פרלמנט | ניתוח

לא נכנעים לקורונה: הפרלמנטים בעולם מוצאים דרכים לעבוד

ביטול סיורים, מדידת חום בכניסה ומעבר להצבעות מרחוק - אלה כמה מהצעדים שאימצו בתי נבחרים כדי להמשיך בדיונים והצבעות למרות המגפה • מבקרי יולי אדלשטיין טענו כי הכנסת יכולה להמשיך בפעילות למרות הנגיף • כך זה נעשה במדינות אחרות • המשרוקית של גלובס

מושב פתיחת הפרלמנט הסלובקי / צילום: מיכל סוויטוק, AP
מושב פתיחת הפרלמנט הסלובקי / צילום: מיכל סוויטוק, AP

האם בזמן שישראל איבדה את הבלמים הדמוקרטיים, מדינות אחרות הצליחו לשמר אותם למרות מצב החירום הבריאותי? הטענה הנחרצת הזאת שבה ועלתה בימים האחרונים כביקורת על שני צעדים פוליטיים: החלטת שר המשפטים אמיר אוחנה להגביל בצו את פעילות בתי המשפט; וסירובו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין להעלות להצבעה את הרכב הוועדה המסדרת - שבלעדיה אי-אפשר להתניע את הפעילות בכנסת החדשה. רק הערב (ב'), בעקבות התערבות של בג"ץ, צפויה הכנסת להצביע על הקמת הוועדה.

אוחנה ואדלשטיין, שניהם אנשי ליכוד, טענו שאין ברירה: זה מחיר המלחמה בהתפשטות הקורונה. אדלשטיין הסביר שאין דרך לכנס את ועדות הכנסת בהרכב המלא בלי להסתכן בהדבקה. המתנגדים האשימו שהקורונה בשבילם היא רק תירוץ, והביאו לראיה את ההתמודדות של דמוקרטיות אחרות עם המשבר. "בכל רחבי העולם פרלמנטים ממשיכים לתפקד גם במדינות עם אלפי חולים", צייץ בטוויטר יו"ר כחול לבן בני גנץ, "כאן אדלשטיין ונתניהו החליטו לשרוף את הכללים ולמחוק את הדמוקרטיה הישראלית". פוסט שזכה לאלפי שיתופים שאל בכותרת "איפה גרמה הקורונה לסגירת הפרלמנטים ובתי המשפט?", וענה ברשימה של שמונה מדינות שבכולן המוסדות האלה, לכאורה, ממשיכים לפעול.

"בתי המשפט לא סגורים", אמר בסוף השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו בראיון לקשת 12. "הם כנראה פועלים יותר ממדינות אחרות, וזה בסדר גמור". ובאמת, לטענה הזאת יש רגליים. מצד אחד, למרות צו החירום שעליו חתם אוחנה בליל 15 במרץ, הליכים דחופים כמו דיוני מעצר ממשיכים להתקיים, ומנהל בתי המשפט החריג מהצו עניינים רבים נוספים, פליליים, אזרחיים ומנהליים. מצד שני, כמו שהראתה כבר יעל מרום באתר "העין השביעית", הסדרים דומים מאוד נקבעו במדינות אחרות, כגון איטליה, ספרד, גרמניה והולנד. בצל איום הקורונה דנים רק במה שחיוני. הראינו את זה בפירוט כאן.

בלי פרלמנט אין מצב חירום

מה עם בתי הנבחרים? כמעט אין מדינה שהשביתה את הפרלמנט שלה. דיונים לא-הכרחיים נדחים לפעמים, סיורים לתיירים מבוטלים, אבל ישיבות והצבעות ממשיכות בדרך כלל להתקיים - ודווקא בסוגיות דחופות שקשורות בהתמודדות עם הקורונה. כדי לבחון איך הגיב כל פרלמנט למגפה נעזרנו בין היתר בעמיתינו בודקי העובדות בארגונים אחרים בעולם. קראנו גם את הסקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שמקבל עדכונים ממקור ראשון, מפרלמנטים-עמיתים. הנה הפרטים.

רק שתי מדינות שמצאנו הקפיאו לחלוטין את עבודת הפרלמנט: דרום אפריקה סגרה את הפרלמנט "עד להודעה חדשה" בשל הקורונה. קנדה סגרה אותו לחמישה שבועות (שלושה נופלים על חופשה) לאחר שאשת ראש הממשלה אובחנה כנשאית. אבל ביום שלישי צפוי כינוס מיוחד לאישור חקיקת חירום.

שתי מדינות הקפיאו את הדיונים לזמן מוגבל, בעקבות חשש להדבקה בבניין. בדרום קוריאה נסגרה האסיפה הלאומית ליומיים בסוף פברואר, בעקבות אבחון חולה קורונה במקום. אחר כך היא נפתחה מחדש, וכעת כל הבאים בשערי הבניין נדרשים למדוד חום. כמו כן, ספריית האסיפה הלאומית נסגרה לציבור. לפי דיווחים, בחירות חדשות לאסיפה יתקיימו באפריל, כמתוכנן.

בספרד נסגר זמנית הבית התחתון עקב אבחונו של אחד מחברי הפרלמנט כחיובי לקורונה. מאז התחדשה הפעילות, אם כי מארגון בדיקת העובדות הספרדי Maldita נמסר למשרוקית שפעילות זו עדיין מצומצמת. ראש הממשלה זקוק לפרלמנט כדי לאשר את הארכת מצב החירום במדינה, אבל רוב חברי הפרלמנט נעדרים בינתיים מהדיונים, ונעשה ניסיון לאפשר הצבעה מרחוק. כמו כן, כל הפעילויות החוץ-פרלמנטריות מושעות, ובחירות אזוריות בשני חבלים נדחו למועד לא ידוע.

הקונגרס האמריקאי ממשיך לעבוד. ביום ראשון הוא דן בחבילת סיוע שהציג הממשל, אף שאחד מחברי המפלגה הרפובליקאית נגוע בנגיף, ולפחות ארבעה אחרים נמצאים בבידוד. אף שלסנאטורים ניתנו המלצות להימנע ממגע קרוב, ונראה שהפעילות בוועדות צומצמה, בינתיים לא תוקנו תקנות מיוחדות.

בפרלמנטים אחרים השיבושים חריפים יותר. שני בתי הפרלמנט בצרפת יצאו לפגרה עקב הבחירות לרשויות המקומיות, וחזרו מוקדם מהצפוי. עם זאת, ביום ראשון, 22 במרץ, החלו שני הבתים בהליך חקיקה לשעת חירום. עוד קודם נסגר בניין הפרלמנט לציבור, והדיונים צומצמו באופן שאיפשר לפרלמנט לדון במשבר הקורונה ולפקח על הממשלה. הפרלמנט בצרפת מוסיף לעבוד, אם כן, תחת מגבלות.

דרוש משכן עם כיווני אוויר

הבית העליון בגרמניה ממשיך לפעול, אבל נמנע ככל האפשר מכינוסים פיזיים. ארגון בדיקת העובדות הגרמני Correctiv הפנה אותנו להצהרת נשיא הבית התחתון, שלפיה הפרלמנט צריך להמשיך לפעול בשבוע הדיונים שמתחיל ב-23 במרץ, אך ביקורים ואירועים יהיו מבוטלים עד סוף אפריל.

בשווייץ פרסם הפרלמנט הודעה כי ימשיך לקיים דיונים בנושא הקורונה בלבד. כל הישיבות יתקיימו במתכונת שתאפשר שמירת מרחק בין המשתתפים בדיון, או לחלופין באמצעות וידאו. בפרלמנט מנסים לאתר מבנה שבו ניתן לקיים את מגבלת שני המטרים, והושגה הסכמה שכאשר יימצא מבנה מתאים, יהיה אפשר להצביע בהרמת יד במקום באמצעים אלקטרוניים.

בפרלמנט הבריטי עדיין מתקיימים דיונים, אך חברי הפרלמנט שאינם אמורים לשאת דברים התבקשו להישאר בבית. לוח הזמנים לישיבות הפרלמנט בשבוע הקרוב מעיד על נטייה לבטל שיבות של ועדות לא-הכרחיות. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון הבטיח למצוא דרך לשמור על הדמוקרטיה הפרלמנטרית מתפקדת. בינתיים, מבנה הפרלמנט עצמו סגור למבקרים.

בהולנד הודיע נשיא בית הנבחרים שרק הדיונים הנחוצים יתקיימו באופן פיזי. חברי הפרלמנט יוכלו להפנות לממשלה שאילתות כתובות, וגם הדיון בוועדות יתנהל בכתב. חלק מצוות הפרלמנט כבר עובד מהבית. בליטא ובאסטוניה נדחו כל דיוני הפרלמנט שאינם בנושאים דחופים. כך גם בנורבגיה ודנמרק, שם נוקטים אמצעי זהירות נוסף: צמצום מספר חברי הפרלמנט הנוכחים באולם בכל רגע.

ומה עם איטליה, שנפגעה מהמגפה יותר מכל מדינה מערבית אחרת? בארגון בדיקת העובדות האיטלקי Pagella Politica אישרו למשרוקית שאפילו הפרלמנט האיטלקי עדיין עובד. אבל המשך פעילותו נתון בוויכוח; יו"ר הפרלמנט רוברטו פיקו מתעקש שחייבים להמשיך.

לקריאה נוספת:

המשרוקית של גלובס - בדיקה של פוסט בפייסבוק על סגירת פרלמנטים ובתי משפט

מרכז המחקר והמידע של הכנסת - פעילות פרלמנטרית בעת התפרצות נגיף קורונה

העין השביעית - "האם 'רק בישראל בתי המשפט נסגרו והפרלמנט הושתק'?"

אתר Law360 - וירוס הקורונה: עדכונים על סגירת בתי משפט באירופה והגבלת פעילותם