גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות - טראמפ כבר לא אופטימי: "שקי גופות ממלאים את המסדרונות"

הנשיא טראמפ צופה בבית החולים בשכונת הולדתו ברובע קווינס, ניו יורק, ורואה חזיונות אימים. הוא מוותר על קיצורי דרך ומאריך את הנחיות המרחק עד סוף אפריל ● רכבת אוויר של אספקה רפואית התחילה אתמול עם ציוד סיני בניו יורק ● הנשיא מוסיף להעליב מושלי מדינות: "מגעילים"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

יום א' של חג הפסחא הוא החג החשוב ביותר בלוח השנה הנוצרי. ביום הזה, החל השנה ב-12 באפריל, נשיא ארה"ב קיווה להכריז ניצחון על נגיף הקורונה. מה מועד הולם יותר לניצחון על אויב אכזרי מאשר היום שבו הנוצרים מציינים את נס תחייתו של ישו משיחם ועלייתו השמימה. רוח אלוהים עמדה לרחף על אמריקה החופשית מ Covid-19.

לוח הזמנים של הנשיא עורר מלכתחילה ספקות ניכרים, בייחוד בין אנשי מדע הבקיאים בהליכות התפשטותן של מגפות. אתמול הנשיא עצמו גנז את תוכנית חג הפסחא. "אני רק הבעתי תקווה", הוא אמר, וגילה שדעתו השתנתה כאשר שמע את ההערכה הקודרת ביותר על מספר המתים, אם ארה"ב לא תעמוד בהנחיות מרחק הביטחון החברתי. הוא עצמו הוציא אותן לפני שבועיים, ושיגר אותן בגלוית דואר לכל בית בארה"ב.

בתדרוך היומי שלו, בגן הוורדים של הבית הלבן, ביום שמש נעים של תחילת האביב, דונלד טראמפ הודיע כי הוא מאריך את תוקף ההנחיות עד 30 באפריל. אין זאת אומרת שהכנסיות, או הקניונים, או מועדוני הגולף יתמלאו מאליהם באחד במאי. אבל הנשיא מכיר עכשיו בחומרת הסכנה של התרופפות המשמעת לפני הנצחון הסופי.

אנשי המדע שלו שיתפו אותו במספר, העולה ממודלים מתמטיים: עד 2.2 מיליון אמריקאים עלולים למות, אם אמריקה תחזור אל חיים נורמליים מוקדם מדיי. גם כך, הבולט שבאנשי המדע האלה, ד"ר אנת'וני פאוצ'י, אמר אתמול בראיון טלוויזיה כי הוא מצפה שימותו בין 100 אלף ל-200 אלף, ויהיו "מיליוני הידבקויות", גם אם יוסיפו להינקט הנחיות המרחק.

ד"ר פאוצ'י הסביר בתדרוך כי המודלים המתמטיים תלויים בהנחות המוזנות אליהם.

"יש לך מודל", הוא אמר, "יש לך הקצה הגרוע ביותר, ויש לך הקצה הטוב ביותר. לעתים קרובות, הגרוע ביותר משקף פסיביות מלאה... הטוב ביותר משקף מאמץ שיכוך אופטימלי".

זה לא שינה הרבה. היה ברור במהלך התדרוך שבדעתו של הנשיא להיאחז מכאן ואילך בקצה הגרוע ביותר של המודל, ולתבוע אשראי על כל מספר שיהיה קטן מ-2.2 מיליון. יכולתו להוציא מים פוליטיים מכל סלע מדעי אינה מוטלת בספק.

מוכים ולא-כל-כך-מוכים

וכך, בתוך פחות מ-24 שעות, הנשיא חזר בו משתי כוונות דרמטיות למדי: חג הפסחא - והרעיון שהוא הפריח בשבת בבוקר, לאסור תנועת אנשים בין מדינות ניו יורק, ניו ג'רזי וקונטיקט לשאר חלקי ארה"ב. אתמול הוא טען בכל תוקף שלא הייתה לו כוונה כזאת.

נראה שלא עלה יפה ניסיונו של הנשיא לחלק את אמריקה בין אזורים מוכי-וירוס ואזורים לא-כל-כך-מוכים. נגיף הקורונה מתפשט עכשיו אל תוך אמריקה, הרחק מאזורי-החוף שבהם היו ריכוזיו העיקריים. מדינת מישיגן, במערב התיכון, מעפילה בטבלת Covid-19, בייחוד סביב העיר דטרויט. כיוצא בזה, לואיזיאנה, בדרום ארה"ב, הופכת למוקד מסוכן, בייחוד סביב העיר ניו אורלינס.

ד"ר דברה ברקס, מתאמת כוח המשימה לענייני הקורונה בבית הלבן, אמרה אתמול כי מוטב ש"כל אזור עירוני בארה"ב יניח, שהוא מועד להתפרצות מן הסוג של ניו יורק". היא מוסיפה להיות שדה המערכה העיקרי, וממתינה להחמרה ניכרת בימים הבאים.

"משאיות באורך גן הוורדים"

הנשיא עצמו נתן אתמול ביטוי מוחשי מאוד למצוקת ניו יורק. הוא תיאר בית חולים ברובע קווינס, סמוך לשכונה שבה הוא עצמו נולד. "משאיות באורך של גן הוורדים בבית הלבן" מגיעות אל בית החולים הזה, אמר הנשיא, "ואתה שואל מה הן מובילות? זה בית חולים אמהרסט, זו בוודאי אספקה. זו לא אספקה. זה בני אדם. אלה משאיות עם תאי הקפאה, מפני שבית החולים אינו מסוגל עוד לטפל בגופות, כי יש כל-כך הרבה מהן. שקי גופות ממלאים את המסדרונות".

עמוד ראשון של הניו יורק פוסט עם צילום של צפיפות מחרידה מבית חולים בניו יורק / צילום: צילום מסך, גלובס

זו הייתה הפעם הראשונה מאז התחיל את תדרוכיו היומיים, לפני שבועיים ויותר, שהנשיא לא ניסה להשרות אופטימיות על שומעיו, ותיאר את המצב בצבעים הקודרים ביותר העולים על הדעת - אם כי הוסיף לטעון להצלחה בהקטנת נזקיו של הנגיף, ובאספקת צורכי הציוד של מדינות, של ערים ושל בתי חולים.

הוא השתבח בנחיתתו של מטוס ראשון עם 80 טון אספקה מסין, אם כי הוא לא נקב בשמה של סין. המטוס הזה נחת בניו יורק אתמול בבוקר "עם 1.8 מיליון מסיכות וחלוקים, עם 130 אלף מנשמים, עם 10.3 מיליון כפפות ודברים רבים אחרים, מיליונים ומיליונים של פריטים". זה חלק מ"מבצע גשר אוויר", שמנהל ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של טראמפ וחתנו.

הנשיא לא נשאל במסיבת העיתונאים אם אין הוא חושש מפני מה שיקרה כאשר מיליוני הפריטים יקולפו מעטיפותיהם. שורה של ארצות הודיעו בימים האחרונים, כי גילו פגמים חמורים במוצרים רפואיים שיובאו מסין. הולנד הודיע אתמול, כי היא מוציאה משימוש 600,000 מסיכות פגומות מסין. גרמניה, ספרד וצ'כיה הודיעו כי ערכות בדיקה סיניות נמצאו פגומות.

הנשיא הרבה לדבר אתמול על מסיכות. תלונות ניו יורק על מחסור במסיכות אינן מתיישבות עם המספרים, הוא אמר. בית חולים אחד בעיר, שנהג להזמין בין 10,000 ל-20,000 מסיכות הזמין וקיבל 300,000.

טראמפ אמר, כי הוא רוצה שמושל המדינה וראש העיר יבדקו מה קרה למסיכות האלה. "האם הן יצאו מן הדלת האחורית?" דקות אחדות אחר כך הוא אמר, כי הוא חושד שנעשה "משהו חמור יותר מאגירה". הוא לא נשאל מה חמור יותר, אבל ברור למדי שהוא התכוון לגניבה ולספסרות.

"הוא בן אדם מגעיל"

הנשיא לא ויתר על ההזדמנות להוסיף ולתקוף באופן אישי מושלי מדינות, שמתחו עליו ביקורת. יום אחד לאחר שהשפיל את מושלת מישיגן, והשתמש במשחק מלים באנגלית כדי להעמיד בספק את מנת המשכל שלה, הוא תקף את מושל מדינת וושינגטון. "אני לא צריך לטלפן אליו. הוא מועמד כושל לנשיאות. הוא בן אדם מגעיל. אני לא סובל את מושל וושינגטון".

עיתון בדטרויט, מישיגן, כתב אתמול במאמר לרוחב עמודו הראשון, "היי, הנשיא טראמפ, לא זה הזמן לעלבונות". אבל עלבונות - לפוליטיקאים יריבים, או למבקרים בתקשורת - הם לחם חוקו של הנשיא. הוא התעלל אתמול בשני עיתונאים, שהציגו לו שאלות ביקורתיות בתדרוך, ותקף את כלי התקשורת שהם מייצגים.

"היי, הנשיא טראמפ, לא זה הזמן לעלבונות", מכריז עיתון בדטרויט, מישיגן, שטראמפ עלב בגסות במושלת שלה / צילום: צילום מסך

אבל הוא עושה כן על יסוד שיפור מהותי במעמדו הציבורי. הסקרים מוסיפים להראות, שרוב האמריקאים נותנים אמון בהתנהלותו בימי משבר הקורונה, ועלה גם מספר האמריקאים הסומכים את ידיהם על התנהלותו הכללית. סקר בוושינגטון פוסט הראה אתמול שוויון סטטיסטי בין טראמפ לג'ו באיידן, המועמד המשוער של המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות של חודש נובמבר.

נראה שטראמפ הצליח ליטול את מושכות המנהיגות במשבר הזה, לטובת סיכוייו להישאר ארבע שנים נוספות בבית הלבן. כמובן, מוקדם להגיד, אבל לא מוקדם מאוד.

ואלה נתוני הקורונה באמריקה הבוקר:

סך כל הנדבקים: 142,178

סך כל המתים: 2,484

סך כל המחלימים: 4,559

המדינות הפגועות ביותר:

ניו יורק: כמעט 60,000 נדבקים; 956 מתים

ניו ג'רזי: 13,386 נדבקים; 161 מתים

קליפורניה: 6,312 נדבקים; 131 מתים

מישיגן: כמעט 5,500 נדבקים; 132 מתים

מסצ'וסטס: 4,955 נדבקים; 48 מתים

פלורידה: כמעט 5,000 נדבקים; 60 מתים

אילינוי: כמעט 4,600 נדבקים; 65 מתים

מדינת וושינגטון: כמעט 4,500 נדבקים; 200 מתים

לואיזיאנה: 3,540 נדבקים; 151 מתים

ב-47 מ-50 המדינות, מספר הנדבקים גבוה ממאה; ב-20 המספר גבוה מאלף; ב-13 המספר גבוה מ-2,000

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה