הנשיא ריבלין נשא דברים לאומה: "עלינו להבטיח כי כללי המשחק הדמוקרטיים יישמרו"

נשיא המדינה על תקנות החירום החדשות על רקע משבר הקורונה: "נתגבר ונצא מחוזקים; כל אחד צריך להבין את אחריותו האישית לכלל ולחברה" • על המשבר החוקתי בעקבות התפטרות יו"ר הכנסת אדלשטיין: "רובה ככולה של ההנהגה הישראלית יודעת שעלינו לציית לצווי ביהמ"ש"

נשיא המדינה ראובן ריבלין / צילום: דוברות בית הנשיא
נשיא המדינה ראובן ריבלין / צילום: דוברות בית הנשיא

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא הערב (ד') דברים לאומה, וזאת לאור ההתפתחויות החמורות ביממה האחרונה, בין היתר בשל תקנות שעת החירום והמגבלות החמורות המונחתות על אזרחי ישראל בשבועיים האחרונים ולקראת צפי של שבועות קשים בהמשך. בנוסף הנשיא התייחס גם למשבר החוקתי, לאחר שיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לא מילא אחר צו בג"ץ ובחר להתפטר מתפקידו תוך שהוא נועל את מליאת הכנסת ולא מאפשר ל-61 חברי כנסת להעלות את עניין בחירת יו"ר הכנסת להצבעה.

ריבלין דחק בראשי הגושים לשלב כוחות ולהקים ממשלת אחדות. בנאום לאומה אמר הנשיא כי הפערים בין הצדדים קטנים, וקרא לראשי המפלגות להבין את הקווים האדומים של הצד האחר ולהתגמש. ריבלין נראה כמכוון את דבריו למי ששמים את הסייגים העיקריים לממשה כזו, חברי הכנסת משה יעלון ויאיר לפיד, שהם המתנגדים בכחול לבן להסכם האחדות.

ריבלין התייחס גם לסוגיית המחלוקת בין בג"ץ לכנסת ולסירובו של יולי אדלשטיין לכנס את המליאה לדיון במינוי יו"ר חדש. לדבריו, ההישמעות להוראות בית המשפט הם חובה בלעדית שלנו אזרחי ישראל ובראש וראשונה חובתם העילאית של נבחרי הציבור ומנהיגיו, רבניו ומורי דרכו. "אנו עדים להתנגשות חריפה ביותר בין הרשויות השופטת והמחוקקת. ועם זאת, למרות השסע העמוק בין המחנות והרטוריקה החריפה, אני יודע כי רובה ככולה של ההנהגה הישראלית יודעת שעלינו לציית לצווי בית המשפט, ולא יעלה על הדעת שלא לקיימה, גם אם סבור מאן דהו כי שגה בית המשפט".

ריבלין הוסיף: "תהיה אשר תהיה המחלוקת בינינו, עלינו להבטיח כי כללי המשחק הדמוקרטיים יישמרו. עתה משהתפטר יו"ר הכנסת, אני בטוח שהוראת בג"ץ תכובד, ושהדמוקרטיה הישראלית תצא מחוזקת ואיתנה משעת מבחן זו". ריבלין מתח אומנם ביקורת על סירוב אדלשטיין לקיים את פסיקת בג"ץ - אך ללא אזכור שמו.

ריבלין דיבר גם על סוגיית הקורונה וקרא לציבור להישמע להנחיות: "ימים מורכבים וקשים לישראל ולעולם. הערב הושתו עוד תקנות לשעת חירום כפי שלא היו מעולם, למען שמירה עלינו. אנו מצווים ציות להוראות החירום וההצלה, להוראות הממשלה ושירותי החירום, גם אם אנו חושבים שהן מוטעות - נעשה ונשמע. בנפשנו הדבר".

ריבלין נעל את נאומו ואמר: "כילד חוויתי את המצור על ירושלים, ידענו רגעי מבחן קיומיים וקשים יותר, ויכולנו להם. אין לי ספק שגם היום נוכל לקושי הזה. נתגבר ונצא מחוזקים. שמרו על עצמכם. כל אחד צריך להבין את אחריותו האישית לכלל ולחברה".