מתי תגיע ההתאוששות אל שוקי המניות?

מנהל ההשקעות הראשי בבנק לומברד אודייה השווייצרי, סטפן מונייה, אומר בראיון ל"גלובס" כי "בתרחיש שבו הנגיף יישאר איתנו לאורך זמן, האירוע והשפעתו על השווקים עלולים להידמות יותר למלחמה. צפוי גל של חברות שלא יוכלו לשרת את החוב שלהן, כשממשלות לא תוכלנה לתמוך בהן"

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי בבנק לומברד אודייה השווייצרי / צילום: לומברד אודייה
סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי בבנק לומברד אודייה השווייצרי / צילום: לומברד אודייה

"מהלך ההתאוששות של השווקים תלוי בהשגת התוצאות של המאבק למיגור נגיף הקורונה כבר בשבועות הקרובים. בהתבסס על ההצלחה בסין ובדרום קוריאה, אנחנו מצפים למהלך שווקים הדומה לזה של אסון טבע", כך מעריך סטפן מונייה, מנהל השקעות ראשי בבנק השווייצרי לומברד אודייה, המנהל נכסים בהיקף של יותר מ-300 מיליארד דולר. את פעילות הבנק בישראל, שהחלה בשנת 2017, מוביל מייקל גרוס. 

התעכבנו עם מונייה על מה הוא מתכוון בתרחיש "אסון טבע". לדבריו, "בדומה להשפעה של אסון טבע, ברגע שמספר ההידבקויות עובר את נקודת השיא, אנו מצפים לראות התאוששות הדרגתית בשוקי המניות בחצי השני של השנה. בהתבסס על הצלחת עצירת ההתפשטות בסין ובדרום קוריאה, זהו תרחיש הבסיס שלנו. אנחנו מעריכים כי ברגע שתתחיל מגמת התאוששות, ומדד S&P 500 יגיע לרמה של 2,900 נקודות (לעומת כ-2,475 נקודות כיום, כלומר עלייה של כ-17%), הוא צפוי להמשיך ולעלות בעוד כ-20% נוספים בתוך שנה, כלומר להגיע לרמה של כ-3,500 נקודות עד 2021".

אופטימי, ברמת המאקרו

עוד לדברי מונייה, "הזהב צפוי ליהנות מהירידה בתשואות על אג"ח ממשל אמריקאיות ומההקלות שיתנו מרבית הבנקים המרכזיים בעולם, ולהמשיך לטפס, אם כי בשיעור מתון ולאורך זמן. פרמיית הסיכון תרד ומרווחי האשראי יירדו במהירות. אירועי הפרה של אמות מידה פיננסיות ובעיות לשרת את החוב יהיו מוגבלים. החריגים היחידים יכולים להיות נכסים שחשופים לשוק הנפט, אשר בהתחשב במלחמת המחירים בין רוסיה לסעודיה, יתייצבו במקרה הטוב".

אז בסך-הכול אתם אופטימיים?

"כן. במבט מאקרו, השפעה כה משמעותית אך קצרת טווח תאפשר לצרכנים לחזור להרגלי הצריכה הקודמים שלהם כבר במחצית השנייה של 2020. ויחד עם האמצעים הפיסקאליים והמוניטריים שננקטו לאחרונה ועוד יופעלו בהמשך, הכלכלה העולמית תקבל דחיפה לצמיחה".

מונייה, בעל תואר שני במימון בינלאומי מאוניברסיטת HEC בפריז, החל ב-1990 את דרכו כבנקאי בג'יי.פי מורגן ומשנת 2015 משמש כמנהל השקעות ראשי בלומברד אודייה, שהוקם ב-1796. לבנק משרדים ב-27 ערים בעולם.

מה יקרה אם תרחיש הבסיס שלכם לא יתממש?

"בתרחיש בו הנגיף יישאר איתנו לאורך זמן, במקרה ואמצעי הסגר של אירופה וארה"ב יתבררו כיעילים פחות משל סין ודרום קוריאה, או שהנגיף יחזור לאסיה בגל שני, האירוע והשפעתו על השווקים עלולים להידמות יותר למלחמה. צפוי גל של חברות שלא יוכלו לשרת את החוב שלהן, כשממשלות לא תוכלנה לתמוך בהן. שיעור אבטלה גובר יפגע ביכולת של כלכלות להתאושש, ואנו עלולים לראות משבר חוב עולמי בדומה ל-2008, אז חוב תאגידי וממשלתי בהיקפים גדולים תדלק את המשבר.

"במקרה זה, תידרש תגובה פיסקאלית עוד יותר חזקה, היות ומדיניות מוניטרית של ריבית נמוכה רק מגדילה את החוב. מנקודת מבט של השקעה, מיתון ממושך יביא לירידות של עוד 15% עד 20% במניות בממוצע עולמי. בנוסף, הימשכות המגפה תביא ללחץ נוסף על מטבעות השווקים המתעוררים וחובותיהם, בדומה למה שקרה ב-2008 וב-2014-2016. כמו כן, הזהב ימשוך משקיעים ויגיע לרמות של 1,800-1,900 דולרים לאונקיה".

"לתמוך בעסקים הקטנים"

אז למעשה סביבת הריבית הנמוכה והיקפי החוב הגדולים שמעודדים פעילות בשגרה, יחריפו את מצב המשקיעים והכלכלות בתרחיש שכזה?

"זה לא סביר, כי הריביות הנמוכות כאן כדי להישאר. גם אם המשבר יעבור יחסית מהר ושיעורי הריבית יחלו לחזור למצבם במידה מסוימת, אנו צופים שהם יישארו נמוכים מספיק ברמות שיעודדו יציבות של החוב".

מה דעתך על הצעדים בהם נוקטים בנקים מרכזיים ברחבי העולם, כדוגמת הפד? מה עם צעדים פיסקאליים?

"הבנקים המרכזיים עושים במידה רבה את הנדרש מהם, מפעילים את ספר ההוראות שלהם מהמשבר הכלכלי העולמי של 2008. חלק מהצעדים הספציפיים יצטרכו להתרחב, וחלק מהצעדים הרחבים יצטרכו להיות ממוקדים יותר - אך הדברים הולכים בכיוון הנכון.

"בצד הפיסקאלי, יש צורך במתן תמיכה המיועדת לעסקים קטנים-בינוניים (ולספקי האשראי שלהם), שהרי מגזר זה כמעט ולא מפיק תועלת מצעדים רחבים, דוגמת הקלות כמותיות והורדת ריביות. בהתחשב בכך שמקור המשבר אינו במערכת הפיננסית, ושחברות ומשקי בית יהיו אלה הזקוקים לתמיכה מכרעת, יש צורך ביותר צעדים פיסקאליים על ידי הרשויות, ולא צעדים של בנקים מרכזיים".

מתי אתם מעריכים שכלכלת העולם תחזור לשגרה?

"שיתוק כמעט מוחלט של כלכלות שלמות במשך חודשים, בהכרח ישפיע מאוד על הצמיחה לטווח הקרוב, והתכווצות כלכלית חסרת תקדים תתרחש במחצית הראשונה של השנה. עם זאת, הציפייה שלנו היא שכאשר הצעדים בתחום בריאות הציבור באירופה ובצפון אמריקה יתחילו להביא לשיפור, בסופו של דבר הצעדים הכספיים והמוניטריים המשמעותיים שננקטו על ידי ממשלות ובנקים מרכזיים יתנו את אותותיהם. מסיבה זו, מעבר לפגיעה בלתי נמנעת ברווחי התאגידים במחצית הראשונה של השנה, אנו צופים כי בששת החודשים האחרונים של 2020 תיווצר התאוששות כלכלית, שתחזיר את דיווחי החברות לתחום החיובי, עוד לפני סוף השנה. חשוב להוסיף, כי השילוב של ריביות נמוכות ומחירי נפט נמוכים פירושו שבטווח הרחוק יותר, יש פוטנציאל גדול יותר להרבה חברות להרוויח".

אם המפולת בשווקים תימשך, יכול להיות מצב של השבתת מסחר ממושכת בארה"ב או במקומות אחרים?

"מבחינה פוליטית, ממשל טראמפ יתנגד לעשות צעד כה רדיקלי, במיוחד בשנת בחירות. שר האוצר של ארה"ב, סטיב מנוצ'ין, אמר ב-17 במרץ כי הממשל האמריקאי רצה להשאיר את השווקים פתוחים. עם זאת, ייתכן ששעות המסחר יצומצמו".

"לגדר עם הין"

לדברי מונייה, "חשוב להבין כי החלטות על סגירת שווקים פיננסיים הן נדירות, אך נעשה בהן שימוש בשווקים של סין לאחרונה, עם עיכוב פתיחת השוק לאחר חגי השנה החדשה, החלטה שעזרה לשוק. לעומת זאת, ההחלטה לסגור את הבורסה היוונית לפני כמעט חמש שנים במהלך משבר החוב הממשלתי, לא הפריעה לירידה של 16% בפתיחת השוק חמישה שבועות מאוחר יותר. השבתה של הבורסה בניו יורק הופעלה רק לאחר ה-11 בספטמבר 2001, ובמהלך המשבר הגדול של 2008 לזמן קצר יחסית. בפרוץ מלחמת העולם הראשונה, לפני יותר מ-100 שנים, נסגרו השווקים לארבעה חודשים".

כיצד התפשטות הנגיף עלולה להשפיע על המרוץ לנשיאות ארה"ב?

"ככל שמאטה הכלכלה ותשומת הלב ממוקדת בווירוס הקורונה, המצביעים האמריקאים עשויים להימשך לפוליטיקה המוכרת של ג'ו ביידן. המגפה עשויה להמשיך להשפיע על הבחירות לנשיאות, שהרי כל החמרה בנגיף עשויה לעצור את המועמדים לנהל קמפיין בציבור ולהגביל את שיעור ההצבעה בימי הבחירות. סביר להניח שכל האטה תערער את טענתו של דונלד טראמפ, כי ניתן לסמוך עליו שיוביל את הכלכלה, מכיוון שאנו רואים שהממשל הנוכחי בראשותו מפקפק בהבנה המדעית וממעיט בערכה של ההתפרצות".

יש דרך אפקטיבית לגדר את תיק ההשקעות בימים אלה?

"לדעתנו, הין היפני מהווה נכס גידור מתאים לפורטפוליו, היות שהוא נע בקורלציה הפוכה לשינויים בשוק האג"ח האמריקאי וגם מספק גידור מהחרפת המגפה".