נתניהו: "אם לא נראה שיפור, ייתכן שנצטרך להיכנס לסגר מלא"

ראש הממשלה התייחס להנחיות החדשות שיצמצמו באופן כמעט מוחלט את חופש התנועה של כלל אזרחי ישראל • "אני אומר בצורה ברורה - תישארו בבית"

ראש הממשלה בנימין נתניהו דורש מהציבור להישאר בבתים / צילום: קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו דורש מהציבור להישאר בבתים / צילום: קובי גדעון, לע"מ

שעות ספורות אחרי הטלת תקנות שעת חירום להגבלת פעילות, ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר הערב כי "אם לא נראה שיפור במגמה ייתכן שנצטרך להיכנס לסגר מלא. ואנחנו עושים את כל ההכנות הללוגיסטיות לכך".

"הצעדים שאנחנו עשינו, נעשים בכל העולם אבל אין בהם די. כי מספר החולים מכפיל את עצמו כל 3 ימים. בעוד שבועיים אנחנו עשויים למצוא את עצמנו עם אלפי חולים בסכנת מוות", אמר נתניהו. 

"כל המציל נפש אחת כאילו מציל עולם ומלואו, אך פה כל המדביק נפש אחת כאילו הדביק עולם ומלואו", אמר נתניהו. "בפעם האחרונה שדיברתי זה היה ביום חמישי, מספר החולים באיטליה היה אז 40 אלף ו- 3,405 מתים. היום יש 7,000 מתים באיטליה. אחרי 5 ימים בלבד יש בספרד 47 אלף חולים ו-3,400 מתים. עלייה עצומה במספר המתים. מסיבות אלה מדינות רבות בעולם, כמו בריטניה או בארה"ב, קליפורניה וניו יורק, החליטו על החרמה דרמטית על התושבים". 

נתניהו התייחס הערב להנחיות החדשות שיצמצמו באופן כמעט מוחלט את חופש התנועה של כלל אזרחי ישראל, ואמר כי "התקנות החדשות מצמצמות את המרחב הציבורי, ואני מבין שיש כמה שאפשר לפרש לכל מיני כיוונים. אני אומר בצורה ברורה - תישארו בבית. נשארים בבתים, נשארים בחיים. הסכנה בחוץ לא מבדילה בין בני הדתות וחובשי כיפות לכאפייה, ונשמרתם לנפשותיכם". 

"ממעבר לציות והנחיות מה שנדרש הוא משמעת עצמית קפדנית. אם לא תתגייסו לשמור על עצמכם ועל משפחתכם יהיה כאן אסון. פשוט אל תצאו מן הבתים. וגם בתים, שטפו ידיים, אווררו את הדירה. אלה לא זוטות, אלא דיני נפשות. אני יודע שקשה עם ילדים קטנים אבל אין ברירה". נתניהו התייחס לתוכנית הלמידה מרחוק. "אני מבקש להודות ללמורים ולארגוני המורים ולמשרד החינוך". 

"בעולם יש תחרות פרועה על השגת ציוד רפואי", המשיך נתניהו. "הקמנו חמ"ל לאומי בראשות ראש המוסד עם משרד הביטחון ומשרד בריאות שמקדם רכש רפואי בחו"ל ומקדם ייצור ציוד רפואי בארץ. הגדלנו את מספר הבדיקות בצורה דרמטית. היום ביצענו יותר מ-5,000 בדיקות. עבור בדיקה לנפש מדובר כפליים יותר מגרמניה ודרום קוריאה".

בנוסף נתניהו התייחס גם לתוכנית כלכלית לחילוץ המשק הישראלי, שאמורה הייתה להתפרסם כבר אתמול בבוקר, אך בשל דיונים בין האוצר לבין לשכת ראש הממשלה, היא מתעכבת. "ביממה הקרובה נפרסם תוכנית כלכלית נרחבת", ציין נתניהו. "אני רואה ושומע את המצוקה. שומע את המצוקה למקומות עבודה ופרנסה. לקיום העסק. זה חודר לליבי. אנחנו נעזור ונדאג לכם. יש לנו כלכלה חזקה ומשאבים ואנחנו נעזור לכם ונעזור אחד לשני כדי לעבור את המשבר". 

"אני לא יכול להגיד לכם הערב, מתי בדיוק יסתיים משבר הקורונה. אנחנו כבר מתחילים לחשוב על היום שאחרי ולכן הקמנו צוות לתכנון יציאה מן המשבר הכולל את מיטב המוחות. ברגע שנצא מן האירוע אנחנו נשקם את הכלכלה שלנו במהירות ובעזרת השם נחזור לימים רגילים. אלה ימים של הכרת תודה ואני רוצה להודות לאנשי הרפואה, שוטרים, צוותים רפואיים ואנשי בטחון עושים עבודת קודש, כולנו מצדיעים לכם".

"אזרחי ישראל, הקורונה מצטרפת למגיפות קטלניות שפגעו באנושות. כאשר המגיפות הללו התחוללו, לא הייתה לנו מדינה. אבל היום יש לנו מדינה וזה נותן לנו אפשרויות גדולות לשלוט על גורלנו", אמר נתניהו. "ישראלים מכל העולם מבקשים להגיע הביתה. מבינים עד כמה המדינה היא מחסה בעת צרה. ואני רוצה להודות לחברות התעופה המתגייסות לסייע. אנחנו כותבים פרק חדש בהיסטוריה של המדינה והדורות הבאים יסתכלו עלינו וילמדו את רגע המבחן". 

"אני יודע שיש תסיסה בשני חלקי העם. אני אומר - צריך לשים את זה בצד. אנחנו עם אחד ומדינה אחת וצו השעה הוא אחדות. אני חוזרת וקורא להקים ממשלת חירום לאומית". 

נתניהו לא התייחס בנאומו לדרמה חסרת התקדים שהתרחשה היום בכנסת, כאשר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הודיע שהוא מתפטר תוך שהוא סגר את דיוני המליאה ולא איפשר לרשות המחוקקת להמשיך ולמלא את תפקידה. נתניהו לא התייחס לעובדה שיו"ר הכנסת החליט שלא לכבד צו של בג"ץ וזו בשעה קריטית שבה הממשלה מבקשת מן הציבור הישראלי למלא אחר צווים כבדים. 

"עלינו להניח שזה לא הולך להיות קצר"

אחרי נתניהו עלה לדבר מאיר בן שבת, ראש המלל: "השאלה היא מתי נוכל לחזור לשגרה מלאה. קצב האירועים מכבידים ומייצרים ציפיה לבהירות ויציבות. לצערי , עלינו להניח שזה לא הולך להיות קצר. אבל, זה תלוי בנו. לא רק בנו, אבל גם. זה תלוי בצעדים שנעשה כדי להאט את התפשטות המגפה. בהנחיית רה"מ כל המערכות מגויסות למאבק. 

"אבל זה לא מספיק. שיתוף הפעולה שלכם הוא חיוני והוא תנאי להשתלטות על המגפה. המטרה היא לעצור את ההדבקות בתוכנו ולצמצם התפשטות. ואז נוכל לשלוט במצב. השטחת העקומה, זה יאפשר למערכת הבריאות לטפל בחולים באופן שישחרר את המשק. קיימנו דיונים רבים. בהם ניתחנו את המצב. טובי המומחים שטחו את הצעותיהם. צריך לומר לא רק שקשה לחזות את העתיד, תמונת ההווה לא ברורה. את המצב לאשורו נקבל רק בעוד שבועיים, אבל להשתהות יש מחיר. הממשלה וראש הממשלה נדרשו להחלטות קשות".