סגירה מעורבת בבורסה בת"א; מדד ת"א 90 קפץ ב-3.1%

מחזור המסחר הסתכם בכ-2.4 מיליארד שקל • מדד ת"א 35 נסחר בבוקר בעלייה חדה, אולם בסיום סגר בירידה של כ-0.8%

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

יום המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (ד') במגמה מעורבת, כשמדד ת"א 35 נסגר בירידה של כ-0.8% ומנגד מדד ת"א 90 רושם עלייה של 3.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.4 מיליארד שקל.

בעליות חדות בלטו מניות הנדלן קבוצת אשטרום, ישראל קנדה , אזורים  ואפי נכסים. עוד בלטו בעליות מניות פוקס , דור אלון , הפניקס  ופז. 

15:30

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בשעה זו בעליות. מדד ת"א 35 מוסיף 0.2% לערכו, מדד ת"א 90 עולה בכ-1%, מדד הבנקים מוסיף 0.2% לערכו. בוול סטריט המסחר נפתח בעליות, הדאו מזנק בכ-3%, מדד S&P 500 ב-1.5%.

מניית כיל צונחת בכ-6%, בזן ב-5%, אינרום מאבדת 4.5%, שטראוס מאבדת יותר מ-4% בהמשך לפרסום הדוחות הכספיים. בענף הנדל"ן מליסרון מאבדת יותר מ-4% ומנגד שיכון ובינוי קופצת ב-5.8%.

מחזור המסחר בשעה זו בשוק המניות מסתכם ב-1.7 מיליארד שקל.

14:40

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בשעה זו במגמה מעורבת, בדומה לסנטימנט באירופה. בשוק האג"ח נרשמה היום רגיעה ולאחר מספר ימים של תנודתיות מאוד גבוהה רושמות היום הממשלתיות השקליות הארוכות עליות של כ-0.4% . מדדי התל בונד רושמים עליות של כ-0.3%.

כלכלני בנק יוליוס בר השוויצרי ציינו בסקירת המאקרו היומית שלהם כי "המשבר הכלכלי של 1929 (והשפל הגדול שבא בעקבותיו) והמשבר של 2008 היו משברים מערכתיים שנבעו מהקצאה שגויה של אשראי במערכת הפיננסית. לעומת זאת, מה שאנו חווים כיום הוא הלם אקסוגני חסר תקדים. מבחינת מגיפות ניתן כנראה להשוות את הקורונה רק למגפת השפעת הספרדית בשנת 1918. אבל, כל שאר הנסיבות היו שונות לגמרי לפני מאה שנה".

לכן, אומרים שם, "בהתחשב בעובדות אלה ובמהלכי השוק הקיצוניים לאחרונה, ההשוואה היחידה שאנו יכולים להביא בחשבון היא שנת 1987, אך עם התייחסות לטריגר המהותי למשבר הנוכחי. המצב כיום דומה מכיוון שיש לו מאפיינים של התרסקות. עם זאת, כיום - בניגוד לשנת 1987 - יש למצב הנוכחי טריגר מהותי. בהתחשב בכך שהדינמיקה של המגיפה נוכחית תגיע להאטה בסופו של דבר, וכבר נעשות פעולות להזרמת תמיכה כספית ומוניטרית משמעותית, אלא אם תהיינה טעויות משמעותיות במדיניות בפועל, אנו צופים מיתון קצר וכבד ובהמשך נורמליזציה כתרחיש הבסיס שלנו. המשמעות היא שעל המשקיעים להתכונן לעמוד בפני תקופת שפל די ארוכה".

13:30

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בשעה זו במגמה מעורבת, בדומה לסנטימנט באירופה. למרות אישור חבילת הסיוע על ידי הקונגרס בהיקף של 2 טריליון דולר, נמחקו העליות שנרשמו מוקדם יותר בחוזים העתידיים בניו יורק.

מדד ת"א 35 עבר מעליות של 2% בפתיחה לירידות של 0.5%, מדד ת"א 90 מזנק ב-1.7% ומדד הבנקים עולה ב-0.2%.

בזן צונחת ב-6%, כיל יורדת ב-3.5%, אלביט מערכות קופצת ב-3.2%, נייס עולה ב-2.6%.

12:30

מסחר תנודתי בבורסה בתל אביב. מדד ת"א 35 מחק את העליות ועבר לירידות, ת"א 90 צמצם עליות של 3.5% מוקדם יותר.

12:00

המדדים בבורסה בתל אביב עולים בשעה זו בדומה לסנטימנט מעבר לים, וזאת בהמשך לאישור תוכנית הסיוע בארה"ב בהיקף של 2 טריליון דולר.

"אפשר להסתכל קדימה ולומר שבפרק זמן לא ארוך לצד התמריצים העצומים שמוזרמים כרגע נוכל לראות התאוששות. צריך לפעול בשיקול דעת והרבה מחשבה כעת", אמר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש.

לדברי סרגיי ויסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר: "המשבר הזה הגיע בהפתעה. אני לא חושב שזה משתווה למשהו שראינו בעבר. המשבר מאד ייחודי בטבעו, עוצמת הירידות מאד מהירה, לא ראינו שפחות מחודש השוק ירד בקרוב ל-40%, וזה גם נותן תקווה שהוא יתאושש במהירות, אבל צריך להיות ערני. בכל משבר יש שני שלבים, משבר פיננסי של שוק המניות, שכולל פאניקה של המשקיעים, והשלב השני היותר כואב זה הלב הריאלי, כאשר שיעורי האבטלה עולים והכלכלה מתכווצת, וזה תלוי בכמה זמן הסגר יימשך".

11:30

נמשכות עליות השערים החדות בבורסה, במקביל לעליות חדות הנרשמות בבורסות אירופה. מניות שיכון ובינוי , פתאל החזקות, אלביט מערכות , גזית גלוב ואנרג'יאן בולטות בעליות. 

מנגד, שטראוס  רושמת ירידה חדה לאחר שפרסמה הבוקר את תוצאותיה לשנת 2019. 

10:07

המסחר בבורסה בתל אביב נפתח בעיכוב ("פתיחה אנגלית") בשל תנודה חדה מעלה במדד ת"א 35 בהמשך לעליות החדות שנרשמו בוול סטריט אתמול. עם הפתיחה מטפס מדד ת"א 35 ב-2%, ת"א 90 עולה ב-2.1% ומדד הבנקים מזנק ב-3.9%.

אייל דבי, מנהל דסק אנליזה בלאומי שוקי הון, אומר הבוקר כי "על רקע הזינוקים בבורסות העולם ועליות השערים חסרות התקדים אמש בארצות הברית, לצד הודעות על תוכניות תמריצים הן של הפד בארה״ב והן בארץ, שוק המניות המקומי צפוי לרשום יום נוסף של עליות שערים , לאחר שזינק ב-7% אתמול . מה שבולט בעליות השערים הנקודתיות הללו הוא העובדה שהמניות שמזנקות בשיעורים החדים ביותר הן אלה שירדו בצורה החדה ביותר. כפועל יוצא, מניות הפיננסים ובראשם הבנקים צפויות להציג גם היום עליות שערים נאות.

"עם זאת, איננו חושבים שמדובר בשינוי מגמה, אלא במשהו יותר נקודתי, שכן כל עוד לא נראה ירידה בקצב ההדבקה או חדשות אופטימיות אחרות מהגזרה של המאבק בנגיף - שוקי המניות יתקשו לשמר את המגמה החיובית לאורך זמן. המשקיעים מייחלים שהתיקון בשווקים, לכשיבוא, יהיה מסוג V, אבל כלל שהסגר והמגבלות הכלכליות תימשכנה, החזרה כלפי מעלה תהיה קרובה יותר לצורת U".

בשוק המט"ח סוער הבוקר כאשר השקל מתחזק מול סל המטבעות. האירו צונח ב-2.35% ל-3.87 שקלים, והדולר נופל ב-2% ל-3.586 שקלים.

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, אומר כי "השקל ממשיך להיסחר בתנודתיות, ובשלושת הימים האחרונים הספיק לבקר כבר בשער 3.7 שקל לדולר ושער 3.6 שקל לדולר. הקורלציה לשוקי המניות נמשכת והשקל מתחזק מאתמול בצהריים במקביל לעליות שנרשמו במדד המניות אתמול. ניכר כי התנודתיות במניות נמשכת. בהתאם לכך, להערכתנו התנודתיות במסחר בשקל צפויה להימשך בטווח הקצר, בקורלציה גבוהה לתנודתיות בבורסות.

"כפי שאנו רואים מתחילת המשבר, הנדנדה שקל-דולר נעה בקורלציה רבה לבורסות, כאשר ירידות בשוקי המניות נוטות להגיע יחד עם 'ריצה' לדולר כמטבע מקלט, ועליות תומכות בהתחזקות השקל . בנוסף לכך, הדולר נחלש אתמול בעולם וסיים רצף של 10 ימי התחזקות רצופים, הארוך ביותר מאז שנת 2012".

בנק ישראל קיים אתמול מסיבת עיתונאים, ציין את צעדי ההרחבה המוניטרית שנקט עד כה, וקרא לממשלה לפעול באמצעות הרחבה פיסקלית ותמיכה בפעילות העסקית בתוכנית, שתמומן באמצעות גיוס חוב והגדלת הגירעון התקציבי. "ניכר כי פעולותיו של בנק ישראל בשוק היו אפקטיביות, והפחיתו את מצוקת הנזילות הדולרית שהשפיעה על המסחר בישראל בשבוע שעבר", כתב לוי.

06:00

המסחר בבורסה של תל אביב צפוי להיפתח הבוקר בהמשך לעליות שנרשמו אתמול בבורסות העולם. מדד דאו ג'ונס זינק ב-11.4%, העלייה היומית החדה ביותר מאז 1933. המשקיעים העריכו כי בקונגרס קרובים להסכמה על תוכנית תמריצים שתסייע לכלכלה האמריקאית להתמודד עם נזקי מגפת הקורונה.  מדד S&P 500 קפץ ב-9.3% ומדד נאסד"ק טיפס ב-8.1%. הזהב קפץ ב-6%, העלייה היומית החדה ביותר זה 11 שנה, למחיר של 1,660.8 דולר לאונקיה. 

מבין המניות הדואליות במדד ת"א 35, טבע חוזרת עם פער ארביטראז' חיובי של 0.73%, אורמת עם 2.75%, טאואר עם 2.1%, נייס עם 1.9% וכיל עם 1.3%.

אתמול ננעל המסחר בתל אביב בעליות חדות. מדד ת"א 35 זינק ב-7.1%, מדד ת"א 125 קפץ ב-6.7% ומדד ת"א 90 טיפס ב-7.4%. את העליות הובילו מניות הפיננסים כשמדד הבנקים זינק ב-11.2% ומדד הפיננסים ב-10.3%. מניית בנק לאומי זינקה ב-11%, הפועלים ב-8.4% ומניית הפניקס ב-12%. עוד בין העליות הבולטות, קבוצת דלק טסה ב-20% ושיכון ובינוי ב-19%.

גם בורסות אירופה זינקו אתמול: בפרנקפורט זינק מדד דאקס ב-11.5%, בלונדון קפץ הפוטסי ב-9.3% ובפריז טיפס קאק 40 ב-8.2%. מדד סטוקס 600 הכלל אירופי עלה ב-7.5%.