הממשלה אישרה את המשך כהונת מ"מ המפכ"ל בחצי שנה נוספת

ניצב מוטי כהן נמצא בתפקיד כבר שנתיים במינוי זמני • מדובר בהארכת כהונה שישית במספר של מינוי זמני לתפקיד הבכיר במשטרת ישראל

ממלא-מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן. כהונתו תוארך / צילום: כדיה לוי, גלובס
ממלא-מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן. כהונתו תוארך / צילום: כדיה לוי, גלובס

ממשלת ישראל אישרה היום (ד') את הארכת כהונת ממלא-מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, בחצי שנה נוספת, עד 30.9.2020. מדובר בהארכת כהונה שישית במספר של מינוי זמני לתפקיד הבכיר במשטרת ישראל.

הממשלה אישרה פה-אחד את ההצעה של השר לביטחון פנים גלעד ארדן. בדברי ההסבר להחלטה נכתב כי "בימים אלה מדינת ישראל נתונה באי-בהירות פוליטית משמעותית. בשלב זה טרם הוקמה ממשלה, ומתנהלים מגעים ראשוניים לקראת עריכת הסדרים קואליציוניים להרכבת הממשלה ה-35. לפיכך, לא ידוע מי יכהן כשר לביטחון הפנים בממשלה הנכנסת, בהתאם להסדרים שייקבעו בין המפלגות".

בדברי ההסבר נכתב כי "בשל המצב הפוליטי והמשטרי התקדימי השורר במדינה והמשבר הבריאותי החמור, אין זה נכון שממשלת ישראל תידרש בעת הזו למינוי קבוע של מפקח כללי".

כזכור, בתחילת דצמבר 2018 החליטה הממשלה למנות את ניצב מוטי כהן כמינוי זמני במקומו של רנ"צ רוני אלשיך שסיים את תפקידו. זאת עד שיימצא מינוי קבוע. בשל הסתבכות של מועמדו של ארדן, צ'יקו אדרי, שלא קיבל את תמיכת הועדה המייעצת למינוי בכירים, נאלצה הממשלה להאריך את כהונת כהן בתפקידו הזמני. עקב רצף מערכות הבחירות ועקב אי-ההגעה של ארדן להסכמות עם הוועדה המייעצת, החליט ארדן להאריך את כהונתו הזמנית של כהן ללא מינוי קבע לתפקיד המפכ"ל.

על העובדה שאין מפכ"ל במינוי קבע מתח המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך ביקורת נוקבת. בכנס באוניברסיטת חיפה בנובמבר 2019 אמר אלשיך כי "כבר לפני שמפכ"ל מתמנה, הוא עוסק בשאלה: האם ימנו אותו, ולכן הוא לא יכול להיות עצמאי, גם אם דה-פקטו אפשר להגיד שיש לו את כל הסמכויות של מפכ"ל. זה מצב מזעזע מבחינה דמוקרטית. זו פגיעה בעצמאות המשטרה מעבר להצעות חקיקה כאלה ואחרות, וזה עובר בשקט. ומעבר לכך, הפגיעה הקשה באמון מערכת אכיפת החוק ובתוכה המשטרה היא כאשר כל דבר הופך להיות פוליטי. אם אתה ימין, אתה חייב להיות נגד מערכת אכיפת החוק, ואם אתה שמאל, את חייב להיות בעד מערכת אכיפת החוק. זה איום ונורא. יש לזה פוטנציאל לפורר את החוסן הפנימי של החברה הישראלית, שהוא המרכיב החשוב ביותר של הביטחון הלאומי".

לדבריו, העובדה שכבר שנה אין מפכ"ל במינוי קבע היא מזעזעת, אך "אין פוצה פה ומצפצף".