ההגבלות החדשות ייכנסו לתוקף בשעה 17:00: יציאה מהבית עד 100 מטר

שירותי התחבורה הציבורית יצומצמו ל-25%, שירותי מוניות יתאפשרו רק עם נוסע אחד או עם מלווה לצורך רפואי • יורשו שירותי משלוחים למזון ולשירותים חיוניים לתחזוקת הבית • ליצמן דרש להחריג את בתי הכנסת ולאפשר עד עשרה מתפללים • השרות גמליאל, רגב וחוטובלי דרשו לאפשר ספורט אישי

ראש הממשלה בנימין נתניהו דורש מהציבור להישאר בבתים / צילום: קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו דורש מהציבור להישאר בבתים / צילום: קובי גדעון, לע"מ

הממשלה אישרה הלילה תקנות שעת חירום להגבלת הפעילות על מנת לצמצם את ההתפשטות של נגיף הקורונה בישראל. התקנות כוללות צמצום נוסף של היציאה למרחב הציבורי, הטלת אחריות על מעסיקים, סגירות חנויות שאינן חיוניות והטלת הגבלות על תחבורה ציבורית.

התקנות יכנסו לתוקפן היום בשעה 17:00 ולמשך תקופה של 7 ימים.

על פי תקנות החירום החדשות לא ניתן יהיה לצאת ממקום מגורים או ממקום שהייה קבוע למרחב הציבורי אלא לאחת מהפעולות או המטרות הבאות:

• הגעה של עובד למקום עבודה מותר על פי התקנות.
• הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים.
• קבלת שירות רפואי.
• תרומת דם.
• הליך משפטי.
• הפגנה.
• הגעה לכנסת.
• לצורך טיפול במסגרות רווחה.
• יציאה של יחיד או של אנשים הגרים באותו מקום לזמן קצר ובמרחק של עד 100 מטרים ממקום המגורים.
• סיוע רפואי לאדם אחר או סיוע לאדם עם קושי או מצוקה הדורש סיוע.
• תפילה במקום פתוח, הלוויה, חתונה וברית וכן יציאת אישה לטבילה במקווה נשים ובלבד שתיאמה מראש את מועד הגעתה.
• העברה של קטין למסגרות חינוך לילדי עובדים חיוניים ומסגרות מיוחדות (בהתאם לפקודת צו בריאות העם).
• העברה של קטין, שהוריו חיים בנפרד, על ידי אחד מהוריו, לביתו של ההורה השני.
• העברה של קטין שההורה האחראי עליו נדרש לצאת לצורך חיוני ואין במקום המגורים אחראי שניתן להשאיר את הקטין בהשגחתו.

עוד הוחלט כי יצומצמו שירותי התחבורה הציבורית לכדי 25% מהקיים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.
שירותי מוניות יתאפשרו רק עם נוסע אחד או עם מלווה נוסף לצורך רפואי, כשהנוסעים יישובים במושב האחורי כשחלונות הרכב פתוחים.

התקנות קובעות כי במרחב הציבורי ובמקומות העבודה ישמר מרחק של 2 מטרים לפחות בין אדם לאדם. בנסיעה חיונית ברכב פרטי יהיו עד 2 נוסעים. כן מותרים שירותי הסעה למקומות עבודה בכפוף למגבלות.

נוסף על כך נקבע כי על המעסיק מוטלת החובה למדוד חום בכניסה למקום העבודה. לא תותר כניסת אדם עם חוץ גוף העולה על 38 מעלות צלזיוס.

לצד זאת, יורשו לפעול שירותי משלוחים למזון, עיתונים וכן שירותים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי חשמל, מוצרי ושירותי תקשורת ואביזרים רפואיים. מכירה מקוונת עם משלוח מותרת לכל סוגי המוצרים. בשירות משלוחים למקום מגורים, המשלוח יונח מחוץ לפתח בית המגורים.

עסקים למכירת מזון לצריכה מחוץ לבית האוכל ובשירות משלוחים בלבד, בתי מרקחת, מכוני אופטיקה או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה, יפעלו בכפוף לשמירה על מרחק של 2 מטרים בין אנשים, ומניעת צפיפות של אנשים, כך שבכל עת לא ישהו בתוך החנות לקוחות ביחס של יותר מ-4 אנשים לכל קופה רושמת פעילה.

נקבע כי הפרת האיסורים תהווה עבירה פלילית, שתאפשר גם הטלת קנס מנהלי על המפרים, וכן נקבעו בתקנות סמכויות לשוטרים לצורך אכיפת ההוראות הרלוונטיות.

הנוסח הסופי של תקנות לשעת החירום יפורסם בהקדם, לאחר השלמת עריכת התיקונים הנדרשים ע"י גורמי המקצוע הרלוונטיים.

מעבר לתקנות האמורות, על אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה, בדגש על קשישים ואוכלוסיות בסיכון להשאר בביתם ולא להסתכן ביציאה למרחב.

נתניהו סירב לפתוח בתי כנסת

ישיבת הממשלה הטלפונית הלילית נמשכה עד השעה 3 לפנות בוקר. במהלך הדיונים על תקנות שעת החירום, להטלות מגבלות נוספות ונרחבות על הציבור, ביקש שר הבריאות יעקב ליצמן להחריג את התפילה של עשרה בתוך בתי הכנסת. אך לפי נוכחים בישיבה, נתניהו לא איפשר לדיון התפילות להיגרר ואמר כי לאור מקורות הדבקת נגיף מרובים בתוך בתי הכנסת, הדבר ייאסר ובתקנות אושרה תפילה בשטח פתוח, במגבלת עשרה אנשים ובמרחק של שני מטר זה מזה.

"בתי הכנסת הם מקום ההדבקה הגדול ביותר לפי הנתונים של מרכז המידע", אמר נתניהו במהלך הישיבה. אתמול פרסם מרכז המידע הלאומי למערכה בקורונה טבלה לפיה 29% מן החולים נדבקו בישיבות ובתי כנסת וכי זה מקור ההידבקות הגדול ביותר, כאשר בתי המלון הם הבאים בתור עם 15%.

באשר למגבלות על הספורט האישי, שרות הליכוד, מירי רגב, גילה גמליאל וציפי חוטובלי ביקשו לאפשר לאזרחים הישראלים לצאת בריצה, הליכת ספורט או אופניים במרחק העולה על מאה מטרים, אך גם אפשרות זו נדחתה.

יציאה מהבית לקניית מזון תותר רק פעם ביום ועל-ידי בן משפחה אחד בלבד. 

ל"גלובס" נודע שהאווירה מן הדיון בפורום הטלפוני של כ-30 משתתפים הייתה הטלת מגבלות נוספות תוך ניסיון לראות את ההשפעה של המהלך על הציבור הישראלי. אם המגמה של ההנחיות החדשות לא תשפיע על התנהגות הציבור, יתכן ותהיינה החרפות נוספות בצעדים.

השר בצלאל סמוטריץ' הביע ביקורת במהלך ישיבת הממשלה על נושא ההסברה של המשבר. המטה להסברה במשרד ראש הממשלה עושה מאמצים בשבוע האחרון לרכז את ההסברה באופן מוגבר בשיתוף פעולה עם המל"ל וכתוצאה מכך הוגברו מספר הקמפיינים של שירות הפרסום הממשלתי, גויסו כל הדוברים של משרד הממשלה להעברת מסרי חירום, והוקמה קבוצת דוברים אחידה שמעדכנים מטעם הממשלה במסרים בנוגע לפעולות הממשלה.

יחד עם זאת, התדרוכים של ראשי משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, פרופ גרוטו ופרופ' סדצקי, מייצרים בכל פעם גלים של פאניקה, כאשר הם מוסרים מספרי מתים משוערים גבוהים במיוחד או כאשר גרוטו מציין כי מזון יחולק באמצעות מנות צה"ליות. משרד ראש הממשלה מתנהל מזה כמה שנים ללא ראש מערך הסברה, מינוי ממשלתי עם כשירויות וסמכויות, ובשבועות הראשונים של המשבר הדבר ניכר הן במסרים הסותרים והמבלבלים את הציבור והן בהעדר שקיפות בנוגע למהלכים הצפויים.

הלימודים מרחוק יחזרו

בהמשך להנחיית ראש הממשלה נתניהו להחזיר את הלימוד מרחוק במסגרות כיתתיות, התקיימה אמש פגישה בהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, הממונה על השכר קובי בר נתן ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד.

לאחר שעות של דיונים הוסכם כי הנהלת הסתדרות המורים תאשר מחר את הצעת ראש הממשלה על המתווה שיאפשר חזרה מיידית ללמידה מרחוק. במסגרת ההסכמות נקבע כי עובדי ההוראה, בכל מערכת החינוך, מגני הילדים ועד כתות י' בחטיבה העליונה (כולל בתי"ס יסודיים וחט"ב) יקבלו שכר מלא עד תום חופשת הפסח. החל ממחר עובדי ההוראה יחזרו ללמידה מרחוק ובמהלך הקיץ יוחזרו 9 ימים בלבד.

"שמח שהשכל הישר ניצח": הקרב של סמוטריץ' מול משרד הבריאות

אחד מהויכוחים שהיו הלילה בישיבת הממשלה היה בסוגיית התחבורה הציבורית. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' דרש כי לא יהיה ביטול מוחלט של התחבורה הציבורית והסתמכות על נהגי מוניות בלבד, שכן לטענתו הדבר ימנע את הגעתם של עובדים חיוניים למקומות עבודתם ועשוי לשתק את המפעלים החיוניים לרבות מפעלי מזון.

עוד אמר כי הדבר יפגע באוכלוסיות החלשות הנזקקות לשירותים חברתיים בסיסיים, ולהצטיידות במזון ותרופות: "לא הכל בטווח של מאה מטרים ולא לכל קשיש או נזקק יש יכולת לשלם למונית עבור הנסיעות החיוניות הללו. משמעות סגירת התחבורה הציבורית יכולה להיות גזר דין מוות עבורם".

אחד מבכירי משרד הבריאות אמר כי דווקא הנסיעה בתחבורה הציבורית מסכנת את הקשישים, בין אם הם נוסעים בעצמם ובין אם מי שמטפל בהם נוסע בדרך אליהם. בשלב הזה הויכוח התלהט ולסמוטריץ' סייעו נציגי האוצר, שאמרו כי לא כל המפעלים החיוניים יוכלו לספק תחבורה מאורגנת לעובדיהם, וכי ביטול התחבורה הציבורית משמעה סגירה של המשק גם אם לא הוכרז על כך רשמית.

בסופו של דבר סוכם כי התחבורה הציבורית תצומצם למינימום ועל המשרד הוטל לגבש עם חברות האוטובוסים את המתווה החדש. משרד הבריאות דרש כי האוטובוסים יותאמו לנסיעות העומדות בתנאים שהציב, לרבות היעדר מגע בין הנוסעים והנהג, ומרחק בטחון של שני מטרים בין נוסע לנוסע.

סמוטריץ' פרסם הודעה ולפיה : "אני שמח שהשכל הישר ניצח. כל עוד יש חלקים במשק שממשיכים לעבוד, בין אם מדובר במגזר כלכלי ובין אם בשירותים חברתיים, נדרש לספק שירותי תחבורה ציבורית. לא ניתן לקבוע כי אנשים ימשיכו לעבוד אך לא לאפשר להם להגיע למקום העבודה. התחבורה הציבורית תצומצם למינימום ההכרחי ואני קורא לציבור שלא להשתמש בה אלא אם אין שום ברירה אחרת, ורק למטרות שלשמן קיים היתר יציאה מהבית בהתאם לתקנות החדשות. במידה ויוחלט בהמשך על סגירת המשק ניתן יהיה לסגור את התחבורה הציבורית רק לאחר שיוסדרו חלופות הן לעובדים חיוניים, הן לשירותים חברתיים בסיסיים, והן לצורך של האוכלוסיות החלשות להצטיידות במצרכי מזון ומוצרי יסוד".