פרלמנט | ניתוח

האם פרלמנטים בעולם אכן ממשיכים לעבוד חרף המגפה?

גנץ מתעקש שבניגוד לכנסת, פרלמנטים אחרים למדו לחיות עם המגפה. כך זה נעשה • המשרוקית של גלובס

בני גנץ, כחול לבן / צילום: איל יצהר, גלובס
בני גנץ, כחול לבן / צילום: איל יצהר, גלובס

הקמת הוועדה המסדרת, שבלעדיה אי-אפשר להתניע את פעילות הכנסת, הפכה לזירת קרבות. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שסרב לקיים את ההצבעה בשבוע שעבר, נתלה בנימוקים אפידמיולוגיים - החשש שאם יאושרו ועדות מרובות-חברים, תגבר סכנת ההידבקות. מתנגדיו ראו בזה תירוץ. אחד מהם היה יו"ר כחול לבן בני גנץ: "בכל רחבי העולם פרלמנטים ממשיכים לתפקד גם במדינות עם אלפי חולים", הוא צייץ בטוויטר, "כאן אדלשטיין ונתניהו החליטו לשרוף את הכללים ולמחוק את הדמוקרטיה הישראלית".

הקביעה שבתי נבחרים אחרים מוסיפים לפעול למרות המגפה הפכה לנשק מרכזי בידי מבקרי אדלשטיין. כמה מעמיתינו הזרזו לבחון אותה, ובהם יעל מרום באתר "העין השביעית" וגיא זהר בתוכנית "מהצד השני". אנחנו, מצדנו, נעזרנו גם ברשת העולמית של בודקי עובדות, ולהלן המסקנות.

דמוקרטיות בודדות הקפיאו את העבודה הפרלמנטרית. דרום אפריקה סגרה את הפרלמנט "עד להודעה חדשה" בשל הקורונה. קנדה סגרה אותו לחמישה שבועות (שלושה נופלים על חופשה) לאחר שאשת ראש הממשלה אובחנה כנשאית. אבל ביום שלישי צפוי כינוס מיוחד לאישור חקיקת חירום.

הפרלמנטים בדרום קוריאה ובספרד נסגרו לזמן מוגבל בשל גילוי חברי פרלמנט שנדבקו, אבל מאז שבו לעבודה תוך נקיטת אמצעי זהירות. למרות זאת, ארגון בדיקת העובדות הספרדי Maldita מסר שפעילות הפרלמנט הספרדי עדיין מצומצמת: רוב החברים נעדרים, פעילויות חוץ-פרלמנטריות הושעו, ונעשה ניסיון להנהיג הצבעה מרחוק.
ברוב המדינות שבדקנו, החיים הפרלמנטריים נמשכים במידה מסוימת. הקונגרס האמריקאי דן ביום ראשון בחבילת סיוע, אף שאחד מחברי המפלגה הרפובליקאית נגוע בנגיף, ולפחות ארבעה אחרים נמצאים בבידוד.

אבל אין לומר שהעסקים כרגיל. בודקי העובדות של ארגון Correctiv בגרמניה הפנו אותנו להצהרת נשיא הבית התחתון, שאמר שהדיונים יימשכו השבוע, אבל ביקורים ואירועים יבוטלו עד סוף אפריל. הבית העליון פועל אך מקמץ בכינוסים פיזיים. הפרלמנט הצרפתי, שהקדים ביום ראשון את חזרתו מפגרה כדי לקדם חקיקת חירום, דן רק בנושאים דחופים. הפיקוח על הממשלה נמשך, אבל הבניין נסגר למבקרים. הפרלמנט השוויצרי דן רק במה שאינו סובל דיחוי, וחלק מהישיבות מתקיימות בווידאו.

בפרלמנט הבריטי הוועדות נפגשות, אבל השבוע ניכרה מגמה לבטל ישיבות לא-הכרחיות. המבנה נסגר למבקרים, וחברים שלא מתכוונים לשאת דברים מתבקשים להישאר בבית. בהולנד, נפגשים רק לדיונים נחוצים; שאילתות לממשלה ודיונים בוועדות נערכים בכתב.

בארגון בדיקת העובדות האיטלקי Pagella Politica אישרו לנו שאפילו הפרלמנט האיטלקי עוד עובד. אבל המשך פעילותו שנוי במחלוקת. היו"ר רוברטו פיקו מתעקש שחייבים להמשיך.

■ בשורה התחתונה: דברי גנץ נכונים ברובם. פרלמנטים בדמוקרטיות רבות מוסיפים לקיים דיונים והצבעות חרף מגפת הקורונה, בכפוף להסדרים לצמצום התקהלויות. לעתים מתקיימים רק דיונים בנושאים דחופים.

● תחקיר: נעה ברק ואוריה בר־מאיר