הגרף היומי: נגיף הקורונה הפך לנקודת מחלוקת בין דמוקרטים לרפובליקנים

סקר שבוצע בשבוע שעבר ע"י גוף המחקר CIVIQS בארה"ב מגלה כי גם נושא המגפה הפך פוליטי, והיחס הציבורי חצוי בין הרפובליקנים לדמוקרטים • מהסקר עולה כי 58% מהדמוקרטים מודאגים מאוד מהתפרצות המגפה, לעומת 20% מרפובליקנים

שלט מחוץ לחנות נוחות סגורה בניו יורק / צילום: Wong Maye-E, Associated Press
שלט מחוץ לחנות נוחות סגורה בניו יורק / צילום: Wong Maye-E, Associated Press

בסוף השבוע החולף ארצות-הברית הפכה למוקד התפרצות מגפת הקורונה המשמעותי בעולם, כאשר מניין החולים המאומתים בה הגיע ליותר מ-100 אלף בני אדם, כמחציתם במדינת ניו יורק. המושל אנדרו קואומו, הורה על סגר במדינה לפני כשמונה ימים, אך המגפה כבר התפשטה ברחבי המדינה, וכעת בתי החולים קורסים בזה אחר זה, כשאינם מצליחים לעמוד בעומס, לצוות הרפואי אין ציוד מגן מספק ומכונות ההנשמה הולכות ואוזלות.

בשבוע שעבר, פנה קואומו לבית הלבן בדרישה לספק למדינה 30 אלף מכונות הנשמה, לפני שיהיה מאוחר מדי, כשהוא מסביר שנוכח המצב החריף, איננו יכול להסתפק ב-4,000 מכונות ההנשמה הקיימות בבתי החולים במדינה, כאשר ההמונים מגיעים לפתחם עם דלקת ריאות חריפה, כשאותה מכונת הנשמה תכריע האם יחיו או ימותו, ושיותר מ-1,600 מהם כבר מתו.

בתגובה בראיון ל"פוקס ניוז" אמר הנשיא דונלד טראמפ: "אני לא מאמין לך שאתה צריך 40,000 או 30,000 מנשמים. לפעמים אתה נכנס לבתי חולים גדולים, ויהיו להם שני משמים. ועכשיו פתאום הם אומרים, 'האם נוכל להזמין 30,000'".

קואומו נמנה עם מספר גדל והולך של מושלים המעבירים ביקורת על התגובה המאוחרת של הממשל הפדרלי למגפה, ועל המסרים הלא ברורים של טראמפ לאמריקאים. אמש, במסיבת עיתונאים שערך הנשיא, כשנשאל מה הוא מצפה מהמושלים השונים, אמר; "כל מה שאני רוצה זה דבר פשוט מאוד: שיהיו מוקירי תודה. אנחנו עושים עבודה טובה". לפי "הוושינגטון פוסט", הממשל הפדרלי מפלה בין מושלים; מדינת מסצ'וסטס, החווה התפרצות דרמטית בבוסטון, קיבלה רק 17% מציוד המגן שביקשה, מיין קיבלה 5%, וקולורדו, שהמושל הרפובליקני שלה לא חביב על טראמפ, קיבלה ציוד שיספיק לכל המדינה ליום אחד בלבד. מאידך, פלורידה, קיבלה את מלוא האספקה שביקשה, לאחר עשרה ימים קיבלה את אותו משלוח בדיוק והשלישי בדרך.

האמריקאים הגיבו באיחור למגפה, והעלייה במספר הבדיקות, מגלה תמונה עגומה של מספר החולים המאומתים במדינה. שעה שהמדינות עצמן נוקטות צעדים של בידוד חברתי וסגר, שיתוף פעולה ציבורי הוא מכריע להצלחת "שיטוח העקומה", עליו דובר רבות בתקופה האחרונה.

סקר שבוצע בשבוע שעבר על ידי גוף המחקר CIVIQS בארה"ב, מגלה כי גם נושא המגפה הפך פוליטי, והיחס הציבורי חצוי בין הרפובליקנים לדמוקרטים. מן הסקר עולה כי 58% מהדמוקרטים מודאגים מאוד מהתפרצות המגפה, לעומת 20% מרפובליקנים. ב-7 במרץ, רק 7% מהרפובליקנים היו מודאגים מאוד, לעומת 35% מהדמוקרטים. רק 2% מהדמוקרטים לא מודאגים כלל, לעומת 15% מהרפובליקנים. שאלה נוספת עסקה משביעות הרצון נוכח טיפול הממשל הפדרלי בהתפשטות המגפה. רק 2% מהדמוקרטים מרוצים מאוד, לעומת 38% מהרפובליקנים. 68% מהדמוקרטים לא מרוצים כלל, לעומת 8% מהרפובליקנים.

הצד הפוליטי של המגפה
 הצד הפוליטי של המגפה

כשזה נוגע לקבלת מידע מהימן, על מי האמריקאים סומכים? סקר שבוצע עבור חדשות CBS , מגלה כי 56% מהאמריקאים לא סומכים על טראמפ בנוגע לקבלת מידע אמין בנוגע לקורונה, ו-82% סומכים על מהימנות המידע שמפרסם ה-CDC (המרכז לבקרת מחלות). 73% סומכים על המשפחה והחברים שלהם, לעומת 66% הסומכים על המושל שלהם עבור מידע אמין. 57% לא סומכים על התקשורת.