מגמה בארה"ב: איסור על פינוי דיירים או עיקול דירות על רקע מגפת הקורונה

בעקבות לוס אנג'לס וניו יורק, עשרות רשויות מקומיות ובתי משפט עבירו תקנות לאיסור פינוי דיירים • סוכנות מימון הדיור הפדרלית הורתה לשתי ענקיות המשכנתאות פאני מיי ופרדי מק לעצור עיקולים ופינוי של חייבים

הרכבת התחתית בניו יורק ריקה כמעט לחלוטין בשל התפרצות הקורונה / צילום: John Minchillo, AP
הרכבת התחתית בניו יורק ריקה כמעט לחלוטין בשל התפרצות הקורונה / צילום: John Minchillo, AP

רשויות מקומיות ברחבי ארה"ב מודיעות בימים אלו על עצירת פינוי דיירים ועצירת עיקול של דירות חייבים, על רקע העלייה במספר המובטלים בשל נגיף הקורונה.

ערים כמו ניו יורק ולוס אנג'לס העבירו בשבוע שעבר תקנות לאיסור פינוי דיירים, ועשרות רשויות מקומיות ובתי משפט הלכו בעקבותיהן. השריף של סן פרנסיסקו הודיע שהוא לא יאכוף צווי פינוי עד להודעה חדשה. ביום רביעי, מדינת וושינגטון, אחת מאלו שנפגעו קשה מהנגיף, הכריזה על עיכוב של פינויים ל-30 יום.

ביום רביעי הודיע ממשל טראמפ שמשרד השיכון והפיתוח העירוני ישעה עיקולים ופינויים של בעלי דירות שקיבלו משכנתאות שבוטחו על ידי מנהל הדיור הפדרלי. מדובר על יותר מ-8 מיליון דירות. גם סוכנות מימון הדיור הפדרלית הורתה לשתי ענקיות המשכנתאות פאני מיי ופרדי מק לעצור עיקולים ופינוי של חייבים. עם זאת, שתי הסוכנויות לא סיפקו הקלה לשוכרי דירות בבניינים משותפים שיש עליהן אותן משכנתאות.

בשיחה עם כתבים ביום רביעי, שר השיכון בן קרסון קרא לסוכנויות הדיור הציבורי למנוע פינוי דיירים שאיבדו הכנסות בגלל הקורונה, אך המשרד זקוק לאישור הקונגרס כדי לכפות צעד כזה.

בבית הנבחרים ובסנאט יש כמה הצעות לסייע לשוכרי דירות, אך אף אחת מהן לא נכללה בחוקי ההוצאה לשעת חרום שכבר הועברו בקונגרס. באזורים שנפגעו במיוחד מהקורונה, לפינוי של אנשים לרחוב יהיו השלכות ישירות על בריאות הציבור.

"אנחנו ברמה הפדרלית ומנסים לטפל בדינמיקה מקומית מאוד", אמרה איבט קלרק, חברת בית נבחרים דמוקרטית מניו יורק, שנמנית עם המחוקקים שפועלים להגדלת ההקצאה לדיור ציבורי.

כמה ערים השעו את הפינויים עד להודעה חדשה, אך ערים אחרות הסתפקו בדחייה של כמה שבועות, שמעוררת חששות מפני מה שיקרה במועד תשלום דמי השכירות הבאים באפריל. בדטרויט הפינויים הושעו זמנית, אך יש מאות מקרים של דיירים שאינם עובדים כעת, אמר פיליפס.

כאשר המיתון הכלכלי הפתאומי מאיים על יותר ויותר משקי בית, נפגעים גם עורכי הדין שמספקים עזרה משפטית לחסרי אמצעים, כולל שוכרים עניים שניצבים בפני פינוי או עיקול של דירותיהם. כמה ארגוני סיוע משפטיים צמצמו את קבלת המקרים החדשים בגלל הוראות הריחוק החברתי, שמגבילות את היכולת לסייע לדיירים. "אנחנו מנסים למצוא דרך להמשיך לתפקד בלי לראות אנשים, וזה קצת קשה", אמר טד פיליפס, מנכ"ל "הקואליציה המאוחדת לדיור קהילתי" בדטרויט.