הטרנד החדש: מסיבות וירטואליות. ויש כבר מי שעושה מזה כסף

מגבלות התנועה בסין חיזקו את טרנד מסיבות האונליין בהשתתפות מאות ואלפי אנשים מבודדים • התופעה מתחזקת באירופה, כשסטים של דיג'ייז ומסיבות משודרים בסטרימינג למאות אלפים • השלב הבא - מסיבות בסביבה וירטואלית כשהאווטרים שלנו חוגגים עד כלות

מסיבה ישראלית־וירטואלית שהתקיימה בסוף השבוע ב"האנגר", עם חדרים שונים / צילום: צילום מסך
מסיבה ישראלית־וירטואלית שהתקיימה בסוף השבוע ב"האנגר", עם חדרים שונים / צילום: צילום מסך

בסוף השבוע 150 איש התכנסו בהאנגר נטוש בדרום תל-אביב, ובילו בין השעה 19:00 בערב ל-2:30 בלילה בריקודים, בפינת הקריוקי, בבריכה, על הגג, בבמה פתוחה ובחדר פופים. המסיבה אומנם התקיימה בבניין אמיתי, אך כדי להגיע אליה לא צריך היה להפר את תקנות החירום שנחקקו בשל הקורונה. הוראות ההגעה למסיבה כללו התקנה של שתי תוכנות מחשב, שינויים שונים בגדרות, בחירת אווטר, והתחברות ל"חדר" וירטואלי בתוכנת המציאות הווירטואלית VRchat, שכלל בתוכו סריקה של הבניין בו התקיימה המסיבה.

"אפשר לשמוע אנשים מדברים ומסתובבים וזה מה שעושה את התחושה הזו, שיש פה עוד אנשים ואני לא לבד. זה נותן תחושה של להיות ביחד באמת. זה קצת כאוס, כי כולם מדברים, ואת רואה כמה אווטרים הזויים יושבים על הספה ומדברים, וזו חוויה כיפית אבל לגמרי הזויה", אומר טל הרינג, שבנה את הסביבה והחוויה הווירטואלית למסיבה במהלך השבוע שעבר. עשרות האנשים שהשתתפו בסופו של דבר במסיבה, בחרו בה מבין מגוון של מסיבות וירטואליות שהתקיימו בארץ ובעולם בסוף השבוע האחרון.

הטרנד הזה, המכונה Cloud Clubbing, התחיל בעקבות מגבלות התנועה שהוטלו בסין, עם כמה מסיבות עצמאיות קטנות בסביבות חודש ינואר, ומהר מאוד צמח לממדי ענק. המשתתפים במסיבות הללו נהנים מהפורקן הרגשי ומריקודים זה בחברת זה - מה שאסור בעת סגר ובידוד חברתי, אך אנשים כמהים לו במיוחד. לכן, כשאחד ממועדוני הלילה הנחשבים בבייג'ינג, SIR TEEN, הכריז על רייב בסטרימינג בשידור חי שכלל הופעות חיות של כמה מטובי התקליטנים במדינה - 100 אלף איש נכנסו לצפות בו ולרקוד מול מצלמות הסמארטפון כבר בחצי השעה הראשונה, לפי האתר Vice, ובסך-הכול השתתפו בו 2.3 מיליון איש.

הדיג'יי בברלין, החגיגה בלונדון

בשבועות האחרונים הטרנד של מסיבות וירטואליות הפך גלובלי. בשבוע שעבר, כמה ממועדוני הלילה הנחשבים בסצנת הטכנו בברלין הצטרפו לטרנד, והקימו יחד מועדון וירטואלי שמשדר כל ערב מסיבות בסטרימינג בשידור חי, עם דיג'אים ותיקים, כמו מוניקה קרוז וגם צעירים ומבטיחים כמו Setaoc Mass. סוכנות הדיגיטל הברלינאית Invisible hand agency ("היד הנעלמה"), ארגנה בסוף השבוע האחרון מסיבה עם תקלוטים חיים שנמשכה לאורך 48 שעות ושודרה בשידור חי ביוטיוב.

בארה"ב, הדיג'יי D-NICE, שהקריירה המוזיקלות שלו נגמרה לפני קרוב לשני עשורים, מנהל מסיבות וירטואליות מסלון ביתו בסטוריז באינסטגרם מזה כשבוע, והצליח כבר להגיע מקהל של 150 צופים למאות אלפים. Boiler Room, חברת שידורי מוזיקה מקוונים מלונדון, שנוהגת לשדר בלייב מסיבות מכל העולם, משדרת בשבוע האחרון גם היא תקלוטים של אמנים נחשבים מסלון ביתם.

המסיבות הווירטואליות כבר הפכו להיות חלק בלתי נפרד מההתמודדות של צעירים ברחבי העולם עם שגרת הבידוד החברתי. אם מצליחים לשכוח לרגע שנמצאים בסלון, מתגברים על תחושת המבוכה, ומשתחררים, הן אפילו מצליחות לספק תחושה שכמעט מתקרבת למסיבה אמיתית. נכון, זה לא הדבר האמיתי, אבל בלי עשן הסיגריות והצפיפות של מועדון - יכול להיות שגם אחרי הקורונה יש מי יעדיפו להמשיך לחגוג מהספה?

התשתית להקמה של חלקן מצריכה השקעה רבה שצריך להחזיר, ושיתופי-הפעולה העסקיים שנרקמים סביבן מתחילים להוכיח את עצמם כיעילים: הקהל הענק שמגיע למסיבות משתתף בהן בחינם, אך הן כבר מתחילות לגלגל סכומי כסף נאים. מועדוני הלילה יוצרים שותפויות עם סוכנויות מדיה ושיווק, משלבים במסיבות חסויות ומפרסמים, מוכרים סחורה ממותגת ואף מקבלים תשלום וולנטרי ישיר מהמשתתפים.

לפי דיווח בעיתון Thepaper הסיני, מסיבה שנערכה בסין ביום האהבה הבינלאומי, בשותפות עם פלטפורמות קניות מקוונות, בהן גם עליבאבא, כללה הופעות מוזיקה חיות, משכה 4 מיליון צופים, וגלגלה כ-70 אלף דולר, שנתרמו לטובת ציוד רפואי. עוד לפי Thepaper, מועדון הלילה OneThird מבייג'ינג קיבל מצופים 20 מיליון מטבעות Douyin (הגרסה המקומית של טיקטוק בסין), שהם כ-143 אלף דולר. באותו השבוע, מועדון TAXX SHANGHAI גייס כ-7 מיליון מטבעות Douyin, כ-50 אלף דולר, במסיבה שערך בפלטפורמה.

מסיבות בית לחברים דרך זום 

במקביל למסיבות הווירטואליות של מועדונים ואנשי חיי לילה, מתקיימות און-ליין גם מעין "מסיבות בית" עצמאיות של אנשים פרטיים, מרביתן בפלטפורמת שיחות הוועידה בווידאו זום, הפונה בדרך-כלל דווקא לקהל מקצועי. בניו יורק, מסיבות כאלה התחילו להתקיים בשבוע שעבר, ועל-פי רוב מדובר במסיבות סגורות המיועדות לקבוצת חברים מצומצמת. הטרנד הזה הגיע במקביל גם לישראל, עם פתיחתה של קבוצת הפייסבוק "מסי-בית לייב",על ידי עידן תרם וליפז אלה, המונה כבר למעלה מ-2,000 חברים.

בתוך שבוע וחצי מאז שנפתחה, הקבוצה כבר ארגנה חמש מסיבות לחבריה, בהן המשתתפים מתלבשים יפה, מעמעמים אורות, מתגברים על המבוכה הראשונית, ורוקדים על מסך הזום לצלילי סטים של תקלוט חי במשך כשעה וחצי. במסיבה האחרונה שהתקיימה בסוף השבוע האחרון, השתתפו מאות אנשים והיא נמשכה עד קרוב ל-2 לפנות בוקר.

"יאללה כולם לעשות צ'ייסר!", צועק מישהו מבעד לפאה צבעונית, ועשרות אנשים שותים איתו לחיים. התקלוט האחרון שאמור היה להתחיל מעט אחרי השעה 1:00 בלילה, התעכב בשל קשיים טכניים ולבסוף בוטל.

אז מה זה בעצם Cloud Clubbing? המשתתפים מאזינים יחד למוזיקה חיה המשודרת בסטרימינג בפלטפורמה כלשהי, מצלמים את עצמם כשהם רוקדים לצליליה, ומזרימים את ריקודיהם בשידור חי גם כן. כך עשרות, מאות ואפילו מיליוני אנשים יכולים להרגיש שהם לא לבד, גם אם הם רוקדים בחדר השינה שלהם בחושך. חלק מהמסיבות מתקיימות בשידורי סטרימינג באתרים של מועדוני לילה, והמשתתפים מעלים סטוריז לרשת החברתית המועדפת עליהם, חלקן מתקיימות בזום, וחלקן בשידורים חיים באינסטגרם או בפלטפורמת סרטוני הווידאו הקצרים טיקטוק, הפופולרית בעיקר בקרב בני נוער.

המועדון הווירטואלי - מורכב אבל ייחודי 

יש גם ניסיונות לקחת את המסיבות הווירטואליות צעד אחד קדימה - מחדר השינה - למרחב וירטואלי של ממש, כמו המסיבה הווירטואלית בהאנגר. מדובר בניסיון ראשוני למסיבה מסוג זה, שיש לו יתרונות וחסרונות: מצד אחד הוא דורש יותר ידע טכני מהמשתתפים, ולכן עשוי למנוע מאנשים להשתתף, אך מצד שני מספק חוויה ויזואלית ייחודית.

"היינו ביחד כמה חברים וחשבנו מה אפשר לעשות בימי הקורונה שיהיה מגניב, ושעדיין ישמר את העניין של סוג מפגש חברתי, למרות שאנחנו לא יכולים להיפגש", מספר הרינג. יחד איתו ארגנו את האירוע יובל הרינג מחברת ההפקה ויחסי הציבור modus ואדם חבקין מ-scan the city, חברה שסורקת מבנים עבור פרויקטים של הנדסה ואדריכלות.

כשעלה הרעיון של מסיבה, הוא אומר, "השאלה הייתה איך עושים את זה שזה ירגיש תל-אביבי, ולא סתם חדר קוביות חסר אופי, אז החלטנו לקחת האנגר נטוש בדרום תל-אביב, לסרוק אותו ושהוא יהיה הבסיס של הסביבה למסיבה, ובאמת רואים במבנה גראפיטי בעברית ושלט יציאת חירום ורואים על המקום את הווייב", אומר הרינג.

לדבריו, תהליך בניית הסביבה מורכב ולא נגמר בסריקת המבנה: "ברגע שסורקים, זה יוצר מודל ממש איכותי (וכבד, י"י), ואי-אפשר להריץ אותו במנוע משחקים שעובד לייב. זה תהליך שצריך לקמפרס בטירוף, ושזה עדיין ייראה טוב. לקח כשבוע לבנות הכול, ולהכניס הכול לתוך הסביבה, וללמוד את הקוד של ה-VR צ'אט ואיך ליישם אותו על את כל האלמנטים התלת-ממדיים שיש שם, והאינטראקציות שיצרנו", הוא מספר.

בנוסף, אם מסיבות זום חוות קשיים טכניים, אז על אחת כמה וכמה המסיבה הזו, שהתקיימה בסיבה של מציאות וירטואלית. מעבר לתהליך ההתקנה המורכב יחסית, ישנם גם העומסים על רשתות האינטרנט, שגורמים לניתוקים בכל הפלטפורמות, והגרפיקה הכבדה. לכן, העובדה שעשרות אנשים הצליחו להכנס והמשיכו לבלות בה יחד במשך שעות ארוכות, נחשבת בעיני המארגנים להצלחה מעל המצופה.

"כרגע החלטנו לעשות את זה סתם בתור ניסוי. אבל התכנון הוא שבהמשך יהיו חסויות. למשל בשיתוף עם עיריית תל-אביב או בירה מכבי, ויש לנו כבר מיליון מיילים והצעות".