תדרי סלולר: משרד התקשורת הציע, פלאפון וסלקום מרימות את הכפפה

שר התקשורת דודי אמסלם הציע תדרים לחברות במידה והן מתקשות, ופלאפון וסלקום קיבלו את ההצעה • פלאפון רוצה את התדרים זמנית ללא אגרות

דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר
דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

בעקבות הודעת משרד התקשורת על נכונותו להקצות תדרים למי מהחברות הסלולריות שצריכות, פנו החברות סלקום ופלאפון למשרד וביקשו לקבל תדרים. ל"גלובס" נודע כי סלקום מבקשת תדרי 700 מגה הרץ, ופלאפון מבקשת תדרים בתחום ה-700 מגה הרץ ו-2,600 מגה הרץ, אך היא מבקשת לקבל את התדרים עם פטור מתשלום אגרות.

בעקבות משבר הקורונה הודיע משרד התקשורת על כוונתו לאפשר הקצאה של תדרים שזמינים לשימוש וזאת לטובת עיבוי הרשתות הסלולריות. אצל חלק מהחברות הסלולריות היקף השימוש כמעט והוכפל בשבועות האחרונים והעומס עליהן אדיר. לצד חיזוק הרשתות בתמסורות לאתרים ובליבת הרשת, חלק מהחברות נזקקות לתדרים נוספים כדי לשמור על רוחב פס אופטימלי.

החברות בישראל משלמות כ-300 מיליון שקל בשנה עבור אגרות תדרים. סביב תשלומים אלו מתנהלים מאבקים מרים לאורך השנים כאשר החברות ומשרד התקשורת דורשים ממשרד האוצר להפחית את התשלום, ואילו האוצר מסרב בתוקף. החברות טוענות שמדובר במס לכל דבר, ושאינו משרת שום תכלית. האוצר מצידו מסרב וטוען שההפחתה תצטרך לבוא על חשבון דברים חיוניים לא פחות.

בכל מקרה, האוצר לא מוכן לוותר על הכנסה של 300 מיליון שקל, אך לזכותו צריך לומר שהוא מוכן לוותר על תוספת תשלום במקרה של שימוש נוסף בתדרים כך שבסך הכל החברות לא ישלמו יותר גם בעתיד.

העובדה שסלקום ופלאפון מוכנות לקחת עכשיו את התדרים, עוד לפני שייערך מכרז הדור החמישי, מעידה שהחברות מאמינות שיוכלו לזכות בתדרים, ושהן כבר החלו בהיערכות לפריסת הרשתות החדשה.