משבר הקורונה: החברות הגדולות בעולם עוצרות חלוקת דיבידנדים ויוצאות מגדרן לגייס מזומנים

בעקבות המשבר שיוצרת התפשטות משבר הקורונה, חברות ענק כמו BestBuy ו-AT&T השעו את קניית המניות מהציבור, אחרות הודיעו על קיצוץ בהוצאות ופיטורים נרחבים

מטוס איירבוס / צילום: רויטרס
מטוס איירבוס / צילום: רויטרס

בעוד שמגפת הקורונה ממשיכה להתרחב, כמה מהחברות עם ההון הגדול בעולם יוצאות מגדרן כדי לגייס מזומנים. איירבוס ורויאל דאץ'־של הצטרפו אתמול לחברות שמקצצות עלויות, מבטלות קנייה של מניות מהציבור, עוצרות חלוקת דיבידנדים ומושכות אשראי מהבנקים. זאת אחרי שחברת פורד הודיעה בחמישי שהיא עוצרת את תשלומי הדיבידנד שלה כדי לשמור על המזומנים בקופתה המתרוקנת.

בתגובה להתפשטות המהירה של הנגיף ברחבי העולם, רשתות שיווק סגרו חנויות וחברות במגזרים אחרים הורו לעובדים לעבוד מהבית. יצרנים סגרו מפעלים ובעלי מלונות החלו לפטר עובדים. ממשלות רבות הטילו הגבלות על התכנסויות כדי לנסות לעצור את הנגיף. ענקית הכרייה פריפורט־מקמורן הודיעה אתמול על תספורת לדיבידנד, ואנליסטים צופים שחברות כרייה נוספות ינהגו כך.

כמה רשתות שיווק בארה"ב שספגו ירידת הכנסות עם סגירת חנויותיהן, השתמשו בקווי האשראי שלהן בימים האחרונים. ביום שישי משכה רשת בתי הכלבו מייסי'ז כספים מקו האשראי שלה בסך 1.5 מיליארד דולר ועצרה את הדיבידנד הרבעוני. בימים לפני כן לוותה ג'יי.סי. פני 1.25 מיליארד דולר מקו האשראי שלה כדי להגדיל את פוזיציית המזומנים ולשמר גמישות פיננסית, לפי הודעה שלה מיום שישי.

בשבת משכה רשת חנויות BestBuy את כל קו האשראי שלה, 1.25 מיליארד דולר, והשעתה את תוכנית קניית המניות מהציבור. AT&T השעתה קניית מניות מהציבור כדי לשמור על מזומנים, וג'נרל אלקטריק הודיעה שתפטר 10% מעובדי וחטיבת התעופה שלה (מנועי מטוסים).

חברות נפט נפגעו מאד מהשילוב של ירידת ביקוש שגרמה הקורונה ועליית ההיצע של סעודיה, שהפחיתה את מחירי הנפט הגולמי במחצית בתוך כמה שבועות. בו זמנית, נגיף הקורונה המם את תעשיית התעופה והחלל, שקרקעה ציים של מטוסים ברחבי העולם והציתה דחייה מאסיבית של הזמנות למטוסים חדשים.

"אוקסידנטל פטרוליום" קיצצה את הדיבידנד שלה מוקדם יותר החודש ו"טוטאל", חברת הנפט הצרפתית, השיגה חיסכון של 5 מיליארד דולר בקיצוצי עלויות ולקחה הלוואה של 4 מיליארד דולר כפיצוי על אובדן הכנסה בסך 9 מיליארד דולר כתוצאה מקריסת מחירי הנפט. המחירים הנמוכים הללו מקלים את דרישות ההון החוזר של החברות, אך בסופו של דבר הם יפגעו ברווחים.

חברת "של" עצרה את קניית מניותיה מהציבור והודיעה אתמול על קיצוצי הוצאות כדי לשפר את המאזן שלה. ענקית הנפט לא שינתה את הדיבידנד, אך עצרה את קניית מניותיה בשווי 25 מיליארד דולר שהיא השיקה ביולי 2018. ההשקעות צומצמו ב-20% ל־20 מיליארד דולר.

"השילוב של צניחה בביקוש לנפט ועלייה חדה בהיצע הוא אולי ייחודי, אבל של התגברה על תנודתיות שוק פעמים רבות בעבר", אמר המנכ"ל בן ואן בורדן. לפי החברה, הנזילות שלה נשארה חזקה, עם 20 מיליארד דולר במזומנים, וקווי אשראי של 10 מיליארד דולר.

"איירבוס" מסרה שהיא מבטלת את ההנחיות שלה למשקיעים לגבי ביצועיה בכל השנה, והיא העלתה מסגרת האשראי שלה בכ-10.7 מיליארד דולר, בתגובה להשלכות נגיף הקורונה על תעשיית התעופה והחלל.

איירבוס ביטלה את הצעת הדיבידנד שלה מ־2019 שהייתה על סך של ככ-1.5 מיליארד דולר במזומן, וגם השעתה את תשלומיה לקרנות הפנסיה של בכירי החברה. הנזילות הזמינה שלה כעת היא 32 מיליארד דולר, לפי הודעת החברה אתמול. בואינג גם פתחה מחדש את מפעליה בצרפת ובספרד במתכונת מצומצמת אתמול.

איירבוס הלכה בעקבות יריבתה בואינג, שהודיעה ביום שישי שעבר על השעיית הדיבידנד שלה. המנכ"ל דייויד קלהון והיו"ר לארי קלנר ויתרו על שכרם השנה. יצרנית המטוסים האמריקאית מחפשת עזרה פיננסית של 60 מיליארד דולר לפחות ממקורות פרטיים ותמיכה ממשלתית בה, בספקים שלה ובמגזר התעופה הרחב.