גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות: האביב הערבי הגיע לכנסת ישראל

איך הפכו חברי הרשימה המשותפת מקבוצה של עסקנים, שאף אחד לא סופר, לכוח הפוליטי השלישי בגודלו בכנסת, למה כוח העל של בנימין נתניהו יכול לסייע למאבק בקורונה ומי ניסה לשכנע את יולי אדלשטיין לכתוב נאום שמציג אותו כמרטיר

אחמד טיבי / צילום: Ammar Awad, רויטרס
אחמד טיבי / צילום: Ammar Awad, רויטרס

מגפת המוות השחור, שהתפשטה במאה ה-14, הייתה מן הקטלניות בהיסטוריה של האנושות. לפי התיעודים ההיסטוריים חוליה נשאו כתמים שחורים על העור וגומות עיניהם נמשכו מטה בגוונים כהים. ראש הממשלה בנימין נתניהו העלה אותה, וגם את הכולירה מהמאה ה-19 ואת המגפה הקטלנית מהמאה הקודמת - השפעת הספרדית של 1918 - כמבוא לנאומו האחרון.

נאומו של נתניהו ביום רביעי בערב היה מבהיל, ממש. בסיומו ישבו משפחות גרעיניות מרותקות למסך, והפחד, לא בפעם הראשונה השבוע, נתן אותותיו.

לנתניהו יש כוח מאגי על הציבור. נאומים מצמררים הם כוח העל שלו. הוא מעולם לא הצטיין בז'אנר נאומי שלום ותקווה, אך כשצריך להטיל מורא, הוא מומחה מהשורה הראשונה. היום זה לא נכתב כביקורת על האיש וסגנונו, אלא מתחושה שייתכן ובאביב 2020 יש לכך הצדקה. נתניהו היה נחוש להפחיד את הציבור הישראלי, כדי לדרבן אנשים לשבת בתוך הבתים, לברוח מנגיף חמקמק, נקמן ואכזר שעד לרגע זה אף אחד לא יודע לזהות את פועלו באופן מלא.

ההשוואות ההיסטורית על המגפות, הובילו למחשבות נוגות על תקופות מורכבות בהיסטוריה. במרחק קו אווירי, כמה מאות מטרים ממשרד ראש הממשלה, בבניין הכנסת, נזכרנו בחומת ברלין. עם אחד, מחולק לשניים, משני עברי חומה. אלה דואגים לאלה. הקשיים נערמים ונחלקים בין שני הצדדים, אך שיח מעבר לחומה אין. יש אחדים שמסתננים מצד לצד, מעבירים סחורות, לוחשים סודות לחבריהם. אך בגדול, מערב לא מדבר עם המזרח ומזרח לא עם המערב. במסדרונות הכנסת חשו כך. אדם שחלף מחוץ לחדר הועדה המסדרת, יכול היה לראות את יו"ר הועדה המסדרת של כחול לבן, ח"כ אבי ניסנקורן מחליף מילה, מחווה, עם ח"כ משה גפני מיהדות התורה. יש קשרים בין שני העמים, משני צדי החומה. שומרים על יחסים טובים, בשביל העתיד המשותף של העם. מי יודע, אולי יום אחד ייתנו להם לשתף פעולה.

השבוע הקשה של גפני

לגפני היה שבוע קשה. בבת עינו נלקחה ממנו. מקום העבודה הקבוע שלו, ועדת הכספים עברה יד. ועוד למי? לאנשי ישראל ביתנו שהחריפו את הטונים נגד נציגי החברה החרדית בשנה האחרונה. זה צרב, זה כאב. גפני מתגאה בקשרים החזקים שלו עם נציגי הרשימה המשותפת. בהסתודדויות בין מזרח למערב, נכלל גם חברו הטוב של גפני, בקרוב אולי חברו לשעבר, ח"כ אחמד טיבי.

הפרידה של הצמד גפני-טיבי היא מחזה קורע לב. שלא יקל ראשכם בדבר. בין השניים התקיים ציר פוליטי וחברי ממושך שנים. טיבי נהג להישען על ידידו ולהשיג הישגים נחוצים עבור הציבור הערבי. הוא לא יכל לנפנף בכך בראש חוצות כדי לא לשרוף את הגשרים ולכן הדבר נעשה בשקט, בסגירות פוליטיות מתוחכמות.

אולם השנים 2019-2020 יירשמו בהיסטוריה של ישראל כימי ההתעוררות הפוליטית של הציבור הערבי. הרשימה המשותפת הפכה תוך זמן קצר מקבוצה של עסקנים לא מוכרים, שאיש אינו סופר אותם, לכוח הפוליטי השלישי בגודלו בכנסת וטיבי הבין שאין לו ברירה. עליו לנטוש את החברותא הסודית והאישית עם גפני ולתבוע עבור הציבור שלו, להיכנס בדלת הראשית למשכן.

וכך, 15 מנדטים, תורגמו השבוע לשני יושבי ראש ועדות, לא פחות. הישג היסטורי. הועדה המיוחדת לרווחה ועבודה בראשות ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש, המשותפת) והוועדה המיוחד למיגור האלימות בחברה הערבית בראשות ח"כ מנסור עבאס (רע"ם, המשותפת). שני מנצחים הסתובבו השבוע בגאווה גדולה, ח"כ איימן עודה וח"כ אחמד טיבי.

מאחורי הקלעים, ברגעים שבהם הוכרזו שמות הוועדות וזהות העומדים בראשן, היו מי שדרשו מניסנקורן להחליף את שם הועדה למיגור האלימות בחברה הערבית, לוועדה שתעסוק במיגור אלימות באופן כללי. עם הכוח בא התיאבון והם רצו להיתפס ככלל ישראלים, כאחראים לציבור, גם היהודי. 'מה אתם רוצים שייכלל שם בנוסף', הם נשאלו והשיבו מיד. גם הטיפול באלימות ספציפית נגד חברי הקהילה האתיופית.

אך בכחול לבן שירטטו להם גבול. 'שתי ועדות קיבלתם, יותר מכל סיעה אחרת. אם אתם רוצים לפוצץ הכול על זה, תפדלו'. במשותפת התקפלו. טוב ציפור אחת ביד מאשר שתיים על העץ. חברי המשותפת הבכירים מבינים שהישגיהם בבחירות עשויים להיות חלקיים, זמניים. כל הוועדות, כולל אלה שקיבלו לרשותם הוקמו כמיוחדות וזמניות. העסק יתקפל ברגע שתוקם ממשלת אחדות ובמשותפת יודעים כי הדבר על הפרק ועם הקמת ממשלה, גם חלוקת הועדות תשתנה.

בינתיים, במשותפת לוקחים מה שיש ומקווים לטוב. יו"ר המשותפת, איימן עודה, שהוא גם יו"ר מפלגת חד"ש, מיהר לצ'פר את תומא סלימאן. הוא שמע את הביקורת הציבורית על כך שבראש אף ועדה לא הוצבה אישה וגם היה לו אינטרס אישי. תומא סלימאן לוטשת עיניים לתפקיד יושבת חד"ש הבאה ועבור עודה כדאי לשמור עליה עסוקה ומרוצה ולא חותרת תחתיו. ייתכן שהוא מפנטז על תפקיד יו"ר האופוזיציה והדבק לשמירת המשותפת יחדיו עובר באמצעות חלוקה הוגנת של צ'ופרים, לכולם.

טיבי, חולם על מינוף ההשפעה והעוצמה מעבר לתפקיד יושב ראש ועדה. הוא אחד מן הח"כים הוותיקים, המתוחכמים והמנוסים שיש בכנסת. אם מישהו היה שואל אותו מה על השולחן מבחינתו, זה בכלל תפקיד של שר.

ציר פוליטי שקט ומרתק

בעוד השיח הציבורי ברובו עוסק בקרבות הליכוד אל מול כחול לבן וגם רבים הדיווחים על הנעשה בתוך גוש הימין, הציר הפוליטי השקט והמרתק נרקם בחודשים האחרונים, בין שני ח"כים בולטים של כחול לבן לבין ראשי המשותפת.

אלה הם שני פוליטיקאים המצטיירים ככוחות החזקים במפלגת הינוקא - אבי ניסנקורן ועופר שלח. הם הצמד הרלוונטי בניהול מערכת היחסים העדינה ובניית האמון עם אנשי המשותפת. הקשר חשוב ומעמיק, וככל שנציגי הציבור הערבי הולכים ומשתנים לנגד עינינו, שומטים את העיסוק בנושא מדינת פלסטין, כך גם התחילו להבין בכחול לבן שלברית הפוליטית הזו תהיה רלוונטיות גדולה בעתיד. שלח וניסנקורן שומרים על קשר רציף, חברי. לא לחינם בהצהרות הפתיחה של תומא סאלימן ועבאס, בראשות הוועדות, הם לא חסכו מילים ומחמאות ותודות למצב הפוליטי החדש.

מה הציפיות של המשותפת? זה ברור. הם לא תינוקות ומבינים שממשלת האחדות מתדפקת על הדלת. אם וכאשר כחול לבן ייכנסו לגוב האריות של הליכוד, הם מצפים משלח ומניסנקורן להמשיך לדאוג להם ולטפח את היחסים. וזהו הסיפור של העת הזו: ציר טיבי-גפני נזנח לאנחות. טיבי נטש את המגבעות השחורות ושם ביטחונו בכחול לבן.

אדלשטיין ויתר על הנשיאות

אבי ניסנקורן היה עמוס מאוד השבוע. מי שהתבונן בו, דרך מסכים, יכול היה להסכים שהוא איש נכון במקום הנכון בעת הזו. בלי רעש וצלצולים, בלי להכאיב ולפגוע, הוא שמר על קשר רצוף עם המתבצר, יו"ר הכנסת היוצא יולי אדלשטיין, אך לא ויתר ולא עיגל לו פינות בשום מצב. יום רביעי היה יום קשה במיוחד, בלשכתו של היו"ר. הוא הקיף עצמו בצוות היועצים הקרוב אליו, מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ, היועץ שלומי וריאט והדובר פנחס וולף. הקבוצה שמקיפה אותו, במיוחד הראשון המנכ"ל, תמכו בו עם ההליכה עד לקצה. זה ישרת אותו במרכז הליכוד. ביחד הם כתבו לו נאום של מרטיר, כאילו אדלשטיין נפל על חרבו בהגנה על המולדת, לא פחות.

ברגעי השיא, יום רביעי בבוקר אחר השעה 11:00, עורך דין איל ינון רץ לחדרו וניסה לדבר על ליבו, להסביר שזה אקט קיצוני, חריף, לא הולם את המעמד. אבל אדלשטיין היה מוקף בחברותו הקרובה ולבו התקשה. פניו לעבר ראשות הליכוד ולא לעבר נשיאות המדינה ולא נותר עוד על מה לדבר. הוא שידר את הדברים שלו בשידור חי, בלי שהוא נותן רמז מטרים לסגל הבכיר בכנסת באשר לכוונתו. 

עוד כתבות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט