יועמ"ש הכנסת לבג"ץ: "שבירת כלים בין הכנסת לבית המשפט העליון"

בג"ץ דן הערב בפקודת ביזיון ביהמ"ש נגד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, לאור סירובו להצביע היום על בחירת יו"ר חדש • יועמ"ש הכנסת איל ינון הציע שתי הצעות: לקבל את התפטרות אדלשטיין ולחכות 48 שעות שתיכנס לתוקף - או להעביר את סמכויותיו מיידית לח"כ הוותיק ביותר

עו"ד איל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת / צילום: שלומי יוסף
עו"ד איל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת / צילום: שלומי יוסף

"עוד לא הייתה פעם שבאתי בלב כבד כל-כך לבית המשפט. זה אירוע חסר תקדים, שבירת כלים בין הכנסת לבית המשפט העליון" - כך אמר הערב (ד') יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון, בפתח הדיון בבג"ץ על פקודת ביזיון בית המשפט, לאור  סירובו של יו"ר הכנסת המתפטר יולי אדלשטיין להצביע היום על בחירת יו"ר כנסת חלופי - זאת בניגוד לפסיקת בג"ץ שחייבה אותו לעשות כן עד היום.

"תחושה מאוד קשה עוטפת אותי הערב. אני כשלתי, לא האמנתי שכשאני אהיה בתפקיד יקרה דבר כזה. על כך אני מבקש לומר שאני מצר על זה מאוד", אמר עו"ד ינון. 

בהמשך הציע עו"ד ינון כי השופטים "יכילו את האירוע", כלשונו. הוא הציע שהשופטים יאפשרו להתפטרותו של אדלשטיין להיכנס לתוקף, ובתום 48 שעות יועבר התפקיד על-פי פסיקת בית המשפט לידי חבר הכנסת הוותיק ביותר, שיורה מיד על כינוס המליאה לצורך בחירת יו"ר חדש.

יועמ"ש הכנסת הוסיף ואמר כי המתווה של פקודת ביזיון בית המשפט אינו ההליך המתאים לענייננו. לדבריו, אם בית המשפט מעוניין שלא להכיל את אי-הציות, אזי הוא מציע כי בית המשפט יקבע שסמכותו של יו"ר הכנסת אדלשטיין תועבר באופן מיידי על-ידי בית המשפט לוותיק חברי הכנסת רק לצורך בחירת היו"ר החדש. אדלשטיין ימשיך לכהן עד למינוי של היו"ר החדש. לדברי ינון, ותיק חברי הכנסת, עמיר פרץ, הסכים לקבל את המתווה ויכנס את המליאה כבר ביום חמישי, אם בית המשפט יורה לעשות כן.

בסיום הדיון אמרה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות: "נשתדל לתת פסק דין בהקדם האפשרי".