בגלל הבחירות החוזרות ונשנות: ברקת דוחה את הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות לינואר 2021

ברשות שוק ההון הסבירו כי "הדחייה נעשתה בתיאום עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז ניזרי", והיא "תאפשר לכנסת להשלים הליך החקיקה הנדרש, מה שעשוי לייתר את הצורך בהפחתה"

משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון / צילום: רפי קוץ
משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון / צילום: רפי קוץ

נדחה שוב קיצוץ הקצבאות בקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר בכ-1.3%, שתוכנן בתחילה להיכנס לתוקף ביולי אשתקד ושנדחה בפעם הראשונה לתחילת אפריל 2020. הקיצוץ בקצבאות נדרש לאחר שהכנסת החליטה על ביטול החלטות קודמות שלה להעלאת גיל הפרישה לנשים.

היום (ב') הודיעה רשות שוק ההון כי "בשל המצב הפוליטי בישראל, שכלל שלוש מערכות בחירות רצופות, ולא איפשר קידום אפקטיבי של החוק להעלאת גיל הפרישה לנשים, החליט הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, על דחיית ההפחתה בקצבאות העמיתים בקרנות הוותיקות שהייתה אמורה לצאת לפועל בתחילת חודש אפריל, עד לחודש ינואר 2021".

ברשות הסבירו היום כי "הדחייה נעשתה בתיאום עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ציבורי-חוקתי) רז נזרי", והיא "תאפשר לכנסת להשלים הליך החקיקה הנדרש, מה שעשוי לייתר את הצורך בהפחתה". בעבר הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בגין הכוונה לקצץ את הקצבאות כאמור.

הדחייה הראשונה במועד החלת הקיצוץ, שאליה מתווספת הדחייה הנוכחית שנובעת מכך שלכנסת לא היה די זמן לפעול לביטול החקיקה לביטול העלאת גיל הפרישה לנשים שהתחילה את הסאגה, התאפשרה לאחר הבטחה בדבר הבנות בין ראש הממשלה ושרי הרווחה והאוצר ויו"ר ועדת הכספים, לפעול להעלאת גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-64. על-פי ההצעה יועלה גיל הפרישה לנשים בכמה מדרגות כך שבאמצע שנת 2033 יפרשו נשים לפנסיה בגיל 65. לפי ההצעה החל משנת 2037 יוצמד גיל הפרישה לנשים באופן אוטומטי לתוחלת החיים, ויעלה יחד עימה. המגבלה היחידה שתישאר תהיה שגיל הפרישה לנשים לא יעלה על גיל הפרישה לגברים (למרות שתוחלת החיים של הנשים גבוהה יותר).

בהקשר זה מסבירים היום ברשות שוק ההון כי "בקיץ 2019 נדחתה ההפחתה, גם אז, בשל המצב הפוליטי, ועל רקע הניסיונות הבלתי פוסקים להמשיך ולהשלים את התשתית החוקתית להעלאת גיל הפרישה. לאחר מכן, פורסם על ידי שר האוצר תזכיר חוק בעניין, שהיה על דעת ראש הממשלה, אשר במסגרתו הוצע מתווה להעלאת גיל הפרישה באופן שישפיע על שיעור ההפחתה הנדרש".

גיל הפרישה לגברים הועלה בחוק מ-2004 מ-65 ל-67 וגיל הפרישה לנשים הועלה מ-60 ל-62 והיה אמור לעלות שוב ל-64. ואולם הפעימה השנייה נדחתה במשך שנים ולאחרונה בגלל ההססנותו של כחלון. נשים רשאיות לעבוד עד גיל 67 אולם הן זכאיות לקצבת זקנה מהביטוח הלאומי מגיל 62.

מקור הבעיה, והצורך בקיצוץ הקצבאות, טמון בחוסר המוכנות של הח"כים לעמוד בחוק שהם עצמם ניסחו בעבר, להעלאת גיל הפרישה לנשים ל-64. הכנסת חזרה בה מכוונה זו וביטלה את העלאת גיל הפרישה. מהלך זה יצר גירעון אקטוארי שצריך להתמלא מהיכנשהו: או מקיצוץ זכויות, או מתשלום (נוסף) של משלמי המסים, או באמצעות ביטולו דרך העלאת גיל הפרישה. לפי שעה טרם נמצא פיתרון, ועל כן הקרנות הוותיקות שבהסדר אמורות לקצץ קצבאות בסוף החודש. המהלך החדש אמור לשנות את רוע הגזירה.