אזהרה בארה"ב: אל תסמכו על ערכות הבדיקה הביתיות לקורונה

מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, מזהיר מפני שימוש בערכות בדיקה ביתיות לקורונה וטוען שהוא לא אישר שום ערכה כזו לשימוש על ידי צרכנים

בדיקה לגילוי הדבקה בנגיף הקורונה בארה"ב / צילום: Ted S. Warren, AP
בדיקה לגילוי הדבקה בנגיף הקורונה בארה"ב / צילום: Ted S. Warren, AP

מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה־FDA, מזהיר מפני שימוש בערכות בדיקה ביתיות לקורונה וטוען שהוא לא אישר שום ערכה כזו לשימוש על ידי צרכנים.

המנהל מסר שהוא הבחין ב"ערכות בדיקה מזויפות ובלתי מאושרות שמשווקות כמבחנים לקוביד־19 בבית", וכי בדיקות כאלו יוצרות סיכוני בריאות חמורים. האזהרה, שפורסמה בסוף השבוע שעבר, עצרה תוכניות של כמה חברות לשווק ערכות בדיקה לקורונה לקהל הרחב.

חברה אחת כזו, סקאנוול טסטינג מלוס אנג'לס, מסרה שהיו לה תוכניות לשווק בדיקת דם לקורונה, אך היא לא תעשה זאת עד שתקבל אישור מה־FDA במסגרת סמכויות החרום של הסוכנות. הליך האישור עשוי לקחת שישה עד שמונה שבועות, לדברי החברה.

חברות נוספות הן Nurx, Curative ו־GoForward, שרק החלו להציע ערכות בדיקה ביתיות לקורונה, או היו בשלבים הסופיים של ההשקה שלהן לפני האזהרה של ה־FDA.

Curative הוקמה רק לפני כמה שבועות למטרת בדיקת קורונה. היא חתמה על שותפות לאספקת ערכות בדיקה לחולים של קרבון הלת טכנולוג'יז, חברה שמציעה טיפול רפואי ראשוני. כמה בדיקות כאלו היו אמורות להילקח מרוק שייאסף בבית החולה.

"כמה חברות השמיעו דברים שהממו את ה־FDA", אמר מאט אוקטו, משקיע הון סיכון ב־ Curative. "זה גרם למנהל לבקש מחברות לגיטימיות כמו Curative להאט כמה דברים. לפי שעה, החברה דנה באישורים נוספים מה־FDA". החברה עדיין עורכת בדיקות קורונה במרפאות של רופאים, אמר אוקטו.

Nurx, שידועה יותר בזכות תרופת מניעת ההיריון שלה בדיוור ישיר, מספקת גם חומרי הסברה מודפסים על מחלות מין. לפי מקורב לחברה, היא חשה שיש לה ניסיון , יחד עם מעבדה שותפה שלה, להציע בדיקות קורונה אחרי שה־FDA פרסם אישור חרום לכך בסוף פברואר.

החברה החלה לשגר את הערכות הביתיות שלה בשבת שעברה בבוקר, מסר המקור, אך היא חדלה מכך מאוחר יותר בשבת אחרי שה־FDA עדכן את ההנחיה שלו והתייחס לערכות בדיקה עצמית.

Forward, שמציעה שירותי רפואה ביתית בכמה ערים בארה"ב, מבצעת בדיקות קורונה במשרדיה ובכמה אתרים של איסוף ממכונית, לפי אדריאן עאון, המייסד והמנכ"ל. היא עצרה את התוכניות להציע את הערכה לבדיקה ביתית אחרי שה־FDA הבהיר שערכות כאלו אינן מכוסות באישור החרום שלו.