לקראת הקרב על מכונות ההנשמה: חברת MeMed תוכל לנבא איזה חולה קורונה צפוי להידרדר

החברה מפתחת בדיקה לזיהוי מוקדם של מחלות ויראליות וניבוי החמרה במצבו של החולה, ולטענתה הפיתוח והיישום צפויים להיות מהירים מאוד

ערן אדן וכפיר עובד, ראשי חברת MeMed / צילום: שלומי יוסף
ערן אדן וכפיר עובד, ראשי חברת MeMed / צילום: שלומי יוסף

מלבד אבחון מחלה, אחת הסוגיות החשובות בעולם האבחון היא הפרוגנוזה - כלומר, באיזה אופן המחלה צפויה להתפתח (החמרה או שיפור), ותוך כמה זמן. גם במחלת הקורונה, פרוגנוזה יכולה להנחות אותנו להשאיר אנשים מסוימים בבית, ולפנות את בית החולים ואת מכשירי ההנשמה לאחרים. הפרוגנוזה תלויה במידה רבה בתסמינים שיש לחולה כרגע, אבל לא רק.

חברת מימד (MeMed) מוכרת בעיקר בזכות פיתוח מכשיר ובדיקה שיודעים להבחין בין חיידקים לווירוסים במהירות על בסיס תגובת מערכת החיסונית, בעיקר במטרה למנוע שימוש מיותר באנטיביוטיקה. כעת החברה מפתחת בדיקה נוספת לזיהוי מוקדם של וירוסים (כולל קורונה) וניבוי החמרה במצבו של החולה. לדברי החברה, הפיתוח והיישום של המכשיר צפויים להיות מהירים מאוד.

"מימד לא חיכתה למגיפה הזו כדי להתמקד בזיהוי וירוסים", אומר ערן אדן, מנכ"ל החברה ושותף מייסד. "אנחנו ממוקמים במקום ייחודי מאוד בהקשר הזה, עם פרויקטים שרצים כבר הרבה זמן עם מספר שותפים כולל הצבא האמריקאי ודאטה שצברנו במשך שנים רבות. כמובן שאף אחד לא צפה שזה יבוא בכאלה עוצמות, כל כך מהר, אבל מבחינת הרעיונות עצמם והטכנולוגיה, אנחנו לא נכנסים עכשיו לתחום אלא משתמשים ביכולות שפיתנו במשך שנים רבות".

הטכנולוגיה של מימד משתמשת במערכת החיסון כדי לאבחן מחלות של גוף האדם. לדברי כפיר עובד, שותף מייסד ויו"ר הדירקטוריון של החברה: "בעשור האחרון פיתחנו יכולות לזהות ירידה או עלייה ברמות של מולקולות הקשורות למערכת החיסון, ובאמצעות אלגוריתמים שפיתחנו, אנחנו יודעים לזהות אם הגוף כרגע תוקף מחלה חיידקית או ויראלית. יש לנו מכשיר שעושה את זה תוך שעתיים, שכבר קיבל אישור שיווק, וגם טכנולוגיה שיודעת לעשות את זה ב-15 דקות, שנמצאת בתהליך אישור. שאלנו את עצמנו - על אילו שאלות נוספות מערכת החיסון יכולה לענות?".

"התחלנו בשיתופי פעולה עם גופים נוספים ובחנו כמה שאלות, למשל האם אפשר יהיה לפתח בדיקה שתאתר חתימה חיסונית של כל מקרה שבו מערכת החיסון נלחמת בווירוס. והרציונל שלנו באמת היה שבסיטואציה שבה מופיע זן וירוס חדש, מערכת כזו יכולה לאפשר לאתר את הנגיף לפני שמפתחים נגדו בדיקת PCR ייעודית. אז בינתיים כבר קיימות בדיקות PCR רבות לוירוס ה-Sars-Cov2 הגורם למחלת הקורונה, אבל אנחנו חושבים שיכול להיות שאנחנו יכולים לזהות את המלחמה של הגוף בזיהום עוד לפני שישנם תסמינים, ופוטנציאלית לפני הבדיקות הקיימות".

הדבר הנוסף שהחברה מאמינה שהיא יכולה לעשות הוא, כאמור, לנבא את הידרדרות המחלה. בנוסף לאפשרות למיין את החולים כך, מי לבית, מי לטיפול ומי להנשמה, ישנה אפשרות גם להתחיל בטיפול מונע, ברגע שיהיה זמין טיפול אנטי-ויראלי מתאים למחלה. תרופות כאלה עלולות להיות בעלות תופעות לוואי שמונעות את המתן שלהן לכל החולים, או שאולי הן תהיינה במחסור, ולכן הניסוי חשוב. כפיר עובד: "אנחנו משתפים כרגע פעולה עם מספר מרכזים בעולם כדי להשיג מידע ייחודי על החולים מן המדינות השונות, כדי לגבש את האלגוריתם ואז לבחון את יכולת הניבוי שלנו ספציפית על חולי covid-19".

החברה מעריכה בסבירות גבוהה כי תוכל להצליח במשימה הזו, עוד בגל הזה של המגפה. "בדקנו לאוך השנים את וירוסי הסארס וה-MERS, והווירוס הזה דומה להם בתגובת מערכת החיסון, אפילו יותר ממה שהוא דומה בתסמינים שלו. זה יעזור לנו אם הSars-Cov-2 פתאום יפתח מוטציה שבדיקות ה-PCR לא יוכלו לגלות, ואילו אנחנו נדע שהגוף נלחם באיזה שהוא וירוס. זה יועיל גם באפידמיות הבאות".

האפידמיות הבאות? אתם צופים שיהיו עוד בקרוב?

"כן. אולי לא בכזו עוצמה, אבל אפשר להניח שבעשור הקרוב יהיו עוד איזה שתיים".

בימים אלה נמצאת החברה בקשר עם מספר גופי בריאות בארץ ובחו"ל כדי להטמיע את הטכנולוגיה החדשה. כמו לגבי החברות האחרות בתחום הרפואי, גם עבור טכנולוגיה זו, המצב הקשה יוצר גם הזדמנות, לפיילוט בהול והטמעה מהירה של הטכנולוגיה, בכמה חודשים לעומת מספר שנים. הכניסה לפעילות זו תהיה תלויה בהשגה של מידע רפואי נוסף לתיקוף המערכת, אולם החברה מעריכה כי תוכל לעשות זאת תוך זמן לא רב.