מ"ווהאן הישראלית" לאפס נדבקים: כך ניצחה קריית יערים את הקורונה

אחד מתושבי קריית יערים נדבק מקרובת משפחה שהגיעה מצרפת, והמחלה החלה להתפשט במהירות ביישוב • בשיחה עם "גלובס" מסביר ראש המועצה המקומית יצחק רביץ כיצד נבלמה ההדבקה באמצעות כמה צעדים קשים

קריית יערים / צילום: מ"א קריית יערים
קריית יערים / צילום: מ"א קריית יערים

התקשורת עוסקת בהרחבה בנתוני ההדבקה בחברה החרדית, אולם ביישוב אחד, זה שנפגע יותר מכולם בהתחלה, הצליחו להתגבר על התפשטות המגפה. קריית יערים (טלזסטון) שבהרי יהודה כונתה בהתחלה "בירת הקורונה המקומית", אך כעת רושמים שם כמעט שבוע של אפס הדבקות.

אחד מתושבי המקום נדבק מקרובת משפחה שהגיעה מצרפת, ובמסיבת פורים שבה השתתפו כמה עשרות מתושבי המקום, הדביק כמה מהם. בתוך זמן קצר התברר, כי ההיחשפות לנגיף בישוב הגיעה לשליש מהתושבים, אלפיים מששת אלפים שהוכנסו לבידוד מלא, ומספר הנדבקים עלה בכל יום.

"עבדנו באגרסיביות, הרבה יותר ממה שהציבה הממשלה"

ראש המועצה המקומית יצחק רביץ (בנו של ח"כ אברהם רביץ ז"ל) מסביר בראיון ל"גלובס" כי עצירת המגפה נזקפת לזכות כמה צעדים קשים, קשים עוד יותר מאלה שהנחה משרד הבריאות. "כששומרים על בידוד בלי פשרות ועיגולי פינות זה עובד. שומרים מרחק. עבדנו באגרסיביות, הרבה יותר ממה שהציבה הממשלה. כך למשל סגרתי כמעט לחלוטין את המכולת, ומי שהגיע לפתחה, השאיר רשימה, או שהתקשר בטלפון למוקד המיוחד שפתחנו, ועובדים של המועצה הכינו את המשלוח. קו הטלפון עבד עשרים וארבע שבע.

"לא רציתי לסגור לחלוטין את דלתות המרכול כדי לא להיכנס לאווירת נכאי מוחלטת אבל הורדנו לאפס את אפשרות ההידבקות במרחב הציבורי. סגרנו את המקווה המקומי, את כל בתי הכנסת, את מרכז הפיס, והשקענו עבודה מקסימלית בשכנוע התושבים. רב הישוב שלא היה חייב להיכנס לבידוד עשה כן כדי לתת דוגמה ופרסם הנחיות רבניות המחייבות לעמוד בכל הדרישות לרבות אלה המחמירות של המועצה. והציבור נשמע להנחיות באופן מלא.

"לא היו הפרות. אכפנו את זה באמצעות הסברה בעיקר, סיורים ברחובות ועם הרבה הרבה סיוע לתושבים. היום ירדנו ל 150 איש בבידוד, לעומת אלפיים קודם לכן, חלק ניכר מ 30 אלה שנדבקו החלימו, וכל מי שהיה באישפוז יצא ממנו ברוך ה'.בשבת שום בית כנסת לא היה פתוח, מתפללים יצרו מניינים של עשרה ברחובות, וחלקם התפללו ושרו במרפסות מאוחדים לתפילה".

ראש עיריית קריית יערים יצחק רביץ / צילום: דודי אביטן
 ראש עיריית קריית יערים יצחק רביץ / צילום: דודי אביטן

איך אתה מסביר את השוני מריכוזי אוכלוסייה חרדים אחרים?

"החרדים אצלי זו אותה אוכלוסייה כמו במודיעין עילית ביתר עילית ובני-ברק. הצלחנו להטמיע את הצו האלוקי של "ונשמרתם לנפשותיכם מאוד". מפקד תחנת המשטרה האזורית "הראל" התקשר אלי לספר לי שאצלנו שומרים על ההנחיות הכי טוב מכל הישובים בסביבה. מה הסוד? גם כי דאגנו לספק את צרכי התושבים. קודם כל אוכל, מלבד המרכול המקומי הקטן, הבאנו יזם שפתח מרכול חירום ענק באוהל במקום שהקצתה העירייה.

"האישורים שברגיל ניתנים בתוך חודשים זורזו לימים, והמרכול החל לספק מזון לכל התושבים במערך משלוחים שארגנה המועצה. התושבים יכולים להגיע לשם במגבלות המרווחים בין הנכנסים ומקסימום שוהים בחלל. השתלטנו על המרחב הציבורי, לא השארנו פתח להידבקות, והציבור נשמע לנו".

ואיך מסייעים לתושבים התקועים בבית? אין אינטרנט לרוב, או טלוויזיה.

"יש פה משפחות עם 13 נפש בדירה של 75 מ"ר, תחשוב כמה זה קשה להחזיק אותם בבית. דאגנו להבאת תוכן והפעלות לבתים, חילקנו משחקים לפתחי הבתים, חוברות יצירה, ספרים וחוברות צביעה. פתחנו קו טלפון ייעודי שהמתקשרים אליו שומעים שיעורי תורה, תוכן לילדים, סיפורים ואגדות, ועוד ועוד. החלוקה מתבצעת בימי שישי עם ערכות שלמות המובאות לפתחי הבתים. היא כוללת חומר לכל הגילאים כולל להורים. ואגב גם ספרים וחוברות בענייני הקורונה.

"חוץ מזה יש קו טלפון עם עמדות רבות לכל שאלה וצורך של התושבים 24/7, לרבות קו חירום לשבת. צוות מתנדבים הוא שמתפעל אותו. בשבת הקודמת (21/3) היו כמה מקרי חירום לרבות אדם שהגיעה תוצאת הבדיקה שלו ונאלצנו להודיע ברמקול לתושבים שהיו עמו במגע להיכנס לבידוד. גם אני נאלצתי לשוחח בטלפון בשבת, בשל מצב החירום".

מה היית מציע לראשי רשויות אחרים?

"לא להתפשר ולקבל החלטה שמחליטים את ההחלטות הקשות הלא פופולריות. זה בניגוד לאינסטינקט הבסיסי של נבחר ציבור לרצות את בוחריו את שולחיו. כשנחשפתי לעניין הבנתי שחייבים לעשות הכל כדי להציל חיים, זה ראשון במעלה. כך סגירת המרכול המקווה ובתי הכנסת עוד בטרם הנחה משרד הבריאות לעשות כן.

"להקדים את משרד הבריאות בהנחיות, לברר מראש אם יש חולה, איזה מסלול עשה ולפעול לבידוד מי שהיו עמו במגע עוד בטרם יעשה זאת המשרד. לסגור את המכולות הקטנות לקניה רגילה ולעשות משלוחים במקום. לדאוג לאספקת מזון סדירה באמצעות המשלוחים, עגלות הופר המדפים והקופות היו מגורמי ההדבקה הגדולים. לדאוג לפעילויות לתושבים שבבידוד והסגר. ולהתפלל, הרבה. אם לא היינו נוקטים בצעדים האלה, אלוהים ישמור היכן היינו היום".

מי שמזלזל בהוראות ומדביק אנשים אחרים, הוא קרוב למזיד וחל עליו דין רודף

ובינתיים במקביל, באיחור ניכר של כמה שבועות ובניגוד להנחיה הקודמת הבעייתית שלו, הרב חיים קנייבסקי מורה לציבור החרדי להישמע לחומרה לתקנות החירום של הממשלה, ואף מחמיר אותן. קנייבסקי ורבנים אחרים פרסמו שו"ת - שאלות ותשובות לרבנים, הכוללות איסור מוחלט על הגעה לבתי הכנסת ובתי מדרש, ואיסור על קיום התפילות במניין, גם באוויר הפתוח, החמרה מעבר להנחיות משרד הבריאות.

בנוסח שפורסם נכתב עוד: על פי הוראת מרן שר התורה, מי שאינו שומר על הנחיות משרד הבריאות מוגדר כרודף, מוטל על כל אחד למסור למשטרה את מי שמזלזל בהנחיות, יש לענות בטלפון בשבת למי שמחכה לתשובות על בדיקת קורונה, ויש למחות בחריפות בפני כל מי שלא שומר בקפדנות על הוראות הרופאים.

עוד נכתב כי מי שמזלזל בהוראות ומדביק אנשים אחרים, הוא קרוב למזיד, וחל עליו דין רודף. הרב קנייבסקי התיר לפנות לשלטונות במקרה של אדם העובר על התקנות, לא פעולה פופולרית בחברה החרדית, וכן התיר להשאיר את הטלפון פעיל ודלוק גם ביום שבת למקרה חירום.

הפסק הזה יוצא לאחר שהתברר כי שיעורי ההידבקות בחברה החרדית גדולים בהרבה משאר האוכלוסייה, בין השאר בגלל התנהגות לא אחראית של מקצת המגזרים בחברה הזו. כך אתמול, מאות מבני הפלג הירושלמי בבני-ברק השתתפו בלוויתו של אחד מרבני הפלג, בניגוד גמור להנחיות. המשטרה לא הצליחה לפזר אותם. זה מצטרף להפרות נוספות שפורסמו בימים האחרונים ובהם של חתונות המתקיימות בהשתתפות עשרות ומאות, בלי לשמור על מרחק בין אנשים ועם ריקודים כשהמשתתפים בהם מחזיקים ידיים.

בתוך כך, המשטרה תגברה הבוקר את הסיורים בריכוזים החרדיים, והחלה לחלק דוחות. בשכונת בית ישראל בירושלים, פרץ עימות בין שוטרים לכמה צעירים חרדים על רקע זה ואחד מהם עוכב לחקירה. מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד אמר היום בכנסת כי נשקלת האפשרות להטיל הסגר על שכונות או ישובים חרדיים שבהם יש ריכוז גבוה של נדבקים.

אי-אפשר שלא להעביר חלק מנטל האחריות לרב קנייבסקי עצמו, אשר פסק למעשה להפר את הנחיות משרד הבריאות ומשרד החינוך לפני כשלושה שבועות. הוא קבע אז כי יש להמשיך את הלימודים בישיבות תוך שמירה על זהירות. מעבר למשמעות הישירה של ההנחיה הזו, היא גרמה לחלקים בציבור החרדי לנהוג לפי התזה שהרבנים יודעים טוב יותר מהממשלה, ושהם לא לגמרי מחויבים לקיים את ההנחיות המחמירות.

חובה לומר כי בקרב החרדים המזרחיים התמונה הייתה הפוכה וכל הרבנים המובילים שם קראו להישמע להנחיות במלואן לרבות אלה של סגירת בתי הכנסת. גם בציבור החרדי האשכנזי, רבנים רבים הצטרפו לקריאה כשהם מביאים את הדוגמאות מברוקלין וריכוזי חרדים בארצות הברית שנפגעו קשה במגפה. אלא שעד הימים האחרונים עדיין ניתן היה לראות כאמור הפרות המוניות של ההנחיות.

חלק מהבעיה אפשר לשייך לבעיית התקשורת של החברה החרדית המנותקת בחלקה הגדול מאינטרנט וטלוויזיה, וגם לבעייתיות של ההסתגרות של משפחות גדולות, בבתים צרי מידות.

אבל גם בהתחשב בכך, התפשטות המגפה בחברה החרדית הזו מהווה כישלון של ההנהגה החרדית האשכנזית כולה, רבנים, כפוליטיקאים שלא עמדו נחרצות מול הציבור שלהם לדרוש כי יקיימו את כל הפסיקות אחת לאחת ובאופן מחמיר. האבסורד בולט כששר הבריאות הוא חרדי חסיד, יעקב ליצמן. אם כי חובה לומר כי בחסידויות הגדולות לרבות גור, שאליה משתייך ליצמן, בדרך-כלל הכללים נשמרו. מהדיווחים וההדלפות עלה כי הפוליטיקאים החרדים היו עסוקים בהפעלת לחץ להקלות במגבלות ובנושאים אחרים קשורים ופחות בדאגה לאכיפתן על הציבור שלהן.