גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות מפתיע: "אם זה היה תלוי בי, היינו סוגרים את הסופרים ומחלקים לאנשים מנות קרב"

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות רואה אור בקצה המנהרה, אבל בטוח שהדבר היחיד שיכול לבלום את המגפה הוא צעדי החמרה שיכללו הגבלת תנועה, אפשרות לקנסות וסגירת מקומות העבודה עד כמה שניתן ● עם זאת, הוא מודה: "נראה שהצעדים שכבר עשינו 'נותנים עבודה'"

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, העז היום (ג') לראשונה לדבר על היערכות לסוף הסגר, אם כי בטווח הקצר הכיוון הוא להחמרה.

לדברי גרוטו, אם ב-7-10 הימים הקרובים יראה שיפור במספרים, אפשר יהיה להתחיל להיערך להקלה לקראת סוף פסח. אולם התקווה הזו תגיע כנראה רק לאחר החמרה של הסגר.

בשעות אלה הממשלה דנה על פרטי ההחמרה, שיכללו הגבלה של מרחק היציאה מן הבית, אכיפה פרטנית של התקנות על ידי המשטרה עם אפשרות לקנס אישי לכל אזרח, אך לא הגבלה של פעילות ספורטיבית של היחיד או יציאה ל'אוורור' קצר.

גרוטו אמר כי בעיניו כדאי לסגור גם את חנויות המזון, ולספק מנות קרב לציבור, אולם לא ציין כי צעד כזה אכן נשקל. במקום זאת, כנראה יחולו הגבלות כלשהן על הרכישה בסופרמרקטים, כולל סימוני הפרדה לעמידה בתורים, יציאה לסופר רק כיחידים ולא בקבוצות ועוד.

גם לגבי מקומות העבודה, נאמר כי העדפת משרד הבריאות היא שיסגרו כל מקומות העבודה למעט החיוניים, במתכונת שבת. אולם, לדבריו, "דרושים איזונים", כלומר לא נראה כי ההחלטה תהיה קיצונית עד כדי כך.

"המצב מבחינתנו הוא שאין התפרצות בלתי נשלטת. אמנם רואים גידול במספר החולים, וגם עליה במספר החולים הקשים כך שזו כנראה עלייה אמיתית בתחלואה ולא רק בגילוי בעקבות הגידול במספר הבדיקות, ובכל זאת העלייה הזו היא ברמה נשלטת. כך שנראה שהצעדים שכבר עשינו, 'נותנים עבודה'.

"חולה קשה שמופיע היום זו תמונת המצב של הדבקה בערך 17 ימים אחורה. גם הציפייה לירידה צריכה להיות בהתאם. הדבר הראשון שצריך לראות כדי שנאפשר יציאה, זו ירידה במספר החולים בעוד 7-10 ימים. אם זה יקרה, אז עד סוף פסח ואחרי שנאסוף נתונים נוספים על ההתפרצות באוכלוסיה, נוכל להתחיל לפתוח בחזרה חלק ממה שנסגר עד עכשיו".

ואם המספרים לא יפחתו?

"אז נצטרך לחשוב על הצעדים מחדש, אבל בכל מקרה אנחנו בטוחים שהצעדים מאטים את ההתפשטות, ובכל מקרה לא נגיד שזה אבוד".

"אנחנו בעד תפילה בבית, אבל לא יהיה נכון לאכוף את זה"

גרוטו ציין כי צפויה גם החמרה בכללים לגבי תחבורה ציבורית, כאשר מקומות עבודה שתלויים בכך שעובדיהם יגיעו בתחבורה ציבורית, יצטרכו להשתתף במימון פתרונות דמויי באבל עבור עובדיהם בלבד.

לגבי בתי הכנסת אמר גרוטו: "זה לא נכון בעיני שתהיה אכיפה של סגירת בתי כנסת, שמשטרה תגיע ותפזר התכנסות בבית כנסת. זה צריך להגיע בהסכמה ואנחנו עובדים על ההנחיה וקשר עם הגורמים הרלוונטיים".

באשר לקהל המבוגר אמר: "אני ממליץ כי יצאו רק כאשר זה חיוני לגמרי, ואפילו לאמא שלי המלצתי שאחותי תרכוש לה תרופות ותעשה את הקניות עבורה".

באשר לילדים שהוריהם אינם גרים ביחד, אמר: "אין לי תשובה סופית. אנחנו מנסים לשמר כמה שיותר את התא המשפחתי".

גרוטו ציין כי נעשים מאמצים להביא ציוד רפואי מסין. "מארה"ב ומאירופה בקרוב אי אפשר יהיה להביא ציוד רפואי כי הם סוגרים את השערים. אנחנו עובדים עם משרד הביטחון לבנות תהליך מהיר לסין, במחיר מופחת תוך דילוג על כל מיני מערכים שמציעים ציודים. כל שעה אני מקבל 4-5 הצעות, שחלקן זיופים. כמו בעלי-אקספרס, צריך לדעת איך לא לקנות זיוף. פיתחנו מנגנון שמאפשר לקבל את ההחלטה הנכונה, אבל תוך סגירה מהירה של מעגל הרכישה".

באשר לבתי חולים פסיכיאטרים וגריאטריים, אמר גרוטו כי יוקמו בהם מחלקות קורונה מבודדות, תחילה בבית חולים מסוים ואחר כך בכולם. "חולים פסיכיאטרים לרוב עוברים את המחלה באופן קל", הרגיע.

באשר להנחיות ספציפיות לקבוצות סיכון, אמר גרוטו כי אין די מידע לגבי השפעת הקורונה על כל מחלה. "למשל, האם חולי לחץ דם בסיכון גבוה יותר בגלל לחץ הדם, או בגלל התרופות שהם נוטלים? אין עדיין די מידע. ניתן המלצות לפי מחלה כאשר נוכל לעשות זאת על בסיס מדעי".

"טעות חמורה של רוטשטיין"

בנוגע לסוגיית בדיקות הקורונה, אמר גרוטו כי כרגע מבוצעות כמה אלפי בדיקות ביום, קיים הציוד לביצוע כמות כזו של בדיקות ואין בעיניו לחץ לבצע כרגע מספר רב יותר של בדיקות. "לקראת האפשרות של פתיחת הסגר, יהיה גם צורך בבדיקות רבות יותר, ואז נהיה ערוכים עם אפשרות לבצע כ-20,000 בדיקות ביום", אמר. לניהול המחלה בטווח הרחוק יותר, ייתכן והמספר יעלה עוד יותר.

"לאזרחים בבידוד שמרגישים לא טוב אני אומר - אם התשובה חיובית אתם נשארים בבידוד, וגם אם היא שלילית אתם צריכים להישאר בבידוד כי אולי היא תהיה חיובית עוד שעה".

גרוטו היה ביקורתי מאוד מסיבות דומות לגבי החלטתו של פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים הדסה, לבדוק את צוות הרופאים שלו באמצעות ערכות בדיקה שבית החולים השיג ממקורותיו. מבית החולים הדסה נמסר אתמול כי הצוותים נבדקים פעם ב-5 ימים כדי לוודא שהם נקיים מקורונה, ורופא 'נקי' אף יענוד תג שעליו יהיה כתוב "נקי מקורונה". "באופן כזה תהפוך הדסה לנקייה מקורונה מבחינת הצוות, כאשר המטופלים עם הנגיף מבודדים בבניין הישן במתחמים סגורים ומסוגרים", נאמר.

גרוטו ציין כי: "עם הבדיקות הקיימות היום, איננו יכולים לדעת אם אדם נדבק בקורונה או שהחלים מהנגיף, אלא רק אם כרגע יש אצלו כמות מסוימת של וירוס פעיל. הרופא יכול להיבדק ולהימצא 'נקי' ואז לפתח את התסמינים עד הבדיקה הבאה.

"זה אפילו נותן אשליה מסוימת של ביטחון, שיכולה לגרום להתנהגות שאננה. לעומת זאת, אם היו משתמשים באותן בדיקות כדי לדגום 10 רופאים בכל בית חולים, אז הייתה לנו תמונה של התחלואה בקרב צוותים רפואיים. זה היה נותן לנו הרבה יותר מידע".

אז מדוע רוטשטיין בכל זאת עשה זאת?

"אם אנחנו מתערבים יותר מידי, אז אומרים לנו שאנחנו ריכוזיים", נאנח גרוטו. "אז שחררנו החלטות כאלה לכל בית חולים".

בתחילת דבריו התייחס גרוטו לשמועות כי נקלע לוויכוח אישי עם מנכ"ל משרד הבריאות, וכי בעקבות זאת הופחתו סמכויותיו. לדבריו: "זה רעשי רקע ואני ממשיך במשימה. יש כרגע מלחמה ואני לא מתייחס לרעשי רקע".

מהדסה נמסר: "כבר ביום הראשון של הבדיקה נמצאו אנשי צוות חיוביים לקורונה שלא היה ידוע עליהם! כמובן שמתנהלת חקירה אפידמיולוגית וצוות רלוונטי נכנס לבידוד".

עוד כתבות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

מגמה מעורבת בוול סטריט; רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%, שיאומי ב-12%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע