ביקורת חריפה על השימוש ביכולות השב"כ למעקב אחר נדבקי הקורונה

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה אמרה בדיון כי הפעלת השב"כ היא צעד אחד רחוק מדי וכי שום מדינה דמוקרטית לא משתמשת בשירותים החשאיים שלה • מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר כי נבחנו חלופות אחרות, אך רמת הדיוק שלהן הייתה נמוכה

גבי אשכנזי / קרדיט צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי
גבי אשכנזי / קרדיט צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי

ביקורת חריפה של מומחים לתקשורת ולזכויות האזרח על השימוש ביכולות השב"כ למעקב אחר נדבקי הקורונה במסגרת המאבק למניעת התפשטות המגיפה. הביקורת הושמעה בדיון ועדת המשנה למודיעין של ועדת החוץ והביטחון, שהוסמכה לפקח על המהלך אשר נכנס לתוקפו בתקנות חירום לפני כשבועיים.

יו"ר הועדה ח"כ גבי אשכנזי, ביקש מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי הבהרות באשר לשימוש לא רק באיכון המיקום אלא גם בפירוטי רשימות השיחות והמסרונים של הנעקבים, שהורו בתקנות. נזרי ענה שיתן תשובה על כך בחלק הסגור של הדיון. אשכנזי החליט לפתוח את רוב הדיון לתקשורת ולציבור, באמצעות בשידור בערוץ הכנסת ובאתר הכנסת, מפאת חשיבותו והחשש בציבור מהפגיעה בפרטיות.

הוא אמר בפתח הדיון כי כינס את הוועדה בהקדם בשל חשיבות הנושא, ובהתאם לפסיקת בג"ץ כי על הוועדה לאשר את החלטת הממשלה להסמיך את השב"כ להפעיל אמצעים דיגיטליים, במסגרת צמצום התפשטות נגיף הקורונה. לדבריו, "מדובר בהחלטה הנושאת עמה היבטים ביטחוניים, בריאותיים ואזרחיים. אך בתקופה חריגה זו, נדרש שימוש באמצעים חריגים כדי לסייע במאבק בהתפשטות הנגיף. כידוע לכולכם, התחלנו לדון בנושא בשבוע שעבר, לצערי לוועדה לא היה די זמן כדי לדון בנושא באופן מעמיק ומקצועי, בשל העובדה שבקשת הממשלה הגיעה כשלוש שעות לפני סיום כהונת הכנסת ה-22 ותום קיום הוועדה. עלינו למצוא את נקודת האיזון המתבקשת בין שמירת בריאות הציבור לשמירת זכויות הפרט".

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה אמרה בדיון כי הפעלת השב"כ היא צעד אחד רחוק מדי וכי שום מדינה דמוקרטית לא משתמשת בשירותים החשאיים שלה, כדי לאתר חולים במשבר הקורונה. לדבריה, יש מספיק יכולות טכנולוגיות אזרחיות היכולות לבצע את אותן פעולות נדרשות לאיתור מיקום הנדבקים ולצרכים הבריאותיים הנדרשים למאבק בהתפשטות המחלה. לדבריה יש חשש עצום של שימוש שלא כרוך במאבק בקורונה בנתונים שיאספו על ידי השב"כ.

פרופסור קרין נהון מהמרכז הבינתחומי אמרה כי השב"כ עוסק במעקב עמוק אחר מי שאינם חשודים כטרוריסטים, ושזה מהווה שימוש בתותח כדי להרוג זבוב. יש יכולות טכנולוגיות אזרחיות המבצעות את אותן משימות. מוציאים את השד מהבקבוק ומי יודע אם אפשר יהיה להחזיר אותו.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר הגנה על ההחלטה להשתמש ביכולות השב"כ ואמרה כי הדבר מעוגן בחוק השב"כ האמור לשמור על האינטרסים הביטחוניים של המדינה ועל השמירה על הביטחון הלאומי, וכי הסייגים שהוטלו בתקנות על כך, מהווים שמירה מספקת על הפרטיות בעידן חירום. היא הוסיפה כי יכולות השב"כ נחוצות ומועילות הרבה יותר מהיכולות של גורמים אחרים למעקב הנדרש.

הפרופסור סיגל סדצקי ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות אמרה כי המידע המגיע מהשב"כ חיוני מאוד למניעת התפשטות המגיפה, וכי מדובר במידע ספציפי שנועד אך ורק לשם כך. לדבריה הכלי הטכנולוגי של השב"כ מאפשר להגדיל ב-60% את היכולת לאתר אנשים שבאו במגע עם הנדבקים, ביחס לבדיקה שלא על ידי השב"כ.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר כי נבחנו חלופות אחרות, אך רמת הדיוק שלהן הייתה נמוכה. הוא הוסיף כי גם השימוש בכלי של המשטרה נבחן, אך עלה כי הוא הרבה פחות יעיל. הכי המדויק שאפשר היה להסתמך עליו, גם ברמת המיקום וגם בהגעה לאנשים הנכונים, הוא הכלי של השב"כ. בתגובה לשאלות חברי הכנסת בדבר אסטרטגיית יציאה והפסקת השימוש בכלי, אמר בר סימן טוב כי הוא לא יודע לתת מענה עכשיו מתי זה לא יהיה רלוונטי. הוא הוסיף כי לא תהיה יציאה אם לא יהיה כלי שניתן להיעזר בו כדי לבודד את הבאים במגע עם החולים.

הדיון הפומבי הסתיים ואשכנזי יכנס כנראה עוד היום המשך דיון שבו ישתתפו גם נציגי השב"כ. עמדת השב"כ כפי שנמסרה בימים האחרונים "הסיוע הטכנולוגי שנתבקש השב"כ לספק למשרד הבריאות נועד לתכלית אחת בלבד - הצלת חיי אדם. לטובת העניין הוקם צוות מצומצם של אנשי שירות אשר מתמחים בתחום טכנולוגי זה. צוות זה פועל במסירות ובתחושת שליחות סביב השעון על מנת לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות הנגיף.

"במסגרת תהליך העבודה בין השב"כ למשרד הבריאות מתקיימים הליכי פיקוח ובקרה על מנת לדייק ככל שניתן את התוצרים, וזאת תוך הקפדה חסרת פשרות על צנעת הפרט. מאז תחילת הפעילות המשותפת של שב"כ ומשרד הבריאות, הועברו נתונים בקנה מידה רחב היקף של אזרחים אשר שהו ללא ידיעתם בקרבת חולים מאובחנים.

"שב"כ פועל אך ורק על בסיס הנתונים של החולים המאובחנים כפי שמועברים ממשרד הבריאות. על פי גורמי המקצוע במשרד הבריאות, יש בפעילות המשותפת תרומה משמעותית למאבק בצמצום התפשטות הנגיף ולשמירה על בריאות הציבור".