ביג ומגה אור שוקלות לסגת מעסקת רכישת ישפרו מנכסים ובנין

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי לפי הערכת מקורבים לעסקה, קיימת הסתברות נמוכה להשלמת העסקה, וזאת לנוכח התפרצות משבר הקורונה שמחייב את חברות הנדל"ן המניב למקד את פעילותן בהתמודדות עם מצב החירום במשק ובמתן מענה ללקוחות ולשוכרים שלהן

המרכז המסחרי של ישפרו במודיעין  / צילום: תמר מצפי
המרכז המסחרי של ישפרו במודיעין / צילום: תמר מצפי

חברות הנדל"ן המניב ביג  ומגה אור שוקלות לבטל את עסקת הענק לרכישת ישפרו, החברה הבת של נכסים ובנין .  

החברות דיווחו היום כי "נוכח האירועים הגלובליים הקשורים במשבר נגיף הקורונה ועקב השינוי המהותי בנסיבות ובמצב הכלכלי, בארץ ובעולם, על כל הכרוך בכך, הצדדים לעסקה מנהלים ביניהם מגעים ביחס להיתכנות השלמת העסקה".

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי לפי הערכת מקורבים לעסקה, קיימת הסתברות נמוכה להשלמת העסקה, וזאת לנוכח התפרצות משבר הקורונה שמחייב את חברות הנדל"ן המניב למקד את פעילותן בהתמודדות עם מצב החירום במשק ובמתן מענה ללקוחות ולשוכרים שלהן. בין הצדדים להסכם התקיימו בימים האחרונים שיחות, ועדיין לא התבררו באופן סופי כוונות הרוכשים. לפי שעה, לא הוגשה בקשה ספציפית להפחתת מחיר הרכישה, או לשינוי כלשהו אחר במתווה העסקה.

ישפרו היא חברת נדל"ן מניב, המפעילה שבעה קניונים בישראל. עם זאת, בעקבות מצב החירום שהוכרז בישראל בשל התפרצות מגיפת הקורונה, נדרשו כל הקניונים במדינה להיסגר על פי הוראות הממשלה, למעט קניונים שבהם פועלות חנויות סופרמרקט וחנויות לממכר תרופות (חנויות פארם), וכן סניפי דואר וסניפי בנקים.

בשלהי ינואר חתמו ביג ומגה אור  על הסכם לרכישת ישפרו והלוואות הבעלים שלה מידי נכסים ובניין, בתמורה ל-855 מיליון שקל. לאחר החתימה התחילו הרוכשות בבדיקת נאותות למשך 60 יום, שבסיומה קיימת להם הזכות שלא להשלים את העסקה במקרה שתמצא בבדיקה סטייה מהותית מהדוחות הכספיים של ישפרו.

במועד ההסכם הפקידו הרוכשות סכום של 15 מיליון שקל בנאמנות, כשבתום בדיקת הנאמנות, וככל שההסכם לא בוטל עד אז, אמורות השתיים להפקיד סכום נוסף של 40 מיליון שקל. עם זאת, לעסקה נקבע תנאי מתלה, שהוא קבלת אישור הממונה על התחרות, ואם אישור זה לא יתקבל - יוכלו הצדדים לבטל את העסקה ללא קנסות.

ביג פועלת בישראל בעיקר בהחזקה ותפעול של מרכזים מסחריים פתוחים. בשבוע שעבר הודיעה החברה לשוכריה כי "בקניונים הסגורים (בית שמש, טבריה, ירכא ובת ים) יזוכה באופן מלא שכר הדירה ששולם עבור הימים שבהם נסגרו על פי החלטת הרשויות. "במרכזי ביג הפתוחים שעדיין פעילים, נבצע בסיום החודש בדיקת עומסים, ובעת הצורך נזכה בהתאם לאחוז מפדיון החוזי. במידה והמרכזים ייסגרו בהמשך החודש, נזכה את ימי הסגירה ונבצע בדיקת עומס על ימי העבודה בפועל. עסקים במרכזים פתוחים שנאלצו לסגור על פי הנחיות הרשויות, יזוכו בהתאם לקניונים הסגורים".

מניות הנדל"ן המניב ספגו בשבועות האחרונים ירידות שערים חדות, על רקע מצב החירום במשק וסגירת הקניונים. נפילות אלה צמצמו את מכפילי ההון שלפיהם נסחרות כעת חברות הנדל"ן המניב - והפכו את עסקת ישפרו לאטרקטיבית פחות עבור שתי הרוכשות.