גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קופונים בשווי מיליונים, בילויים וימי חופשה: כך מנסה סין להעיר את הצרכנים מהלם הקורונה

אחרי שהגבלות התנועה בוטלו, בסין רוצים לשכנע את האזרחים לחזור לאכול בחוץ, לטייל ולהוציא כסף כדי לאושש את הכלכלה המוכה ● בערים רבות מחלקים הנחות לקניית מוצרי חשמל ומכוניות, ובמקומות אחרים אפילו מוסיפים חצי יום לסוף השבוע

צוות של מסעדה בבייג'ינג מוכר ארוחות מחוץ לחנות, ביום רביעי השבוע / צילום: רויטרס
צוות של מסעדה בבייג'ינג מוכר ארוחות מחוץ לחנות, ביום רביעי השבוע / צילום: רויטרס

בשבוע שעבר רשמה סין ציון דרך חשוב נוסף במסע הארוך לחזרה לשגרה, כאשר בית הקולנוע הראשון במדינה נפתח מחדש אחרי כמעט חודשים של השבתה בתקופת הקורונה. בית הקולנוע "ג'ין זונג לו" במחוז שינג'יאנג הרחוק בצפון מערב סין ערך ביום הראשון הקרנות מ-12:00 עד 19:00, אלא שאפילו צופה אחד לא הגיע.

נכון ליום ראשון השבוע עלה כבר מספר בתי הקולנוע שנפתחו מחדש בסין ל-523, 4.6% מכלל בתי הקולנוע במדינה. אלא שההכנסה הכוללת שלהם באותו היום עמדה על 41 אלף יואן (כ-20 אלף שקל) בלבד. המספרים במחוז ג'יאנגסו במזרח סין היו משעשעים במיוחד כששני בתי קולנוע עם ארבעה מסכים הניבו הכנסה יומית של 35 יואן (כ-18 שקל) בלבד.

בתי הקולנוע בסין אמנם מקרינים בשלב זה רק שוברי קופות קלאסיים ועדיין לא סרטים חדשים, אך זו לא הסיבה המרכזית לכך שהקהל מעדיף להדיר רגליים. בסקר שערך מגזין אינטרנטי סיני הודו 90.6% מהמשיבים שאינם מגיעים לקולנוע פשוט כי הם מפחדים משהות במקום צפוף.

חוסכים כסף לעתיד לא ודאי

בעוד בישראל, באירופה ובארה"ב מספר ההדבקות בקורונה מזנק מדי יום, בסין מספר זה ירד בשבועות האחרונים לאפס וסין הסירה בהדרגה את מרבית ההגבלות הנוקשות על התנועה בתוך הערים. סין מצליחה לאט לאט לשקם גם את שרשרת האספקה והייצור במדינה שהושבתה מסוף ינואר. ביום ראשון האחרון למשל הודיעה פוקסקון, מרכיבת האייפונים של אפל, כי הצליחה להשלים את החוסרים בכוח האדם בכל מפעליה בסין והיא צופה שתגיע לקצב ייצור מקסימלי עד חודש יולי. אלא שמרכיב נוסף, חשוב במיוחד, בשיקום הכלכלה המקומית המוכה, הוא אישוש הצריכה הפרטית.

הצריכה הפרטית היא מנוע הצמיחה המוביל של סין ונכון ל-2019 הייתה אחראית ל-57.8% מהצמיחה בתוצר הלאומי הגולמי. אלא שבהשפעת הבידוד הארוך בחודשים ינואר-פברואר הצריכה הפרטית קרסה ועל פי הנתונים הרשמיים נרשמה ירידה של 20.5% במכירות הקמעונאיות בסין. ההוצאה על תיירות ונסיעות, מרכיב חשוב בצריכה הפרטית, נפגעה עוד יותר בתקופת הבידוד ותעשיית תיירות הפנים הסינית צפויה לרשום ירידה של 69% בהכנסות ברבעון הראשון.

לאור מצב הכלכלה הבעייתי, הממשלה המרכזית בבייגינג פרסמה החודש מסמך הנחיות לממשלות המקומיות כיצד עליהן לפעול להגדלת הצריכה, בעיקר בתחומי התיירות והתרבות. המנהיגים המקומיים מנסים לגרום לסינים לפתוח מחדש את הארנק ולצאת לקניות ובילויים קודם כול דרך דוגמה אישית. בשבועות האחרונים פורסמו בתקשורת הסינית תמונותיהם של מנהיגים אזוריים רבים כשהם מבצעים רכישות או אוכלים במסעדות.

הראשון מביניהם היה מזכיר המפלגה הקומוניסטית בעיר דאנג'ואו באי הדרומי היינאן שכבר ב-1 במרץ יצא חבוש מסכה לקנות בגדים ונעליים חדשות. מזכיר המפלגה של העיר נאנג'ינג במזרח סין צולם אוכל מנה של אטריות אורז עם פרוסות דם ברווז במסעדה מקומית. כדי לשמור על כללי שמירת המרחק המחייבים, הוא ישב לאכול בשולחן לבד. לצד תעשיית התיירות, מסעדות ספגו את המכה הכלכלית הכבדה ביותר במהלך תקופת העוצר, כשהסינים העדיפו לבשל בעצמם בבית מחשש להדבקה. כעת מנסה ההנהגה הסינית לשדר כי כבר בטוח לאכול בחוץ.

הולכים בעקבות הדוגמה היפנית

צעד נוסף שהפך פופולרי בקרב הממשלות האזוריות בסין הוא חלוקה של קופונים לקניות. חלוקה של קופונים הוכחה כיעילה לעידוד הצריכה וסיוע לעסקים מקומיים בניסוי רחב שערכה יפן ב-1999. אז חילקה יפן קופונים בהיקף 6 מיליארד דולר ל-31 מיליון משפחות עם ילדים עד גיל 15 ולקשישים: כל משק בית זכאי קיבל כ-200 דולר בממוצע לרכישות בבתי עסק בקהילה.

בינתיים שווי הקופונים המחולק בסין עדיין נמוך יותר מאשר בדוגמה היפנית. רובע צ'נגיאנג בעיר החוף צ'ינגדאו, מזרח סין, הודיע למשל כי יחלק 1.4 מיליון דולר בקופונים ל-198 אלף תושבים, כרבע מהאוכלוסייה המקומית. הקופונים יחולקו לזוכים בלוטו מקומי ויוזרמו אוטומטית לארנק של הזוכים באפליקציית וויצ'ט, אחד מכלי התשלום הנפוצים בסין. ניתן יהיה לנצל את הקופונים לרכישת מזון ומשקאות, שירותי ספורט וספרים, כשקופון בשווי 40 יואן (20 שקל) ניתן לנצל בכל רכישה של 40.01 יואן ומעלה וקופון של 50 יואן אפשר יהיה לנצל בכל רכישה מעל 100 יואן. עובדי צוות רפואי שטיפלו בחולי קורונה יזכו לקופון מוגדל של 200 יואן (100 שקל).

בעיר צ'אנגשה במרכז סין, בסיס לתעשיית ייצור רכב, החליטו להתמקד בהטבה ייעודית לחיזוק מכירות של מכוניות חדשות. לפי מספרים ראשוניים שדווחו בסין, בחודש פברואר צללו מכירות הרכבים החדשים ב-80%. אזרחי צ'אנגשה שיקנו בחודשים הבאים רכב חדש מהדגמים המשתתפים במבצע יקבלו סובסידיה של עד 3,000 יואן. אפילו ברכבת הסינית הודיעו על הנחות של עד 45% במחירי הכרטיסים.

לצד הרשויות הממשלתיות גם חברות עסקיות הצטרפו לחגיגת הקופונים. הרשת הקמעונאית סונינג החלה לחלק קופונים בהיקף 500 מיליון יואן לקניות אונליין ובחנויות הפיזיות. הקופונים בשווי של עד 500 יואן ישמשו לרכישת מוצרי חשמל, ביגוד ותכשיטים. ענקית המסחר האלקטרוני JD.com משתפת פעולה עם מותגים ומציעה קופונים ב-1.2 מיליארד יואן.

עם כל הכבוד לקופונים, הכלי האטרקטיבי ביותר שעליו הכריזו ממשלות מקומיות הוא יישום סוף שבוע ארוך של 2.5 ימי חופש. עד כה שלוש רשויות במדינה הודיעו כי יאמצו צעד זה כדי לתת לתושבים יותר זמן לבלות, לטייל ולהוציא כסף. הרשויות במחוז ג'יאנגשי במזרח סין הודיעו על הוספת חצי יום חופש שבועי במהלך הרבעון השני של השנה, אך המעסיקים במחוז קיבלו גמישות לקבוע איך להוסיף את החופש הנוסף על פי צרכיהם. לעומת זאת, בעיר לונגנאן במחוז ג'ג'יאנג העובדים יסיימו אוטומטית את העבודה ביום שישי מוקדם כדי לאפשר חופשת סוף שבוע ארוך. סקר אינטרנטי שערך העיתון People’s Daily מצא לא במפתיע כי רוב הסינים תומכים בהרחבת התוכנית למדינה כולה. אפשר להעריך בזהירות כי גם בישראל יזכה מהלך כזה לפופולריות רחבה ביום שאחרי הקורונה.

עוד כתבות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

שר הביטחון יואב גלנט ורה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רה"מ אישר: ראש השב"כ ייצא לשיחות בקהיר, ראש המוסד לקטאר

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין