"בבת-אחת קפצנו לשנת 2025": אתרי הקניות המקוונים נהנים מזינוק חד; אלה שלא נערכו מלקקים את הפצעים

עקב ההנחיות לסגירת החנויות, זירת הסחר המקוונת הופכת קרש הצלה עבור חברות רבות • אלא שרבים מהעסקים נתפסו עם פרוץ המשבר לא מוכנים, ללא אתר קניות • אלעד גולדנברג, בכיר לשעבר באיביי: "אם האתרים הישראלים יידעו לתת שירות מעולה, זה יהיה גיים צ'יינג'ר לטווח הרחוק"

חנויות סגורות בקניון רמת-אביב בצל משבר הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
חנויות סגורות בקניון רמת-אביב בצל משבר הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

"סאקס במבצע מיוחד 30% הנחה על האונליין", "פקטורי במבצע ללא מע"מ באונליין", "באתר קרולינה למקה שני זוגות ב-300 שקל ומשלוח חינם", "חגיגת אונליין על המסקרות של לוריאל", "משלוח חינם על משחקי קופסה ופאזלים באתר ישראטויס" ועוד ועוד. אין סוף הודעות ופרסומים על מבצעים באתרים של החנויות, אלה שעבור רוב החברות מהווים את עוגן הפעילות המרכזי במצב שבו החנויות הפיזיות סגורות.

אלא שרבים מהעסקים, קטנים וגדולים, נתפסו עם פרוץ המשבר לא מוכנים ללא אתר קניות מקוון. מאיקאה הגדולה שבשונה ממדינות אחרות שגתה כשלא הפעילה אתר אינטרנט בישראל ונאלצה להוציא את מרבית עובדיה לחל"ת, ועד לעסקים קטנים: לפי נתוני זאפ, יותר מ-90% מהעסקים הקטנים בישראל הגיעו למשבר הקורונה ללא אפשרות למכור באינטרנט. "המצב הנוכחי מחייב את העסקים הקטנים לבחון מחדש את ערוצי השיווק והמכירות שלהם", אומר מנכ"ל קבוצת זאפ רמי חזן. רק 6% מעשרות אלפי העסקים בפלטפורמה של זאפ מחזיקים באתר סחר. לפי חזן, "האפשרות להסיט מכירות מהמרחב הפיזי לדיגיטלי יכולה להיות פתרון קריטי עבור עסקים, כמו מעדניות, חנויות פרחים, חנויות ספרים, מזון לחיות, צעצועים ועוד".

רון שולויס, מנכ"ל וואלה!שופס, הוסיף כי אלפי עסקים שלא מפעילים אתר מכירות מתמודדים עם מלאים גדולים של אופנה, ריהוט, מוצרים לבית ועוד. שולויס סבור כי "יש הזדמנות לסוחרים הישראלים להיכנס לחלל שאמזון משאירה" - זאת אחרי שהאחרונה עצרה את רוב השילוח לישראל ואף הפסיקה את מבצע השילוח החינמי בקנייה מעל 49 דולר שפעל מאז חודש נובמבר.

תומי שנפלד, מנכ"ל אתר הקופונים GROO, מגדיר את הסחר המקוון כ"מצוף שמחזיק את המשק מעל המים". לדבריו, מלבד חוויית "בילוי" שמתאימה לימי הבידוד, קניות אונליין מהוות חבל הצלה ליבואנים, יצרנים וקמעונאים; "בתי עסק שמשכילים למנף את זירת האיקומרס נפגעים פחות מהמשבר. עסקים רבים שלא פעלו בתחום חישבו במהירות מסלול מחדש". לפי שנפלד, באתר GROO (לשעבר גרופון) חלה עלייה של 75% לעומת השנה שעברה ברכישת ריהוט אונליין.

"גולשים עד 2-3 לפנות בוקר, ולא רק בחדשות"

"בבת-אחת קפצנו לשנת 2025 מבחינת היקפי השימוש באינטרנט", אומר אלעד גולדנברג, יועץ אסטרטגי למסחר אלקטרוני ולשעבר בכיר באיביי. "אנשים גולשים עד 2-3 לפנות בוקר, וזה לא רק באתרי חדשות, גם הפעילות באתרי הסחר גדלה".

גולדנברג מונה תחומים שנמצאים בצמיחה: מוצרי מזון וסופר לרבות ניקיון והיגיינה, פירות ירקות, תבלינים ופיצוחים, מוצרי פארם ותוספי תזונה, היגיינה וניקיון, מוצרים לתינוקות, צעצועים חומרי יצירה ופעילות, שולחנות משחק וצעצועי גינה, אלקטרוניקה וחשמל - טלוויזיות, טאבלטים, מחשבים ומטענים, מקפיאים, שירותים דיגיטליים הכוללים משחקים, שירותי תוכן, סטרימינג, כלי בית וכלי עבודה בסיסיים.

בהתאם לביקוש, אתרים של רשתות גדולות גם מתאימים את המלאי. אתר טרמינל איקס של קבוצת פוקס למשל הוסיף לקטלוג גם מוצרי פארם ומוצרים לתינוקות. לדברי גולדנברג, ההבנה שאופנה היא מוצר מותרות שפחות נרכש בימים אלה מחייבת את התאמת התמהיל. 

אלעד גולדנברג, בכיר לשעבר באיביי / צילום: רמי זרנגר
 אלעד גולדנברג, בכיר לשעבר באיביי / צילום: רמי זרנגר

האם נוצרה הזדמנות לעסקים הקטנים לגזול מפעילות האונליין של הגדולים?

"אם אני נכנס לשופרסל וזמן המשלוח הוא שבועיים אבל המכולת השכונתית יכולה לספק לי את הקניות כבר מחר אז זו דרך שבה הקטנים יכולים להתבלט וזה נע סביב הצעות ערך משמעותיות. גם לא חייב להיות אתר לשם כך", אומר גולדנברג. "עסק יכול להריץ בוואטסאפ מוצר שהוא רוצה למכור, דמייני קבוצה של שכונה מרובת דיירים שמעבירה את ההודעה ביניהם, אלה מאות קונים פוטנציאליים. אתר סחר יכול לשמש גם רק בסיס למידע ואת העסקה אפשר להשלים טלפונית. כל עסק יכול בדקה וחצי להקים עמוד נחיתה בפייסבוק ולפרסם מספר טלפון. לא חייב להיות אתר מכירתי אבל החובה היא להיות במדיה הרלוונטית כיום".

האם בשלב זה מאוחר מדי להיכנס לעולם המקוון?

"לא, משום שההנחיות הללו עשויות להימשך לפחות עוד חודש ויש דרכים לתקשר עם הלקוחות מרחוק. אפשר להתחיל בלשלוח מסרונים ולהגיד 'אנחנו עובדים במתכונת כזו או אחרת', להזמין לקוחות ליצור קשר, לתת מגע אישי ולענות לצרכים".

גם הגיל השלישי נכנס לזירה המקוונת

בימים כתיקונם את רוב הקניות המקוונות מעדיפים הישראלים לבצע באתרים הבינלאומיים. המחיר הוא הטריגר העיקרי ועמו הפטור ממע"מ בקנייה עד 75 דולר וכמובן המבחר האינסופי. אלא שעוצר הטיסות מוביל לפגיעה דרמטית בזרם הטסות המטען. חבילות שהיו מגיעות מהמזרח עוברות דרך פתלתלה ויקרה יותר והיכולת לקנות מחו"ל נפגעה. לא במקרה אמזון צמצמה את כמות הסוחרים שמהם היא משלחת למדינות אחרות - כולל לישראל. בפועל, נפתחת הזדמנות לסוחרים הישראלים באונליין שלרוב נמצאים בנחיתות מול האתרים הבינלאומיים לרכוש את ליבו של הצרכן הישראלי. 

לפי גולדנברג, המהלך גם לא חייב לקרות רק באמצעות הורדת מחיר. "אם האתרים הישראלים יידעו לתת שירות מעולה, זה יכול להיות גיים צ'יינג'ר לטווח הרחוק, למשל באספקה מהירה או באחריות. נוצרה פה הזדמנות לסוחרים הישראלים, והשאלה אם הם יידעו למצות אותה. אני ממליץ לעסקים שרק נכנסים לאונליין להקים דף נחיתה ולא לפרסם אלפי מוצרים אלא 3-4 מוצרים מבוקשים ורלוונטיים. להתחיל בקטן. אתרים שיוכלו לתת שירות ברמה שהצרכנים התרגלו לקבל מאמזון יכולים לייצר נאמנות ארוכת טווח. עם זאת, צריך לקחת בחשבון שמה שבטוח הוא שהאתרים הגלובליים יחזרו לתת פייט. גם אמזון תדע להחזיר את הלקוחות אליה והתחרות תלך ותהיה קשה. מי שיהיה טוב ישרוד את הסלקציה הטבעית". נקודה נוספת שמעלה גולדנברג היא כניסה של קהלים חדשים לזירת המסחר המקוון והכוונה היא לבני הגיל השלישי שעד כה התנסו פחות בקניות המקוונות.

זירת האונליין היא לא רק קרש הצלה. לעתים היא אף מספקת לסוחרים נחת מהמצב. לא רק אתרי הסופרמרקטים זוכים למחזורים חריגים. "אנחנו חווים גידול של 70%-100% בכמות ההזמנות, אומר מנכ"ל אתר "מדילינק" המשווק מוצרי פארם, שאול סלם, שמציין כי גם טווח גילאים הקונים גדל. "מפרופיל של גילאי 30-45 ובעיקר נשים, אנחנו רואים לפתע קהל של בני 50 ויותר שלא היה בין המזמינים עד כה. רוב הלקוחות שלנו היו בטווח של גדרה-חדרה וכעת הפיזור כולל קיבוצים ומושבים וישובים ערביים רבים - זה משהו שהפתיע אותנו".

סלם מעלה נקודה נוספת. "מבחינת נפח הזמנות אפשר להגיד שהרווחנו מהמשבר, אבל המבחן האמיתי יהיה האם הלקוחות החדשים שכנראה עד המשבר התרגלו לרכוש את המוצרים ברשתות במחירים גבוהים מהאונליין, ימשיכו לקנות באינטרנט. במשך שנים השקענו משאבים והרבה מחשבה איך להביא אותם אלינו ואין ספק שהקורונה "עוזרת" לנו בזה. סלם מספר על קפיצה בקניות של תוספי תזונה בעיקר ויטמין סי, אבץ וויטמין די ובמוצרי טיפוח המהווים תחליפים לטיפולים במכונים ובמספרות הסגורות.

שאול סלה / צילום: טליה ברהום
 שאול סלה / צילום: טליה ברהום

צמיחה של 200% ברכישת מוצרים טכנולוגיים 

עוצר יציאת החיילים מבסיסים הוביל גם לגידול של מאות אחוזים באתר האונליין של הרשת "כוורת" עם רכישה של מוצרים שנשלחים לבסיסי צה"ל. כאן המוצרים המבוקשים הם תחתונים, גרביים וחולצות טי. האתר "שוקיט", סטארט אפ שעוסק בשילוח של פירות וירקות, הצליח להכפיל את הפעילות שלו וקצב הצמיחה לא נעצר. באתר מדווחים על צמיחה של 300% במספר הלקוחות החדשים מאז פרוץ המשבר.

בין הנהנות מהמצב גם רשתות מוצרי החשמל. בא.ל.מ מספרים על צמיחה של 200% ברכישה של מסכי מחשב, טלוויזיה, לפטופים וטאבלטים, עלייה של 60% ברכישת קונסולות משחק ועלייה ברכישת מקפיאים שהפכו להיות כוכבי השעה. ברשת החליטו להקים מוקד טלפוני עם מענה אנושי כתחליף לנציגי המכירות.

ב"מחסני חשמל" מתחזקים אתר פעיל שמחזור המכירות שלו עולה על סניף פיזי בימי השגרה. את היקפי הקניות בתקופת הקורונה מגדירים ברשת כגדולים ב-50% לעומת מכירות בלאק פרידיי - ימי השיא בכל הנוגע למכירה של מוצרי אלקטרוניקה בידורית למשל. אל מוצרים אלה מצטרפים מוצרים נוספים שהביקוש להם עלה ובכללם מקררים מקפיאים מכונות כביסה ומייבשים.

בקבוצת קלינטון יבואני מותגי חשמל השיקו אתר חדש, "גלדיאטור" שמו. האתר שהיה אמור לעלות לקראת פסח הקדים את השקתו בחסות הקורונה. "כרגע אנחנו נסמכים בעיקר על האונליין", אומר אסי ארביב מבעלי החברה. "בשלושת השבועות האחרונים חווינו עלייה של 100% בהזמנות האונליין וברור שזה פועל יוצא של ההגבלות. צריך לזכור שכל האתרים נשענים על היבואנים כך שהתהליך באונליין מצריך רשת אספקה פעילה של עובדים. במקרה שייצאו הנחיות שיגבילו את עבודתם גם האתרים יוגבלו ולכן גם האונליין תלוי באופי ההשבתה של המשק". לשאלה האם ההרגלים לרכוש באונליין ישמרו ליום שאחרי משיב ארביב כי בענף מוצרי החשמל "ההוצאה גבוהה וההתנסות היא חלק מהותי ברכישה. עם זאת, אני מאמין שהמחסומים והתפיסה שהיו עד היום לצרכן לגבי רכישות אונליין ישתנו ונראה תנופה של רכישות בערוץ הזה". ושנפלד מסכם: "אני מאמין שאנשים שהתנסו בקנייה ברשת בשבועות האחרונים ימשיכו לקנות גם בעתיד. אחרי המשבר החנויות הפיזיות ימשיכו לפעול אומנם אבל בצל התחזקות המסחר ברשת".