מחקר באיסלנד מאשר: חצי מנשאי הקורונה כלל לא מפגינים סימפטומים

בשל האוכלוסייה הקטנה, הפכה איסלנד בשנים האחרונות למעין "מעבדה גנטית" לחברות תרופות שונות, המשתמשות במאגרי הנתונים הגנטיים של תושבי האי • איסלנד מובילה את העולם עם שיעור הבדיקות לקורונה כחלק מהאוכלוסייה – כ-3.5%

ראשת ממשלת איסלנד, קתרין יאקובסדוטיר / צילום: Alastair Grant, Associated Press
ראשת ממשלת איסלנד, קתרין יאקובסדוטיר / צילום: Alastair Grant, Associated Press

בשל האוכלוסייה הקטנה, הפכה איסלנד בשנים האחרונות למעין "מעבדה גנטית" לחברות תרופות שונות, המשתמשות במאגרי הנתונים הגנטיים של תושבי האי. במשבר הקורונה הנוכחי, היא גם מאפשרת לברר במהירות יחסית שיעורי תחלואה מנגיף הSARS-CoV-2, שהגיע גם אל האי הצפוני. נכון להיום, איסלנד מובילה את העולם עם שיעור הבדיקות לקורונה כחלק מהאוכלוסייה - כ-3.5%. מדובר ב-13 אלף בדיקות בלבד, אולם בכל המדינה חיים כ-350 אלף בני אדם.

בניגוד למדינות אחרות, אך בדומה לדרום-קוריאה, איסלנד הציעה עד כה לתושביה (שרובם מתרכזים ברייקיאוויק הבירה) בדיקות קורונה גם אם אינם מפגינים תסמינים חשודים לקורונה. למעשה, הרשויות עודדו את התושבים להיבדק מרצונם החופשי, ואמרו כי תוצאות הבדיקות והמחקרים שייעשו עליהן יוכלו לסייע לרופאים ברחבי העולם להבין טוב יותר את הדינמיקה של התפשטות המחלה. עד כה, 963 מקרים נרשמו במדינה - 30% כתוצאה מהדבקה מחוץ למדינה, ו-70% כתוצאה מהדבקה מקומית. 849 חולים נמצאים בבידוד, ושני קורבנות נרשמו במדינה עד כה.

הנתון המעניין ביותר שהתפרסם עד כה, לפי הרופאים במדינה, הוא שמחצית ממי שאובחנו כחיוביים לקורונה כלל אינם מפגינים תסמינים של המחלה, נכון לעכשיו. הדבר תואם מחקר קודם שנערך על נוסעי האונייה "דיאמונד פרינסס", שנבדקו כולם לקורונה. גם שם התגלה כי מחצית מהחולים נשאו את הנגיף מבלי להפגין אחד מתסמיני המחלה. "בערך מחצית מהנשאים הם לא-סימפטומטיים", אמר האפידמיולוג המוביל המאבק של איסלנד בנגיף.

כעת מקוות הרשויות באיסלנד, בשיתוף החברה DECODE ג'נטיקס המנהלת את הבדיקות מטעמה, להשתמש בנתונים הגנטיים של מי שנדבקו והפגינו או לא הפגינו תסמינים כדי לייצר תובנות לגבי חומרת המחלה על פי משתנים גנטיים, ואולי אף לסייע לפיתוח תרופות או חיסונים על בסיס ההבנה שתושג.