האצה במגעים להקמתה של ממשלת חירום: הרוטציה תקובע בחקיקה

הוסכם כי תקופת כהונה זו של נתניהו תהיה חלק מתקופת הכהונה שתוקצה לו ברוטציה • בכחול לבן דורשים כי הרשימה המשותפת אמורה להמשיך לכהן בראשות שתי ועדות בכנסת, בליכוד מתנגדים לפחות לועדת העבודה והרווחה בראשות עאידה תומא סולימאן

פגישת הנשיא ריבלין עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמש בבית הנשיא / צילום: קובי גדעון, לע"מ
פגישת הנשיא ריבלין עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמש בבית הנשיא / צילום: קובי גדעון, לע"מ

האצה במגעים להקמתה של ממשלת חירום, לאחר שיחת הטלפון אמש בין ראש הממשלה נתניהו לחבר הכנסת בני גנץ. המתווה שעל הפרק הוא הקמתה של ממשלת חירום, ולא ממשלת אחדות לשלוש שנים כפי שדובר קודם לכן. מדובר על ממשלת חירום של חצי שנה בראשותו של נתניהו לטיפול במשבר הקורונה ובמהלך התקופה הזו תגובש המסגרת של ממשלת האחדות שתקבל את האחריות בתום תקופת החירום.

לפי גורם פוליטי המעורב במגעים, הוסכם כי תקופת כהונה זו של נתניהו תהיה חלק מתקופת הכהונה שתוקצה לו ברוטציה. חלוקת התיקים בממשלה, אמורה להיות לפי החלוקה שתהיה בתקופת הכהונה של נתניהו, מה שמרמז כי הוא עשוי להיות הראשון בכהונה גם בממשלת האחדות העוקבת לממשלת החירום, אף שהסוגיה הזו עדיין במחלוקת.

חבר הכנסת יאיר לפיד שבפועל הסיר את התנגדותו לעצם השותפות בממשלה עם נתניהו, עדיין דורש כי נתניהו ימסור בתום תקופת ממשלת החירום את ראשות הממשלה לגנץ. במסגרת חלוקת התיקים, לפי אחד מהגורמים, הוסכם כי כחול לבן תקבל את המשפטים אך עם מועמד המוסכם על הליכוד. גורם בליכוד הכחיש את המידע הזה. בכל מקרה הוסכם כי לא תועלה הצעת חוק בלי הסכמה של שני הצדדים.

כמו כן, סוכם על חקיקה שתאפשר את מעמד סגנות ומ"מ ראש הממשלה במקרה של נבצרות, כדי לתת בסיס לקיום של מתווה הנבצרות בממשלת אחדות. סוכם כי עצם הרוטציה תקובע בחקיקה, דרישה של כחול לבן כדי להבטיח שנתניהו יקיים את ההחלפה.

בחלוקת התיקים מדובר על גושים, קרי גוש הימין-חרדים, וגוש כחול לבן-העבודה-מרצ וגם ישראל ביתנו. בכחול לבן דורשים כי הרשימה המשותפת אמורה להמשיך לכהן בראשות שתי ועדות בכנסת, בליכוד מתנגדים לפחות לועדת העבודה והרווחה בראשות עאידה תומא סולימאן.

ל"גלובס" נודע כי חידוש המשא ומתן נעשה לאחר שיחות שכנוע של הגורמים המתווכים לרבות נשיא המדינה עם ראש הממשלה נתניהו עם בני גנץ ובעיקר עם שני המתנגדים העיקריים לאחדות, חברי הכנסת לפיד ויעלון. יעלון שהתנגדותו האישית לנתניהו עזה במיוחד, עשוי שלא להיכנס לממשלה בשל כך, לפחות במהלך כהונת נתניהו ולקבל במקום זאת את ראשות ועדת החוץ והביטחון, שכעת עומד בראשה גבי אשכנזי.

אשכנזי מעורב עמוקות בניסיונות השכנוע של חברי מפלגתו ובעיקר מול יאיר לפיד. בין השניים קשר טוב, ואשכנזי לפי גורמים בכחול לבן הוא האחראי לשינוי המסוים בעמדת לפיד, שכאמור כבר לא שולל את השותפות עם נתניהו בממשלה, וככל הנראה מוכן לקבל אותו כראש ממשלת החירום הזמנית.