המשא-ומתן הקואליציוני: מה עומד בבסיס הוויכוח על שר המשפטים

בחוסן לישראל שאפו למנות לשר המשפטים את אבי ניסנקורן, וקודם לכן שקלו את מינויו של חילי טרופר • אולם בליכוד רואים את זהות שר המשפטים הבא כ"דיל ברייקר" - וזאת כיוון ששר המשפטים מחזיק בסמכויות משמעותיות למינוי פרקליט המדינה הבא

ח"כ אבי ניסנקורן (חוסן לישראל). רוצה את תיק המשפטים / צילום: כדיה לוי
ח"כ אבי ניסנקורן (חוסן לישראל). רוצה את תיק המשפטים / צילום: כדיה לוי

במסגרת המשא-ומתן המואץ להסכם קואליציוני בין הליכוד לחוסן לישראל, מתנהל בשעה זו ויכוח גדול ביותר על זהות שר המשפטים הבא של ישראל.

בחוסן לישראל שאפו למנות לתפקיד שר המשפטים את ח"כ אבי ניסנקורן, וקודם לכן שקלו את מינויו של ח"כ חילי טרופר. אולם בליכוד רואים את זהות שר המשפטים הבא כ"דיל ברייקר". הסיבה לכך היא ששר המשפטים מחזיק בסמכויות משמעותיות למינוי פרקליט המדינה הבא. כזכור, כיום מכהן בתפקיד ממלא-מקום פרקליט המדינה עו"ד דן אלדד, שמונה על-ידי שר המשפטים אמיר אוחנה כממלא-מקומו של שי ניצן למשך 3 חודשים אחרי פרישת של ניצן. מינויו של דן אלדד נעשה אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה סירב למינויה של עו"ד אורלי בן-ארי גינזברג. אלדד הייתה פשרה שהתקבלה בחמיצות רבה בצמרת משרד המשפטים.

מה הסיבה להתנגדות הליכוד למינויו של ניסנקורן לשר המשפטים? ניסנקורן נתפס בעיניהם כאדם חזק ומקושר, המהווה כיום ציר פוליטי מרכזי בחוסן לישראל. הוא מגיע מתפקיד יו"ר ההסתדרות, הוא עורך דין, והיה לו בעבר משרד עורכי דין פרטי.

לסיכום, בליכוד חוששים מזהות דמות פוליטית עם חוט שדרה. הכיוון שאליו מנסים למשוך בליכוד בשעות אלה הם פרופסור למשפטים, דמויות הנמצאות לקראת פרישה או מי שמכהן כיום כניצב התלונות על השופטים, השופט בדימוס אורי שהם. לשיטתם, יהיה יותר לעבוד מול אדם שאינו חלק מן הזירה המפלגתית הנוכחית בכנסת.

בחוסן לישראל, ח"כ ניסנקורן מתעקש על התפקיד ומנהל ציר מגעים בנושא הזה, המתרחש במקביל ובנפרד מן הציר של המשא-ומתן על התיקים האחרים. הציר המקביל עובר דרך גבי אשכנזי והוד בצר, מי שעמד במנגנון התפעול של כחול לבן והיה היועץ האישי לרמטכ"ל בני גנץ בעברו.

בעיות נוספות המתעוררות בחוסן לישראל הן כדלקמן: ח"כ מיקי חיימוביץ דורשת לקבל לידיה את תיק החקלאות. ח"כ עמר ינקילביץ דורשת לקבל לידיה את תיק העבודה והרווחה.