הבורסה ננעלה בעליות חדות: ת"א 35 קפץ ב-2.3%, טבע ב-7%

מדד ת"א 90 קפץ ב-1.9%, מדד הבנקים עלה ב-1% • מניית פתאל קפצה ב-4.6%, כלל ביטוח זינקה ב-9.4%, בזן המריאה בכ-25% ברקע להתרסקות מחיר הנפט ל-20 דולר לחבית

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

האם משבר הקורונה דומה למשבר 2008, האם ניתן 'לקנות' את ההתאוששות בסין והאם העזרה של הממשלות מספקת - הצטרפו לשידור החי עם רפי גוזלן הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI »

17:25

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (ב') בעליות חדות על רקע הסנטימנט החיובי בניו יורק, שם המדדים עולים לאחר הירידות בשישי. בסיכום היום באחוזת בית, מדד ת"א 35 קפץ ב-2.3% וננעל בגבוה היומי, מדד ת"א 90 קפץ ב-1.9%, ומדד הבנקים עלה ב-1% בהמשך להקלות שפרסם אתמול בנק ישראל בנוגע להלימות ההון לבנקים.

בולטות במסחר מניית פתאל החזקות  שקפצה ב-4.6%, ובזן  שהמריאה בכ-25% ברקע להתרסקות מחיר הנפט ל-20 דולר לחבית.

עוד בלטו במסחר, מניית שיכון ובינוי  שזינקה ב-6.6%, מליסרון  המריאה ב-8.8%, מבנה  זינקה ב-9.9%, ובקרב סקטור הפיננסים אגוד  קפצה ב-13.88%, מנורה  ב-7.7% וכלל ביטוח שזינקה ב-9.4%.

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם בכ-2.15 מיליארד שקל.

16:10

נמשכות עליות השערים בבורסה בהובלת מניות הביטוח. מניית בזן מזנקת ב-18% על רקע המלצה חיובית מבית ההשקעות איביאי. 

14:55

יום המסחר השני לשבוע ממשיך להתנהל במגמה חיובית. החוזים העתידיים בארה"ב מצביעים על נטייה חיובית לקראת פתיחת המסחר שם.

לקראת סיומו של חודש מרץ, הבורסה פרסמה את נתוני סיכום החודש, מהם עולה בין היתר כי מחזור המסחר היומי הממוצע במניות בחודש החולף, כולל קרנות סל, הגיע לכ-2.9 מיליארד שקל.

כל זאת, על רקע "בהלת הקורונה" והירידות החדות שנרשמו בעקבותיה בשווקים, המסתכמות בכ-20% מתחילת החודש בתל אביב.

ממוצע המחזור היומי בסיכום מרץ משקף קפיצה של כמעט ב-50% ביחס לממוצע היומי בפברואר, שעמד על כ-2 מיליארד שקל, אחרי שבינואר עמד על 1.7 מיליארד שקל.

כך, בסיכום שלושת החודשים הראשונים של השנה המחזור היומי הממוצע במניות בבורסה, כולל קרנות סל, עומד על 2.1 מיליארד שקל - גבוה ביותר מ-60% מהממוצע היומי ב-2019, שעמד על כ-1.3 מיליארד שקל.

הדרמה בשווקים עוררה גם את המסחר באפיק האג"ח המקומי, שם לפי נתוני הבורסה, הממוצע היומי במרץ הגיע ל-8.9 מיליארד שקל, לעומת ממוצע יומי של 3.4 מיליארד שקל בחודשיים הראשונים של השנה.

לפי הנתונים, עיקר העלייה בפעילות מיוחסת לאפיק הממשלתי, שם המחזור היומי הממוצע הגיע ליותר מ-5 מיליארד שקל, לעומת פחות מ-2 מיליארד שקל בחודשיים הראשונים של השנה.

עוד עדכנה היום הבורסה על שינויים במועדי המסחר, שבמסגרתם יקוצר שלב טרום-הפתיחה ויחל בשעה 9:25, במקום השעה 9:00 כיום, ומסחר הפתיחה בשוקי האג"ח, המק"מ ורצף מוסדיים יתקיים במועד אקראי בין 9:55 ל-9:56, במקום 9:31-9:30 כיום. שינויים אלה ייכנסו לתוקף בתחילת חודש מאי, אחרי שדירקטוריון הבורסה אישר אותם בימים האחרונים.

בצד החיובי של מדד ת"א 35, מניית בזן  מזנקת היום קופצת בכ-15%, בהמשך לטיפוס של 13% שהציגה אתמול. ברקע למסחר עדכנה חברת האנרגיה על החלטת ביהמ"ש שלפיה על עיריית חיפה לחדש את ההיתר הזמני לשינוע חומרים בצנרת של החברה הבת שלה גדיב. מניית בעלת השליטה בבזן, החברה לישראל , נחלשת בכ-2.5%.

עוד בצד החיובי של המסחר בולטות מניות הבנקים, עם עליות של כ-4% בפועלים  ובמזרחי טפחות , ועליות של כ-3%-2% באלה של לאומי  והבינלאומי  , לצד עלייה של כ-2.5% שרושם המדד הענפי. ברקע למסחר, אתמול הודיע בנק ישראל על הפחתה חדה בדרישות ההון המוטלות על הבנקים.

גם מדד ביטוח פלוס החבוט ממשיך להתאושש, עם עלייה של כ-3.5%, אחרי קפיצה של כ-6% אתמול. זאת כשצמד המניות החבוטות של כלל  ומגדל  ממשיכות גם הן להתאושש, עם עליות של קרוב ל-10%. ברקע לעליות במגדל ובכלל עומד חוזר שהוציא הרגולטור, ושבעקבותיו הן תוכלנה להקטין את העתודות במאות רבות של מיליוני שקלים, שיזרמו לשורה התחתונה. מדובר באחד ההיבטים שהכבידו על חמש חברות הביטוח הגדולות בשנים האחרונות ובמיוחד מגדל וכלל ביטוח, ושעתה הממונה משה ברקת מסיר מעל הפרק.

עוד בפיננסים, מניית אלטשולר שחם גמל  מטפסת בכ-7% על רקע פרסום דוחותיה הכספיים ל-2019.

עוד במסחר, חלק ממניות הקנאביס ממשיכות לבלוט, בדומה לאתמול - עם עליות של כ-25%-15% במניות אינטרקיור , טוגדר  ופנאקסיה .

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת מגמה חיובית, ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת מגמה שלילית.

13:30

נמשכות עליות השערים בת"א, והמדדים המובילים עולים כ-2%-1.5%. מניית בזן ממשיכה להתחזק ועולה בכ-15%. מניית פתאל החזקות  נסחרת בעלייה של כ-2%. החברה הודיעה על הוצאה של כ-5,500 עובדים לחל"ת ועל קיצוצים בבונוסים ובשכר

מקרב מניות השורה השנייה בולטת מניית דלתא  בזינוק של 15%. מניית מיטב דש  מזנקת יותר מ--10%. מניות כלל ביטוח  ומגדל  מזנקות בכ-9%. מדד הביטוח מתחזק ב-3.3%. מדד הבנקים מוסיף כ-2.7%. מניות הפועלים  ומזרחי טפחות  מזנקות בכ-4%.   

11:55

העליות בת"א שבו והתחזקו, ושלושת המדדים המובילים נסחרים בעליות של סביב 2%. מדד הבנקים מזנק ב-3%. מניית פועלים עולה ב-4%, לאומי עולה 2.5% ומזרחי טפחות קופצת יותר מ-5%. 

את העליות במדד ת"א-35 ממשיכה להוביל מניית בזן שנוסקת בכ-14%. מליסרון עולה 7%. אנרג'יאן מובילה את הצד השלילי ומאבדת 2.5%, ואילו חברה לישראל מאבדת יותר מ-1%.

מדד הביטוח מזנק ב-3.5%, ומניית כלל ביטוח נוסקת יותר מ-9%.  

11:00

העליות בבורסת ת"א מתמתנות, והמדדים המובילים מטפסים כעת בכ-0.5%. מניית בזן מזנקת בכ-10%. קבוצת דלק פועלים ופתאל עולות בכ-3%.

מחירי הנפט צוללים היום עד 7% לשפל של 17 שנה. גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך כי "בטווח הקרוב מחירי הנפט יכולים להתייצב באופן זמני מתחת ל-20 דולר. זאת, בהנחה שהווירוס עדיין לא ייבלם במהלך השבועות הקרובים, ובהנחה שערב הסעודית אכן תציף את שוק הנפט כפי שהיא מתריעה. ככל שתהיה אינדיקציה לגבי בלימת התפשטות הווירוס בעתיד הקרוב, תהיה לכך תרומה להתייצבות מחירי הנפט ובהמשך אף עלייה מחודשת במחיר.

"באופן דומה, בעתיד הרחוק יותר, במידה ותימצא תרופה שתרפא את החולים מהווירוס ותעצור את התפשטות המגפה, וכן במידה שיפותח חיסון שיעצור את המשך התפשטות המגפה, כלכלת סין תחזור למסלול צמיחה, והשוק ישוב להתמקד בצפי שסין תבצע רכישות גדולות של נפט גולמי ותשומות אנרגיה נוספות מארה"ב על חשבון יצרניות במדינות אחרות.

"ב-9 ביוני קיים חלון הזדמנויות לחזרה של ערב הסעודית ורוסיה לשולחן המו"מ על מנת לסיים את מלחמת המחירים בשוק הנפט, בשל פגישה של חברי OPEC+ שנקבעה מראש. שילוב של לחץ מצד יצרניות הנפט והממשל האמריקאי עשוי להביא לסיום מלחמת הסחר בשוק הנפט. במבט לסוף 2020, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים לכ-37 דולר לחבית BRENT ומחיר חבית נפט מסוג WTI צפוי להתייצב סביב 33 דולר לחבית עד סוף 2020".

10:00

המסחר בת"א נפתח היום בעליות שערים חזקות ומדד ת"א-35 מטפס בכ-1.5%. מדד הביטוח מוביל את העליות ומטפס בכ-2%. מדד הבנקים מתחזק ב-1.5%. בצד החיובי בולטת מניית בזן שממשיכה את העליות מאתמול ומטפסת ב-8%. מניית קבוצת דלק עולה ב-5% ופתאל ב-4%.  

07:50

יום המסחר הת"א צפוי להיפתח היום על רקע הירידות בשוקי העולם, ובהמשך לירידות שערים שנרשמו אתמול בתל אביב. 

אתמול פתחו המדדים המובילים את היום בירידות של קרוב ל-3%, אולם בהמשך הלכו הירידות והתמתנו, בין היתר כתוצאה מעליות במניות הבנקים והביטוח.

מדד הבנקים זינק אתמול לאחר צעד שנועד להבטיח את יכולתם של הבנקים להמשיך להציע אשראי. הפיקוח על הבנקים הודיע על הפחתת דרישות ההון הרגולטוריות בנקודת אחוז אחת, כך שיחס ההון עצמי המינימלי יעמוד על 9% בבנקים הגדולים (לעומת 10% כיום) ו-8% בבנקים הבינוניים והקטנים (לעומת 9% כיום). החלטה זו תהיה בתוקף למשך שישה חודשים (ובמידת הצורך תוארך בשישה חודשים נוספים). לאחר מכן, יידרשו הבנקים להציג מתווה מדורג לצבירה מחודשת של ההון שנשחק על פני שנתיים, כך נמסר מבנק ישראל.  

ביום שישי האחרון הסתיים שבוע המסחר בוול סטריט בירידות חדות, למרות שבית הנבחרים בארה"ב אישר את הצעת החילוץ למשק בשווי 2 טריליון דולר. במהלך סוף השבוע הנשיא טראמפ חתם על אישור התוכנית.