גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבורסה ננעלה בעליות חדות: ת"א 35 קפץ ב-2.3%, טבע ב-7%

מדד ת"א 90 קפץ ב-1.9%, מדד הבנקים עלה ב-1% ● מניית פתאל קפצה ב-4.6%, כלל ביטוח זינקה ב-9.4%, בזן המריאה בכ-25% ברקע להתרסקות מחיר הנפט ל-20 דולר לחבית

בורסת ת"א / צילום: איל יצהר, גלובס
בורסת ת"א / צילום: איל יצהר, גלובס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

האם משבר הקורונה דומה למשבר 2008, האם ניתן 'לקנות' את ההתאוששות בסין והאם העזרה של הממשלות מספקת - הצטרפו לשידור החי עם רפי גוזלן הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI »

17:25

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (ב') בעליות חדות על רקע הסנטימנט החיובי בניו יורק, שם המדדים עולים לאחר הירידות בשישי. בסיכום היום באחוזת בית, מדד ת"א 35 קפץ ב-2.3% וננעל בגבוה היומי, מדד ת"א 90 קפץ ב-1.9%, ומדד הבנקים עלה ב-1% בהמשך להקלות שפרסם אתמול בנק ישראל בנוגע להלימות ההון לבנקים.

בולטות במסחר מניית פתאל החזקות  שקפצה ב-4.6%, ובזן  שהמריאה בכ-25% ברקע להתרסקות מחיר הנפט ל-20 דולר לחבית.

עוד בלטו במסחר, מניית שיכון ובינוי  שזינקה ב-6.6%, מליסרון  המריאה ב-8.8%, מבנה  זינקה ב-9.9%, ובקרב סקטור הפיננסים אגוד  קפצה ב-13.88%, מנורה  ב-7.7% וכלל ביטוח שזינקה ב-9.4%.

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם בכ-2.15 מיליארד שקל.

16:10

נמשכות עליות השערים בבורסה בהובלת מניות הביטוח. מניית בזן מזנקת ב-18% על רקע המלצה חיובית מבית ההשקעות איביאי. 

14:55

יום המסחר השני לשבוע ממשיך להתנהל במגמה חיובית. החוזים העתידיים בארה"ב מצביעים על נטייה חיובית לקראת פתיחת המסחר שם.

לקראת סיומו של חודש מרץ, הבורסה פרסמה את נתוני סיכום החודש, מהם עולה בין היתר כי מחזור המסחר היומי הממוצע במניות בחודש החולף, כולל קרנות סל, הגיע לכ-2.9 מיליארד שקל.

כל זאת, על רקע "בהלת הקורונה" והירידות החדות שנרשמו בעקבותיה בשווקים, המסתכמות בכ-20% מתחילת החודש בתל אביב.

ממוצע המחזור היומי בסיכום מרץ משקף קפיצה של כמעט ב-50% ביחס לממוצע היומי בפברואר, שעמד על כ-2 מיליארד שקל, אחרי שבינואר עמד על 1.7 מיליארד שקל.

כך, בסיכום שלושת החודשים הראשונים של השנה המחזור היומי הממוצע במניות בבורסה, כולל קרנות סל, עומד על 2.1 מיליארד שקל - גבוה ביותר מ-60% מהממוצע היומי ב-2019, שעמד על כ-1.3 מיליארד שקל.

הדרמה בשווקים עוררה גם את המסחר באפיק האג"ח המקומי, שם לפי נתוני הבורסה, הממוצע היומי במרץ הגיע ל-8.9 מיליארד שקל, לעומת ממוצע יומי של 3.4 מיליארד שקל בחודשיים הראשונים של השנה.

לפי הנתונים, עיקר העלייה בפעילות מיוחסת לאפיק הממשלתי, שם המחזור היומי הממוצע הגיע ליותר מ-5 מיליארד שקל, לעומת פחות מ-2 מיליארד שקל בחודשיים הראשונים של השנה.

עוד עדכנה היום הבורסה על שינויים במועדי המסחר, שבמסגרתם יקוצר שלב טרום-הפתיחה ויחל בשעה 9:25, במקום השעה 9:00 כיום, ומסחר הפתיחה בשוקי האג"ח, המק"מ ורצף מוסדיים יתקיים במועד אקראי בין 9:55 ל-9:56, במקום 9:31-9:30 כיום. שינויים אלה ייכנסו לתוקף בתחילת חודש מאי, אחרי שדירקטוריון הבורסה אישר אותם בימים האחרונים.

בצד החיובי של מדד ת"א 35, מניית בזן  מזנקת היום קופצת בכ-15%, בהמשך לטיפוס של 13% שהציגה אתמול. ברקע למסחר עדכנה חברת האנרגיה על החלטת ביהמ"ש שלפיה על עיריית חיפה לחדש את ההיתר הזמני לשינוע חומרים בצנרת של החברה הבת שלה גדיב. מניית בעלת השליטה בבזן, החברה לישראל , נחלשת בכ-2.5%.

עוד בצד החיובי של המסחר בולטות מניות הבנקים, עם עליות של כ-4% בפועלים  ובמזרחי טפחות , ועליות של כ-3%-2% באלה של לאומי  והבינלאומי  , לצד עלייה של כ-2.5% שרושם המדד הענפי. ברקע למסחר, אתמול הודיע בנק ישראל על הפחתה חדה בדרישות ההון המוטלות על הבנקים.

גם מדד ביטוח פלוס החבוט ממשיך להתאושש, עם עלייה של כ-3.5%, אחרי קפיצה של כ-6% אתמול. זאת כשצמד המניות החבוטות של כלל  ומגדל  ממשיכות גם הן להתאושש, עם עליות של קרוב ל-10%. ברקע לעליות במגדל ובכלל עומד חוזר שהוציא הרגולטור, ושבעקבותיו הן תוכלנה להקטין את העתודות במאות רבות של מיליוני שקלים, שיזרמו לשורה התחתונה. מדובר באחד ההיבטים שהכבידו על חמש חברות הביטוח הגדולות בשנים האחרונות ובמיוחד מגדל וכלל ביטוח, ושעתה הממונה משה ברקת מסיר מעל הפרק.

עוד בפיננסים, מניית אלטשולר שחם גמל  מטפסת בכ-7% על רקע פרסום דוחותיה הכספיים ל-2019.

עוד במסחר, חלק ממניות הקנאביס ממשיכות לבלוט, בדומה לאתמול - עם עליות של כ-25%-15% במניות אינטרקיור , טוגדר  ופנאקסיה .

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת מגמה חיובית, ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת מגמה שלילית.

13:30

נמשכות עליות השערים בת"א, והמדדים המובילים עולים כ-2%-1.5%. מניית בזן ממשיכה להתחזק ועולה בכ-15%. מניית פתאל החזקות  נסחרת בעלייה של כ-2%. החברה הודיעה על הוצאה של כ-5,500 עובדים לחל"ת ועל קיצוצים בבונוסים ובשכר

מקרב מניות השורה השנייה בולטת מניית דלתא  בזינוק של 15%. מניית מיטב דש  מזנקת יותר מ--10%. מניות כלל ביטוח  ומגדל  מזנקות בכ-9%. מדד הביטוח מתחזק ב-3.3%. מדד הבנקים מוסיף כ-2.7%. מניות הפועלים  ומזרחי טפחות  מזנקות בכ-4%.   

11:55

העליות בת"א שבו והתחזקו, ושלושת המדדים המובילים נסחרים בעליות של סביב 2%. מדד הבנקים מזנק ב-3%. מניית פועלים עולה ב-4%, לאומי עולה 2.5% ומזרחי טפחות קופצת יותר מ-5%. 

את העליות במדד ת"א-35 ממשיכה להוביל מניית בזן שנוסקת בכ-14%. מליסרון עולה 7%. אנרג'יאן מובילה את הצד השלילי ומאבדת 2.5%, ואילו חברה לישראל מאבדת יותר מ-1%.

מדד הביטוח מזנק ב-3.5%, ומניית כלל ביטוח נוסקת יותר מ-9%.  

11:00

העליות בבורסת ת"א מתמתנות, והמדדים המובילים מטפסים כעת בכ-0.5%. מניית בזן מזנקת בכ-10%. קבוצת דלק פועלים ופתאל עולות בכ-3%.

מחירי הנפט צוללים היום עד 7% לשפל של 17 שנה. גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך כי "בטווח הקרוב מחירי הנפט יכולים להתייצב באופן זמני מתחת ל-20 דולר. זאת, בהנחה שהווירוס עדיין לא ייבלם במהלך השבועות הקרובים, ובהנחה שערב הסעודית אכן תציף את שוק הנפט כפי שהיא מתריעה. ככל שתהיה אינדיקציה לגבי בלימת התפשטות הווירוס בעתיד הקרוב, תהיה לכך תרומה להתייצבות מחירי הנפט ובהמשך אף עלייה מחודשת במחיר.

"באופן דומה, בעתיד הרחוק יותר, במידה ותימצא תרופה שתרפא את החולים מהווירוס ותעצור את התפשטות המגפה, וכן במידה שיפותח חיסון שיעצור את המשך התפשטות המגפה, כלכלת סין תחזור למסלול צמיחה, והשוק ישוב להתמקד בצפי שסין תבצע רכישות גדולות של נפט גולמי ותשומות אנרגיה נוספות מארה"ב על חשבון יצרניות במדינות אחרות.

"ב-9 ביוני קיים חלון הזדמנויות לחזרה של ערב הסעודית ורוסיה לשולחן המו"מ על מנת לסיים את מלחמת המחירים בשוק הנפט, בשל פגישה של חברי OPEC+ שנקבעה מראש. שילוב של לחץ מצד יצרניות הנפט והממשל האמריקאי עשוי להביא לסיום מלחמת הסחר בשוק הנפט. במבט לסוף 2020, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים לכ-37 דולר לחבית BRENT ומחיר חבית נפט מסוג WTI צפוי להתייצב סביב 33 דולר לחבית עד סוף 2020".

10:00

המסחר בת"א נפתח היום בעליות שערים חזקות ומדד ת"א-35 מטפס בכ-1.5%. מדד הביטוח מוביל את העליות ומטפס בכ-2%. מדד הבנקים מתחזק ב-1.5%. בצד החיובי בולטת מניית בזן שממשיכה את העליות מאתמול ומטפסת ב-8%. מניית קבוצת דלק עולה ב-5% ופתאל ב-4%.  

07:50

יום המסחר הת"א צפוי להיפתח היום על רקע הירידות בשוקי העולם, ובהמשך לירידות שערים שנרשמו אתמול בתל אביב. 

אתמול פתחו המדדים המובילים את היום בירידות של קרוב ל-3%, אולם בהמשך הלכו הירידות והתמתנו, בין היתר כתוצאה מעליות במניות הבנקים והביטוח.

מדד הבנקים זינק אתמול לאחר צעד שנועד להבטיח את יכולתם של הבנקים להמשיך להציע אשראי. הפיקוח על הבנקים הודיע על הפחתת דרישות ההון הרגולטוריות בנקודת אחוז אחת, כך שיחס ההון עצמי המינימלי יעמוד על 9% בבנקים הגדולים (לעומת 10% כיום) ו-8% בבנקים הבינוניים והקטנים (לעומת 9% כיום). החלטה זו תהיה בתוקף למשך שישה חודשים (ובמידת הצורך תוארך בשישה חודשים נוספים). לאחר מכן, יידרשו הבנקים להציג מתווה מדורג לצבירה מחודשת של ההון שנשחק על פני שנתיים, כך נמסר מבנק ישראל.  

ביום שישי האחרון הסתיים שבוע המסחר בוול סטריט בירידות חדות, למרות שבית הנבחרים בארה"ב אישר את הצעת החילוץ למשק בשווי 2 טריליון דולר. במהלך סוף השבוע הנשיא טראמפ חתם על אישור התוכנית.

עוד כתבות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: Shutterstock

מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%; הביטקוין צמוד ל-70 אלף דולר למטבע

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על כ-69.7 אלף דולר למטבע ● נעילה ירוקה באסיה, מדד שנגחאי עלה ב-1%

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

חיזבאללה מפרסם את שמותיהם של 5 מפעילי הארגון שנהרגו בחלב

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים