גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פשרה בין גינדי החזקות לדורי בנייה: יימחקו תביעות חוב של גינדי בגובה 222 מיליון שקל

לפי הסדר הפשרה, שהושג לאחר שנים של סכסוכים ותביעות רבות שהגישו חברות הנדל"ן האחת נגד השנייה, יבוטלו גם הערבויות שמחזיקה גינדי אצל דורי בקשר לפרויקטים שביצעה, וקופת דורי המדוללת תזכה לכ-8 מיליון שקל – כפול מהסכום שנמצא בה כעת

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן
עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

הושג הסדר פשרה בין נאמני חברת הבנייה א.דורי בנייה לבין גינדי החזקות - לאחר סכסוכים אינסופיים ומספר רב של תביעות שהגישו חברות הנדל"ן האחת נגד השנייה, הודיעו השבוע לבית המשפט הנאמנים של דורי בנייה, עורכי הדין עופר שפירא ואיתי הס, כי הצליחו להגיע להסדר עם אחד מנושיה העיקריים של דורי שנמצאת בעיצומו של הליך חדלות פירעון שבמסגרתו הוגשו נגדה תביעות חוב בסך של 1.3 מיליארד שקל.

לפי ההסדר, יימחקו כל תביעות החוב שהגישה גינדי לנאמנים של דורי בנייה בגובה 222 מיליון שקל, יבוטלו הערבויות שמחזיקה  גינדי אצל דורי בנייה בקשר לפרויקטים שביצעה דורי, וקופת דורי המדוללת תזכה ל-8 מיליון שקל - כפול מהסכום שנמצא בה כעת.

ההסדר עדיין כפוף לאישורה של שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב הדנה בתיק, איריס לושי-עבודי, שביקשה מהממונה על חוק חדלות פירעון (לשעבר "הכנ"ר) להביע את עמדתו בנוגע להסדר.

מלחמת עולם

עם תחילת הליכי חדלות הפירעון של דורי, הוערכו חובות החברה בסכום של כ-800 מיליון שקל, רובם במסגרת של למעלה מ-130 הליכים משפטיים שלהם הייתה דורי צד. לאחר שהחלו את עבודתם, החלו לקבל הנאמנים עוד ועוד תביעות חוב, בעיקר ממוסדות פיננסיים וחברות נדל"ן, שהסתכמו בסכום של 1.3 מיליארד שקל.

לפי דיווחי הנאמנים לבית המשפט בעבר, כך החל להסתבר להם עומק חדלות הפירעון של החברה ומורכבותו, והתגלה בפניהם מצב של "מלחמת עולם של כולם מול כולם: יזמים שעיכבו ומעכבים תשלומים שלכאורה היו צריכים לשלם, יזמים המחזיקים במשך שנים רבות ערבויות שנטען שלא היו אמורות בכלל להיות כבר בידיהם, תביעות בסכומי עתק נגד החברה גם מצד יזמים וגם מצד קבלני משנה, טענות בסכומי עתק על ליקויים ובדק; וכאילו לא די בכך גם טענות ותביעות מצד החברה-האם של החברה, קבוצת לוזון, ומצד חברה-אחות של החברה, חברת 'רום גבס חיפוי וקירוי' שחלק מנושאי המשרה בהן הם גם נושאי משרה בחברה". כל זאת, בזמן שבקופת החברה נמצאים 4 מיליון שקל בלבד.

מערכת היחסים בין גינדי לדורי תפסה מקום נכבד במסגרת בקשת החברה להקפאת הליכים, בעיקר סביב הפרויקטים הבאים: "ויז'ן" ברחובות (98 יחידות דיור); "הלאום" ראשון-לציון (230 יחידות דיור); "מגדלי השופטים" בתל-אביב (37 יחידות דיור); "גינדי הייטס" ברמת גן (204 יחידות מגורים); "אוק" ברמת השרון (64 יחידות דיור); ו"המשתלה" בתל-אביב (232 יחידות דיור).

לטענת דורי, גינדי נותרה חייבת לה סכומים שונים במסגרת הפרויקטים השונים, חילטה שלא כדין ערבויות בנקאיות ועוד. מנגד, גינדי, דיירי הפרויקטים השונים וספקים שביצעו עבודות שונות בפרויקטים אלה שטענו כי לא קיבלו את כספם, הגישו מספר רב של תביעות נגד דורי. "אם ספרנו נכון, מספר ההליכים המשפטיים התלויים ועומדים נכון להיום בקשר עם פרויקטים של גינדי הוא לא פחות מ-18 הליכים שונים, ואף זאת לאחר שחלק מההליכים המשפטיים הסתיימו בפסק דין או בפסק דין חלקי נגד החברה, אשר החברה אינה מסוגלת לבצע מחמת חדלות פירעון שלה", ציינו הנאמנים בבקשה לאישור הסדר הפשרה. נוסף לכך, הגישה גינדי לנאמנים תביעות חוב בסך של כ-222 מיליון שקל.

זניחת הטענות

במסגרת ההסדר זנח כל אחד מהצדדים את טענותיו, בתמורה למה שכינו הנאמנים בבקשתם "ודאות, יעילות ובהירות, תוך צמצום העלויות המיותרות". עיקרי ההסדר כוללים תשלום של גינדי לקופת הנאמנים על-סך 8.2 מיליון שקל בגין תמורה שהייתה אמורה לשלם גינדי לשלם לדורי בפרויקטים השונים, שחרור ערבויות בנקאיות על-סך 11 מיליון שקל שמחזיקה גינדי והחזרתן לידי הנאמנים, ויתור על כל תביעות החוב וזניחת כל הטענות שהעלתה גינדי כלפי דורי בנושא בדק ואחריות. האחריות על הטיפול באחריות הבדק בפרויקטים השונים תעבור לידי גינדי.

דורי מצידה, תמחה לגינדי - שיוצגה במסגרת ההליך על-ידי עורכי הדין שולי גולדבלט ואהוד גינדס - את כל זכויותיה כלפי קבלני משנה וספקים שעבדו וסיפקו מוצרים בפרויקטים האמורים. דורי גם תמחק את תביעתה נגד גינדי על-סך 23 מיליון שקל, וגינדי תוכל לחלט חלק מהערבויות הבנקאיות שהיא מחזיקה בקשר לפרויקטים.

אולם, נראה כי הרווח המרכזי שעולה לגינדי בעקבות הסדר הפשרה הוא שהם יקבלו לידיהם את המושכות ויוכלו לנהל בעצמם ולבדם את כל ההליכים המשפטיים שהוגשו בקשר לפרויקטים. בכך, יוכלו לשלוט בעצמם על גורל ההליכים האמורים, ובעיקר - לנתק כל מגע עם דורי, אחרי שנים של קשיים ומאבקים בין החברות.

עוד כחלק מההסדר, הסכימו הבנק הבינלאומי ובנק מרכנתיל דיסקונט לוותר על מיליון שקל מהחובות כלפיהם הקשורים בפרויקטים שבמחלוקת. הבינלאומי, נושה מובטח של דורי בשל שעבודים ספציפיים שמגיעים לחברה על תקבולים מפרויקטי "אוק" ו"המשתלה", יפחית מתביעת החוב שלו כחצי מיליון שקל בתמורה לפירעון הלוואה שנתן לפרויקט על-סך 3.4 מיליון שקל. מרכנתיל, גם הוא נושה מובטח בעל שעבוד ספיצפי על התקבולים שיתקבלו מפרויקט "ויז'ן", ויתר על סכום דומה מתביעת החוב שלו בתמורה לתקבולים שיתקבלו מגינדי בקשר לפרויקט על-סך 700 אלף שקל.

עוד הסדרים בדרך

ל"גלובס" נודע, כי הסכם הפשרה עם גינדי החזקות הוא רק אחד מהמהלכים עליהם עומלים הנאמנים של א. דורי בנייה בימים אלה, שמקווים להגיע להסדרים דומים עם חברות נדל"ן נוספות שהגישו להם תביעות חוב. כפי שגם הצהירו הנאמנים מספר פעמים בעבר בפני בית המשפט, גם בבקשה לאישור הסדר הפשרה שהגישו השבוע, הם שבו ושלחו מסר לנושים ולבית המשפט, שלפיו לא תצמח לנושים כל תועלת מעמידה דווקנית על זכויותיהם. "באופן תיאורטי לחלוטין, כמובן שניתן לשלוח את הנאמנים להקים 'צבא' לשם כניסה למלחמת העולם הנ"ל שבה כולם נלחמים עם כולם. למעשה, בתקשורת שהייתה עם חלק ממנפיקי הערבויות בפרויקטים של גינדי היה נשמע כי זו אפילו הייתה ציפייתם. אלא שכמובן שציפייה כזו אינה קשורה למציאות", כתבו הנאמנים.

"עמידה של כל צד על מלוא טענותיו ודרישתו למיצוי הליכים משפטיים על כל אבק של זכות - יביא לכך שהצדדים השונים יבלו שנים רבות בבתי המשפט, ולמרבה הצער רובם כנראה יתאכזבו בסופו של דבר מהתוצאות. שלא לדבר על כך שזכייה של נושה לא-מובטח בהליכים ארוכים רק תביא אותו לפסק דין, אך לא תביא לפירעון בפועל כל עוד לא יהיו בקופה כספים בסכומים משמעותיים לכיסוי היקף החובות הנטען", חזרו הנאמנים על עמדתם, ואף הוסיפו כי "בירור חלק משמעותי ביותר של הטענות המושמעות על-ידי נושים לא-מובטחים הן טענות הדורשות בדיקות פרטניות של מומחה - בדיקות שיועילו אולי לשם בירור תביעות של נושים מסוימים, אך עלותן המצטברת תהיה עצומה וכמובן שלא יהיה בה כדי להגדיל את מקורות החלוקה לכלל הנושים אלא רק להפך".

6 נושים מובטחים

לפי עדכונים קודמים שהגישו הנאמנים לבית המשפט, בראש הנושים של דורי ניצבים 6 נושים מובטחים: הבנקים - מרכנתיל, לאומי, והבינלאומי; מנורה, קבוצת לוזון, והחברה האחות רום גבס. לאלה חייבת דורי, לשיטת הנאמנים כ-170 מיליון שקל, מתוכן כ-118 מיליון שקל מיוחסים ללוזון ולרום גבס. בנוסף, קיימים לחברה נושים בדין קדימה, שכוללים גם תביעת חוב מצד רשות המסים, ושלוש תביעות חוב של עובדים בסכום של כ-12 מיליון שקל. בתחתית מדרג הנשייה של דורי, ניצבים 60 נושים כלליים שהגישו תביעות חוב בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל.

תביעת החוב של גינדי שתמחק בעקבות ההסדר הייתה התביעה השנייה בגודלה שהוגשה נגד דורי. התביעה הגבוהה ביותר נגד דורי היא זו שהגישה חברת ברגרואין, יזמית פרויקט מאייר ברוטשילד, בגובה 290 מיליון שקל. בנוסף, הוגשה נגד דורי תביעת חוב של 206 מיליון שקל מטעם קבוצת הרכישה ב"מגדלי הצעירים".

עוד כתבות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד