונה הפרדוקס של המניעה. כשזה עובד, זה לא מצטלם טוב כי למעשה הצלחנו למנוע תחלואה ולא קרה דבר. ההזנחה הביאה להפרטה של שירותי בריאות התלמיד, חנקו את טיפות החלב.

"בעוד לסל התרופות יש מנגנון עדכון, לבריאות הציבור אין מנגנון עדכון ואף אחד לא מגדיר מה האדם הבריא בינתיים צריך לקבל. ישנם מנגנונים שמאפשרים לעשות זאת. למשל יש מדינות שמסמנות בתוך מסי הטבק תקציב קבוע לבריאות הציבור. ידוע שברגע שתקציב בריאות הציבור לא 'צבוע', הוא לא יקבל אותו".

איפה היית שם את השקל הנוסף הראשון?

"בתקני כוח אדם ובחיזוק של התשתיות, כולל תשתיות המחשוב שחלק מהן מיושן מאוד, ובמעבדות".