דעה: מתחסלות כמו אלכוג'ל - קרנות הנאמנות צריכות תמיכה

למרות הקטסטרופה בתשואות קרנות הנאמנות בימים אלה, חובה לומר כי מדובר על מוצר פיננסי מעולה, שקוף ומפוקח היטב, המאפשר לציבור הרחב לקבל חשיפה לטובי מנהלי ההשקעות בישראל, במגוון אפיקי השקעה ובעלויות הוגנות

קרנות הנאמנות צריכות תמיכה / הדמיה: shutterstock
קרנות הנאמנות צריכות תמיכה / הדמיה: shutterstock

ענף קרנות הנאמנות עומד בחזית השוק הונית של משבר הקורונה. מדובר על ענף המנהל חלק מרכזי מהכספים הנזילים של הציבור בישראל, אשר מיזג לתוכו אשתקד את ענף תעודות הסל. הציבור המבוהל, החרד לבריאותו הכלכלית לא פחות מלבריאותו הפיזית, רואה את תיק ניירות הערך שלו נשחק ועט על יועצי ההשקעות בבנקים. אלו, במצוקתם, מחסלים את ההחזקות בקרנות הנאמנות כאילו היו אלכוג'ל.

בהינתן מסה דרמטית של הוראות מכירה, הנזילות של מרבית קרנות הנאמנות הידלדלה במהירות, והן נאלצות לבצע מכירות כפויות של ניירות ערך, וזאת תוך הפעלת שיקול דעת מוגבל בכל הקשור לוולואציות של אותם ניירות, בשל הצורך לתת לציבור את כספו.

אם לא די בדרמה שחווים מנהלי ההשקעות בתעשיית קרנות הנאמנות לנוכח המפולת בשווקים, אזי רבים מהגופים הפיננסיים המובילים, שחווים חשש לקריסה בהכנסות מדמי ניהול, הוציאו עובדים רבים לחופשה ללא תשלום, כך שהעומס הנפשי והתעסוקתי על העובדים הנותרים גדל.

במציאות זו חובה על הרגולטורים הדואגים לאינטרסים הכלכליים של הציבור הרחב לנקוט צעדים אופרטיביים. רשות ני"ע צריכה לעזוב בעת הנוכחית את הכיסא הנוח של "השוטר של שוק ההון" ולהפוך להיות אבא ואמא של השוק. האכיפה צריכה ודאי להימשך, אולם הדגש צריך להיות על תמיכה וסיוע ניכרים לגופים המפוקחים.

מבחינת רשות ני"ע זה "אירוע על המאדים"

על רשות ני"ע להודיע כי בשנה הקרובה לא ייגבו עלויות מכל סוג ממנהלי קרנות הנאמנות, בתנאי שהחברות יתחייבו לתוכנית התייעלות מוסכמת, הכוללת הפחתת עלויות שכר דיפרנציאלית והגבלת תשלומים לבעלי שליטה, וכמובן הקפאת דמי ניהול.

מנהלי קרנות הנאמנות פרנסו שנים רבות את קופת המדינה בתשלום אגרות ועמלות גבוהות, וכעת הגיעה השעה לבוא לקראת הענף על מנת לאפשר לו לשרוד את הסערה המושלמת, ולתכנן את היום שאחרי משבר הקורונה.

צר לי לומר כי הצעדים עליהם הודיעה רשות ני"ע עד היום ביחס לענף קרנות הנאמנות הם מינוריים ולא רלוונטיים למודל העסקי הקורס של הענף.

היה והרשות תתמיד בגביית האגרות והעמלות כאילו המשבר הוא אירוע על המאדים שניתן לטפל בו עם חוזרים בלבד, המציאות תהיה שבתי השקעות רבים לא ישרדו את המשבר. במציאות זו הרשות לא תזכה להכנסה עתידית ושוק קרנות הנאמנות יהפוך ריכוזי הרבה יותר, ויאבד כוח אדם מקצועי וידע שנצבר במערכות.

במקביל, מכיוון שהמסחר בבורסת ת"א מתנהל בימי ראשון, בשעה שהבורסות העולמיות סגורות, רצוי שרשות ני"ע תמצא את הדרך לאפשר יצירות ופדיונות בכל קרנות הנאמנות בימים שני עד חמישי כמו בקרנות חו"ל, במקום יצירות בימים ראשון-חמישי, על מנת למזער נזקים למחזיקי היחידות.

כמו כן צריך להקל על מנהלי קרנות הנאמנות באופן מהותי בכל האמור בשינוי מדיניות, מיזוג או סגירה של קרנות - הן בצד העלויות והן בצדדים הפרקטיים, על מנת לסייע להם לשרוד את התקופה.

הטבות מס למשקיעי הקרנות - כמו בארה"ב

המשבר הנוכחי מביא אותי להרהר בקול רם על מודל הנזילות היומית, שהוא בלב ה-DNA של תעשיית קרנות הנאמנות. התחושה שלי בעקבות המשבר הנוכחי, שערער כל הנחת ניהול סיכונים הגיונית, היא כי הנזילות היומית מגדילה את הנזק למשקיעים על פני התועלת, ולפיכך הענף בעידוד הרגולטורים צריך לאמץ מודל חדש של נזילות בקרנות נאמנות המבוסס על נזילות שבועית, חודשית ורבעונית, ולהותיר רק קרנות כספיות עם מנגנון נזילות יומי.

לתפיסתי, על רשות ני"ע לקדם מול משרד האוצר מתן פטור ממס רווחי הון למשקיעים בקרנות נאמנות, המחזיקים בקרנות לתקופות זמן ארוכות. הטבת מס שכזו תוכל לרסן יציאת כספים מקרנות הנאמנות, ובמקביל למשוך השקעת כסף חדש בהן. בארה"ב החוסכים משתמשים באינטנסיביות באפיק קרנות הנאמנות כחיסכון ארוך טווח, וזוכים בשל כך להטבות מס, וזו השעה להשמיש את כלי המיסוי כדי לייצב את ענף הקרנות, ולסייע לחוסכים ולשוק ההון המקומי כולו.

למרות הקטסטרופה בתשואות קרנות הנאמנות בימים אלה, חובה לומר כי מדובר על מוצר פיננסי מעולה, שקוף ומפוקח היטב, המאפשר לציבור הרחב לקבל חשיפה לטובי מנהלי ההשקעות בישראל, במגוון אפיקי השקעה ובעלויות הוגנות. לאור זאת, יש לתמוך בו ולהתאים אותו לעולם החדש, על בסיס הלקחים שיופקו ממשבר המאה שאנו חווים כעת, ולא להתעלם מן הכאוס בענף. 

הכותב הוא יועץ כלכלי, דירקטור וחבר ועדות השקעה בגופים מוסדיים. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם