היועמ"ש לאדלשטיין: עליך לקיים את צו בג"ץ ככתבו וכלשונו

הדברים נאמרו בתגובת מנדלבליט לבקשת ביזיון ביהמ"ש שהגישה עמותת "חוזה חדש" נגד יו"ר הכנסת המתפטר יולי אדלשטיין, בשל החלטתו להפר את פסיקת בג"ץ ולא לכנס את המליאה לצורך בחירת יו"ר לכנסת • אדלשטיין: "צו מצפוני אינו מאפשר לי למלא אחר פסק הדין"

הדרמה צוברת תאוצה: היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, דורש מיו"ר הכנסת המתפטר, יולי אדלשטיין, לקיים ככתבו וכלשונו את הצו שהוציא שלשום בג"ץ, וקבע כי עליו לכנס את מליאת הכנסת לצורך בחירת יו"ר קבוע לכנסת ה-23.

"התפטרותו של יו"ר הכנסת נכנסת לתוקף בחלוף 48 שעות ממועד מסירתה ב-27 במרץ. בנסיבות אלה, הודעתו של אדלשטיין על התפטרותו איננה מאפשרת את הימנעותו מקיום פסק הדין", כתב היום (ד') היועמ"ש בתגובה לבקשה לביזיון בית המשפט שהוגשה נגד אדלשטיין.

יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון, הביע עמדה דומה, וכמובן גם העותרים בעתירה ובהם מפלגת כחול לבן. בתוך כך, שופטי בג"ץ הורו לאדלשטיין להגיב לבקשה.

בתגובה לצו ציין אדלשטיין כי "צו מצפוני אינו מאפשר לי למלא אחר פסק הדין". אדלשטיין הבהיר כי הוא עומד על סירובו למלא אחר צו בג"ץ. "אני סבור כי משמעותו של פסק הדין היא פגיעה אנושה בכנסת כרשות עצמאית. אני מצר על כך שבית המשפט החליט את אשר החליט ובחר באופן תקדימי להתערב בעבודתה של הכנסת ובשיקול-דעתי, אך צו מצפוני לא מאפשר לי לקיים את פסק דינו".

מוקדם יותר היום הגישה עמותת "חוזה חדש" בקשה בהתאם לפקודת ביזיון בית משפט נגד יו"ר הכנסת אדלשטיין ונגד הממשלה והיועמ"ש, בשל החלטתו של אדלשטיין להפר את פסיקת בג"ץ.

"בג"ץ מתבקש לזמן את ח"כ יולי אדלשטיין ללא דיחוי להתייצב בפניו, ולתת לאדלשטיין צווים בהתאם ככל הנראים בעיניו, מתוך התכלית שעניינה וידוא כי אדלשטיין ממלא אחר הצו המוחלט שניתן על-ידי בג"ץ. התנהלות מעין זו (של אדלשטיין) חייבת להוליך להטלת סנקציות שונות, לרבות החלטה בדבר הטלת הוצאות ו/או עיצומים כספיים", נאמר בעתירה.

הבוקר הודיע אדלשטיין על החלטתו להתפטר מתפקידו, תוך שתקף בבוטות את פסק הדין של בג"ץ שניתן שלשום (ב'). בפסק הדין נקבע כי על יו"ר הכנסת אדלשטיין לכנס את הכנסת עד לכל המאוחר היום, ולהעמיד על סדר יומה את נושא בחירת יו"ר הכנסת. בחירה כזו צפויה הייתה להביא להדחתו של אדלשטיין מתפקיד היו"ר בשל העובדה שמועמד כחול לבן, ח"כ מאיר כהן, זוכה ככל הנראה לתמיכה של 61 מחברי הכנסת. פסק הדין התקבל לאחר שאדלשטיין התבצר משך ימים בסירובו להעמיד את נושא בחירת יו"ר הכנסת, כפי שביקשו רוב סיעות הבית.

בבקשה לפי פקודת ביזיון בית משפט של "חוזה חדש", שהוגשה באמצעות עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת ממשרד קרניאל ושות', נאמר כי "אי-כיבוד פסק דין של בית משפט על-ידי אזרח הוא גילוי חמור של פגיעה בשלטון החוק. חמור מכך שבעתיים הוא אי-כיבודו של פסק דין על-ידי רשות מרשויות השלטון. החובה לכבד פסק דין של ערכאה מוסמכת, החלה על כל אדם, חלה ביתר שאת על רשויות השלטון".